۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

حراج نفت عراق در ميان تدابير شديد امنيتی

صدای آلمان :در مزايده امتياز ده ميدان نفتی عراق، کنسرن شل توانست با مشارکت يک رقيب مالزيائی امتياز دومين ميدان نفتی بزرگ اين کشور را کسب کند. اين ميدان، در جزيره مجنون قرار دارد که در جنگ ۸ ساله صحنه يکی از پرتلفات‌ترين عمليات بود.

مزايده امتياز بهره‌برداری از ده ميدان نفتی عراق، روز جمعه (۱۱ سپتامبر،۲۰ آذر) تحت شديدترين تدابير امنيتی در يکی از سالن‌های وزارت نفت اين کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري‌های غربي، کنسرن بريتانيائی-هلندی شل توانست با مشارکت رقيب مالزيائی خود "پتروناس" امتياز بهره‌برداری از ميدان نفتی جزيره مجنون را کسب کند.

جزيره مجنون، در جريان جنگ هشت ساله ايران و عراق محل يکی از پرتلفات‌ترين رودرروئي‌های نظامی بود. به گفته حسين الشهرستانی وزير نفت، دومين ذخائر نفتی بزرگ عراق در اين جزيره قرار دارد.

بهره‌برداری آسان و کم هزينه

بهره‌برداری از ميدان‌های نفتی عراق آسان و کم‌هزينه است. به همين دليل، کنسرن‌های غربی برای کسب امتياز اين ميدان‌ها، درگير رقابتی سخت شده‌اند. در دوران پس از اشغال عراق اين دومين بار است که امتياز ميدان‌های نفتی عراق به مزايده گذاشته مي‌شود. اين بار، بحث بر سر ده ميدان نفتی است.

با بهره‌برداری از ده ميدان نفتی به مزايده گذاشته شده، عراق به عنوان دارنده سومين ذخائر نفتی جهان، مي‌تواند توليد خود را به سطح عربستان يا روسيه برساند. دولت عراق اميدوار است از طريق درآمدهای سرشار نفتی بتواند اين کشور ويران شده را بازسازی کند.

در ميان تدابير شديد امنيتی

به رغم شرايط امنيتی نامطمئن بغداد، نمايندگان بلندپايه ۴۴ کنسرن نفتی جهان در وزارت نفت عراق گرد آمدند. دولت برای تامين امنيت اين ميهمانان خارجي، به تدابير شديد امنيتی متوسل شده بود. مراسم مزايده در يکی از سالن‌های شرکت نفت برگزار شد. نمايندگان کنسرن‌های اکسون موبايل و شورون آمريکا و بي‌پی بريتانيا نيز در ميان شرکت‌کنندگان حضور داشتند.

کنسرسيوم مرکب از شل و پتروناس، بر اساس قراردادی که برای کسب ليسانس دومين ميدان نفتی بزرگ عراق بسته، بابت هر بشکه نفتی که از جزيره مجنون استخراج مي‌کند، يک دلار و ۳۹ سنت دريافت خواهد کرد. بر اساس محاسبات انجام شده، درآمد کنسرسيوم مي‌تواند به ۱۸ ميليارد دلار برسد. ساير درآمدهای ناشی از استخراج و صدور نفت به صندوق دولت در بغداد واريز خواهد شد.

در حال حاضر روزانه تنها ۴۵ هزار و ۹۰۰ بشکه نفت از جزيره مجنون استخراج مي‌شود. شل و پتروناس اعلام کرده‌اند که ظرف ده سال آينده توليد نفت اين ميدان را به روزانه ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهند رساند.

سهم چيني‌ها

امتياز بهره‌برداری از ميدان نفتی کوچکتر عراق "حلفايه" را شرکت ملی نفت چين برد. چين ذخائر اين ميدان را با مشارکت توتال فرانسه و پتروناس مالزی مورد بهره‌برداری قرار خواهد داد. حلفايه نيز مثل جزيره مجنون در منطقه بصره واقع شده است.

امتياز ميدان‌های نفتی عراق، برای نخستين بار، در پايان ماه ژوئن امسال به مزايده گذاشته شد. مزايده، آن زمان بر سر شش ميدان نفت و گاز بود. اما تنها بريتيش پتروليوم و شرکت ملی نفت چين مشترکا داوطلب خريد امتياز "ميدان نفتی رميله" شدند که ذخائر آن نزديک به ۱۸ ميليارد بشکه برآورد مي‌شود.

در سال‌های گذشته کنسرن‌های نفتی جهان به خاطر عدم امنيت تاسيسات و خطوط لوله نفت عراق، برای سرمايه‌گذاری در اين کشور علاقه زيادی نشان نمي‌دادند.

جواد طالعی

تحريريه: مصطفی ملکان

هیچ نظری موجود نیست: