۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

کارشناس روس در مصاحبه با بی بی سی لو داد؛

کارشناس روس در مصاحبه با بی بی سی لو داد؛
دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از کجا خط می گیرد؟

(
«ریا نووستی»
"رجب صفروف" مدیر مرکز مطالعه ایران معاصر با "رادیو بی بی سی" گفتگویی در خصوص حوادث و ناآرامی های اخیر در تهران انجام داده است. لازم به یادآوری است که بر اساس گزارش های رسانه های گروهی طی روزهای شنبه و یکشنبه طرفداران اپوزیسیون ایران در مناطق مختلف تهران با پلیس درگیر شدند. گزارش های مختلفی از میزان تلفات و آسیب دیدگان این برخوردها از هر دو طرف منتشر شده است. به دلیل اینکه به رسانه های گروهی خارجی اجازه پخش رپرتاژ مستقیم از تظاهرات معترضین در ایران داده نمی شود، نمی توان به جزئیات مستند وقایع اخیر در ایران پرداخت.
...
مجری: ما برای دریافت تفسیر اوضاع به آقای "رجب صفروف" مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر مراجعه کردیم. با او ارتباط مستقیم بر قرار کرده‌ایم. آقای صفروف، صبح شما بخیر!

صفروف: صبح به خیر.

مجری: در پی انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن تظاهرات مخالفان با وجود ممنوع و حتی متفرق شدن، شروع شده بود. ولی این دفعه برای اولین بار تعداد کشته شدگان اینقدر زیاد است. به نظر شما، این امر چه علتی دارد؟

صفروف: اولاً، باید با احتیاط موضوع کشته شدگان را مطرح کرد زیرا تا کنون قطعاً ثابت نشده است که کسی به تقصیر مقامات رسمی کشته شده باشد.

مجری: مقامات ایران کشته شدن حداقل چهار نفر را رسماً تأیید کرده‌اند.

صفروف: ما از تجربه عملی اطلاع داریم که این کار می تواند با اقدامات مقامات رسمی ارتباط نداشته باشد. دوم اینکه در جریان همه مراسم گسترده احتمال زیادی می رود که انواع سازمان ها و ساختارهایی که به کسب نتایج معینی علاقه‌مند هستند، دست به اعمال تحریک‌آمیز بزنند. هیچ استبعادی ندارد که این افراد در نتیجه حوادث کشته شده یا از سوی سازمان های حاشیه‌نشین و جنایی هدف قرار گرفته باشند. این سازمان‌ها طبق روال عادی سعی می کنند جامعه ایرانی را بی ثبات بکنند. اگر توجه کرده باشید، در جریان این تظاهرات شعارهایی علیه رهبر روحانی و یا به نفع موسوی، یکی از رهبران اصلی اپوزیسیون، داده نشده است. و این بدان معناست که بخشی از جامعه از فعالیت قوه مجریه و شخص "محمود احمدی‌نژاد" ناراضی هستند ولی مخالف تمام رژیم نیستند. در ایران نیروهای افراطی وجود دارند که حاضرند به هر بهانه ای به خیابان‌ها بریزند و ناآرامی‌ها تحریک کنند تا در نهایت امر موجبات سرنگونی محمود احمدی‌نژاد را فراهم کنند.

طبق برآوردهای مختلف، اکنون در جامعه ایرانی حدود 10% جمعیت از خط دولت محمود احمدی‌نژاد ناراضی هستند. اینها به اصطلاح "رای دهندگان معترض" را تشکیل می دهند که قریب به 90% آن‌ها به خوبی قابل اداره شدن هستند. یعنی در صورت تصحیح معقولانه و کارآمد خط سیاست خارجی و اقتصادی دولت می‌توانند از این میدان خارج شوند. 10 درصد باقی مانده به اصطلاح "هسته سازش ناپذیر" را تشکیل می دهند. مخالف بودن و ابراز اعتراض به هر نوع حکومت، ویژگی همیشگی روحی آنهاست. این وضع برای هر جامعه دمکراتیک عادی است. مگر ما نمی بینیم در اروپا چه حوادثی رخ می دهد؟ آنجا روزی نیست که تظاهرات و تجمعات چندین هزار نفری برگزار نشوند. در موارد زیادی پلیس و نیروی انتظامی آن‌ها را با شدت متفرق می‌کنند. در ایالات متحده این گونه تظاهرات معترضین به طور دائمی برگزار شده و گاهی توسط مقامات رسمی به شدت سرکوب می‌شوند.

اکثریت مردم ایران صرف نظر از این ناآرامی هایی‌ که گاهی در کشور رخ می دهند، مانند سابق به رهبر روحانی خود و در کل به نظام سیاسی کنونی ایران اعتماد می‌کنند. ایرانیان زیادی به علت پیوندهای مخالفان با غرب، سرویس های امنیتی غربی و سایر سازمان‌های ضد ایرانی غربی که هدف خود را در سرنگون کردن رژیم ایران پنهان نمی‌کنند، از این عده روی گرداندند. در سال های اخیر غرب بیش از پیش فهمیده است که نمی توان با توسل به تهدیدات جنگی، تحریم‌ها و انواع دیگر ابزار تأثیر برونی، رژیم ایران را سرنگون کرد. تنها یک راه باقی مانده است و آن تلاش برای نابودی رژیم بدست خود ایرانیان با استفاده از مخالفان داخلی و خارجی، انواع عناصر جنایی و تبهکاران حرفه‌ای است. از قرار معلوم، فعالیت در جهت سرنگونی رژیم ایران سال‌هاست که به صورت گسترده جریان دارد. از جنگ تبلیغاتی که علیه مقامات ایرانی بر پا شده است، می بینیم که فعال‌ترین کار برای خدشه‌دار کردن چهره ایران در جریان است. این کار در همه مجامع سیاسی و اقتصادی جهان صورت می گیرد. جای خوشحالی است که روسیه در این کار اصولاً کثیف شرکت نمی کند. مقامات روسیه رسماً اعلام کرده‌اند که از این کارها استقبال نمی کنند.

مجری: آقای صفروف، آیا حکومت قادر است اوضاع را تحت کنترل خود نگه دارد؟ از حوادث قم و تهران معلوم می‌شود که آن‌ها نمی توانند نظم تأمین کنند و اوضاع را کنترل کنند؟

صفروف: به نظر من نباید نتیجه گرفت که مقامات دولتی نمی توانند زمام امور را در دست خود نگه داشته و اوضاع ایران را کنترل کنند. در این روزها مراسم گسترده مردمی برگزار می شد که در جریان این مراسم مشکل بتوان فوراً امنیت و نظم برقرار کرد. به خصوص در شهرهای پر جمعیت.

مجری: به عبارت دیگر، تیراندازی بر روی مردم معترض، سیاست آگاهانه مقامات دولتی است؟

صفروف: چرا شما خیال کردید که مقامات دولتی بر روی مردم معترض آتش گشودند؟ من چنین اطلاعاتی را دریافت نکرده‌ام. به احتمال قوی، این خبر تخیل جدید بخش رادیکال بعضی سازمان های حاشیه‌نشین است که رسانه های گروهی غرب آن را دریافت کرده و پخش می‌کنند. این سازمان‌ها به منظور رسیدن به اهداف خود می توانند حتی به قتل دست بزنند و سپس تقصیر را به گردن پلیس بیاندازند. ما قبلاً شاهد این وضع شده بودیم.

مجری: آیا این تصمیم آیت الله علی خامنه‌ای رهبر عالی است یا تصمیم محمود احمدی‌نژاد؟

صفروف: کدام تصمیم؟ تکرار می کنم: مرگ انسان‌های بی گناه که احتمالاً در نتیجه ازدحام و ناآرامی‌ها رخ داد، یک جنبه قضیه است. ولی قتل انسان‌های بی گناه - چنانچه در جریان ناآرامی ها رخ داده باشد - مفسده‌جویی محض است. اعتقاد دارم که رییس جمهور و به ویژه رهبر روحانی ایران تحت هیچ شرایطی دستور آتش گشودن بر روی تظاهر کنندگان صلح جو را نمی دهند. طبق برآوردهای ما، آنچه که اکنون در ایران رخ می دهد، حالت سیستمی ندارند و از "توان بالقوه ضد انقلابی" برخوردار نیست. دورنمای به اصطلاح "انفجار درونی" و گسترش موج مخالفت‌ها که غرب در انتظار آن است، در کار نیست. فکر می‌کنم که مخالفان ایرانی از هیچ امکان واقعی برای سرنگونی رژیم و ایجاد تغییرات در اوضاع سیاسی جمهوری اسلامی ایران برخوردار نیستند.

مجری: آقای صفروف، تشکر می کنم. یادآوری می‌کنم که ما با رجب صفروف کارشناس روس و مدیر کل مرکز مطالعه ایران معاصر ارتباط مستقیم برقرار کرده بودیم.

هیچ نظری موجود نیست: