۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

تقویم تاریخ: سالروز قتل داریوش فروهر و همسرش پروانه - اندرزهای تاریخی




تقویم تاریخ: سالروز قتل داریوش فروهر و همسرش پروانه - اندرزهای تاریخی و ماندگار دکتر مصدق -جک لندن نویسنده سوسیالیست آمریکایی

۱ آذر ۱۳۸۸ | admin

برگرفته از روزنگار تاریخ، سایت دکتر نوشیروان کیهانی زاده

اول آذرماه ۱۳۷۷ و در ساعات شب، چند نفر به خانه داریوش فروهر ناسیونالیست ۷۰ ساله و از مردان سیاسی وقت رفتند و او را در اطاق کارش (طبقه دوم خانه اش واقع درخیابان هدایت) با وارد آوردن ضربات متعدد کارد به ناحیه سینه کشتند و همسر ۵۸ ساله وی بانو پروانه را هم در طبقه اول خانه به همان صورت (ضربات کارد) از پای درآوردند و اجسادشان را روی صندلی قرار داده و خانه را ترک گفتند.
فروهر که در اصفهان به دنیا آمده بود از پیروان خط دکتر مصدق (استقلال و حاکمیت ملی، اقتدار میهن، دمکراسی و عدالت اجتماعی) بود که مبارزات خود را با تلاش برای ملی شدن نفت آغاز کرده بود.
وی از موسسان حزب پان ایرانیست و سپس رهبر حزب ملت ایران و از سران جبهه ملی بود و از دهه ۱۳۲۰ بارها به زندان افتاده بود.
در جریان انقلاب ۱۳۵۷ ، از طراحان اتحاد مخالفان شاه بود و برای تامین این وحدت با قبول هرگونه خطر، تلاش فراوان کرده بود و مدتها نیز به نام جبهه ملی سخن می گفت. در دولت موقت، وزیر کار بود و در جریان ناآرامی های کردستان تلاش فراوان برای حل مسئله و جلوگیری از تجزیه وطن کرد.

داریوش فروهر بارها گفته بود که آرزویی جز سعادت و سربلندی ایرانیان و اتحاد دوباره «ایران زمین» ندارد. وی برای تامین این اتحاد، روش کوروش بزرگ را راهی عملی می دانست و به همین لحاظ با برادران افغان و تاجیک و کردهای خارج از مرزهای ایران در ارتباط بود. فروهر دولت انگلستان را به خاطر ظلمهایی که در طول قرون ۱۹ و ۲۰ نسبت به ایرانیان مخصوصا تجزیه ایران کرده بود نمی بخشید. او گفته بود که انگلیسی ها واژه های افغانستان و بلوچستان را بر سرزمین اصیلترین قوم ایرانی گذاردند تا ایران خاوری را ببلعند و ….
وی بارها مخالفت خود را با اقدام نظام سابق در تغییر تقسیمات کشوری؛ جداکردن استان پارس از خلیجش، جدا ساختن کرمان از ساحل دریا و تغییر نام مکران به بلوچستان و … اعلام داشته بود و با طرح تقسیم خراسان که از نظر او تنها به منظور ایجاد سمتهای تازه بود موافق نبود و این کار را مآلا زیان آور می دانست.

فروهر موافق جدایی دین از دولت بود و استدلال او در این زمینه این بود که مردم نارسایی و احیانا اشتباه کارمندان دولت و مقامات را به حساب دین خواهند گذاشت که روا نیست.
در پی قتل داریوش و همسرش که بازتاب وسیع داشت، طولی نکشید که چند نفر به عنوان متهم به قتل آن دو معرفی شدند که قبلا از ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بودند و ….
این دو قتل که در ادامه ناپدید شدن و قتل چند نویسنده صورت گرفته بود عنوان «قتلهای زنجیره ای» به خود گرفته است که برخی رسانه ها سابقه کار را تا قتل دکتر سامی عقب برده اند.
به اظهار اصحاب نظر، مروری بر افکار و کارهای داریوش فروهر ثابت می کند که یک ناسیونالیست تمام عیار ایرانی بود که کارهایش در تاریخ معاصر ایران باقی خواهد ماند.
نگاهی به گزارش رسانه ها در آن سال نشان می دهد که دختر او «پرستو » می رود که راه پدر را در پیش گیرد، به همان گونه که دختر نهرو ، دختر آلنده و … عقاید پدر را دنبال کرده اند.

********

اندرزهای تاریخی و ماندگار دکتر مصدق به روزنامه نگاران خاورزمین

دکتر مصدق رئیس دولت وقت ایران در آخرین روز دیدار از قاهره، در سی ام آبان ۱۳۳۰ (۲۰ نوامبر ۱۹۵۱) در اجتماع اعضای سندیکای روزنامه نگاران مصری حضور یافت و خطاب به آنان مطالبی بیان داشت که کهنه شدنی نیستند و ماندگار و تاریخی توصیف شده اند.
وی ضمن اندرزهای ماندنی خود، خطاب به روزنامه نگاران خاورزمین و ملل ضعیفتر گفت: خواب امپراتوری برجهان و استثمار و به نوکری گرفتن ملل بی دفاع هیچگاه از میان نخواهد رفت. این سلطه، هر زمان متناسب با وضعیت روز به شکل و لباسی در می آید که نباید فریب خورد. اگر روزنامه نگاران ملل ضعیف روشن و گوش بزنگ باشند و مردم را به موقع از نیات و برنامه ها و شگرد کار سلطه گران آگاه کنند، نقشه سلطه با بپاخیزی و دفاع یکپارچه و از جان گذشتگی ملت مورد هدف با شکست رو به رو خواهد شد، دام دیگری پهن نخواهد شد و فکر تجاوز به تدریج از میان خواهد رفت. سلطه گران نخست از درون، و با ترویج رشوه خواری، تضعیف حس میهندوستی و استعداد ملی، تلقین عقب ماندگی، ایجاد رخوت ملی، ایجاد رعب، بزرگ جلوه دادن خود، از میان بردن امید و آرزو در یک ملت، زهر چشم گرفتن، در فقر و مسکنت و ناآگاهی از اوضاع باقی گذاشتن، مردم را درگیر امور روزمره زندگی خود کردن و … شروع می کنند و توسط ایادی و خبرچین هایشان (جاسوسان) رجال سلطه پذیر را می یابند، بعضا به قدرت می رسانند و با کمک (خیانت) آنان بساط سلطه خود را پهن می کنند. در اینجاست که مدافع هر ملت، روزنامه نگاران آن ملت هستند و کار آنان روشن ساختن مردم، باز کردن دست سلطه گران و خنثی کردن تبلیغاتشان است. «روزنامه نگار» نیرویی است که از وقوع حمله با دادن بیدارباش (هشدار) و آماده باش به ملت و آماده دفاع ساختن آن پیشگیری می کند، و نیروهای مسلح در برابر تعرضی که آغاز شده باشد می ایستند، بنا براین نیروی تدافعی اصلی یک ملت؛ روزنامه نگاران، کتاب نگاران و سخنرانان آن ملت (اصحاب رسانه ها) و رجال وطندوست هستند.
در همین اجتماع، دکتر مصدق سپس به شرح استعمار انگلستان بر ایران و اسباب چینی های پیش از انعقاد قرار داد تحمیلی ۱۹۳۳ (تمدید امتیاز نفت)، زجر دادن ملت ایران و در عقب ماندگی باقی گذاردن آن و اجرای سایر برنامه های استعماری انگلستان پرداخت و به نطق و مصاحبه های خود در شورای امنیت و آمریکا اشاره کرد و گفت که هدف او، روشن ساختن ملل دیگر از سلطه گری انگلستان (امپریالیسم) و هشدار دادن در مورد سلطه گری های آینده بود.

*********

جک لندن نویسنده سوسیالیست آمریکایی

Jack London
«جک لندن» نویسنده و روزنامه نگار سوسیالیست آمریکایی که ۱۲ ژانویه ۱۸۷۶ میلادی در سانفرانسیسکو به دنیا آمده بود ۲۲ نوامبر (روزی چون امروز) در سال ۱۹۱۶ و در ۴۰ سالگی از بیماری کلیه درگذشت. از وی ۵۰ کتاب بجای مانده است. وی در عین حال یک روزنامه نگار بود، ولی تنها مقاله و تحلیل می نوشت.
جک لندن به یک نشست روزنامه نگاران پیشنهاد کرده بود که به جای مقاله سیاسی رساله سیاسی نوشته شود، زیرا که ستون روزنامه جای کافی برای ادای همه مطلب را ندارد و کوتاه نوشتن یک تحلیل سیاسی، خواننده را به جایی نمی برد و احیانا او را گیج و گمراه می کند.
داستانهای جک لندن آکنده از انتقادهای اجتماعی هستند که وی در هر کدام از کتابهایش کوشیده است یک مشکل جامعه را عیان کند. بر ضد استثمار نوشته، از فقر نالیده و دلایل آن را در قالب داستان برنگاشته و از طبقه زحمتکش به دفاع برخاسته است.

**********

۲۳۷ مورد شکایت از کشیشهای کاتولیک جنوب ایالت اهایو آمریکا که به پسران نوجوان سوء نظر داشتند

«ریچارد نیهائوس» قاضی آمریکایی ۲۱ نوامبر ۲۰۰۳ باوجود عذر خواهی و اعتراف «دانیل پیلارزیک» سر اسقف کلیساهای کاتولیک منطقه سین سیناتی به این که در باره سوء نظر کشیش های جنوب ایالت اهایو نسبت به پسران نوجوان حقیقت را به پلیس نگفته بود وی را به ده هزار دلار جریمه نقدی ، سپردن تعهد که از این پس جرم دیگران را کتمان نکند و سه میلیون دلار به شاکیان برای جلب رضایت آنان بپردازد محکوم کرد که در سابقه او باقی خواهد ماند. کشیشهای کاتولیک جنوب ایالت اهایو متهم به ۲۳۷ مورد سوء نظر نسبت به نوجوانان پسر شده ان


هیچ نظری موجود نیست: