۱۳۸۸ آذر ۲۹, یکشنبه

کريستين ساينس مانيتور و تحولات اخير ايران تفاخر به هک کردن تويتر


روز آنلاين : حملات هکرها به وب سايت تويتر و وب سايت مخالفان حکومت ايران، مرورگران را به يک صفحه وب متعلق به "ارتش اينترنتی ايران" ارجاع می دهد. اين صفحه کاملاً سياه است و پرچمی به رنگ سبز و قرمز را در خود جا داده که در روی آن به زبان انگليسی نوشته شده: "اين وب سايت توسط ارتش اينترنتی ايران هک شده است."

هرچند اين ماجرا نشانی از ارتباط "ارتش اينترنتی ايران" و دولت ايران ندارد، با اين حال، وب سايت های تويتر و فيس بوک به ابزار انتقادی مورد استفاده مخالفان در به حرکت درآوردن اعتراضات خيابانی از خرداد ماه گذشته تبديل شده اند. مقامات ايران نيز بارها اين وب سايت ها را هدف گرفتند و مانع از اتصال به آنها در ايران شدند.

چند بيت شعر فارسی موجود در انتهای صفحه "ارتش اينترنتی" که به رهبر، واژه متداول استفاده شده در ايران برای خطاب قرار دادن رهبر عالی کشور آيت الله علی خامنه ای، اشاره می کند، حکايت از آن دارد که افراد پشت پرده اين ماجرا، وفادار به نظام حاکم بر ايران هستند. در اين اشعار آمده است: "اگر فرمان دهد رهبر بتازيم- اگر او خواهد از ما سر ببازيم- اگر صبر و قرار از ما بخواهد- بشينيم و بسازيم و بسوزيم".

رئيس نيروی انتظامی ايران يک ماه پيش از ايجاد واحد "پليس ويژۀ اينترنتی" برای مقابله با "جرائم اينترنتی" خبر داده بود. خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران انقلاب وابسته است، به نقل از اسماعيل احمدی مقدم گزارش داده بود، نيروهای وی بايد بر "توانائی خود برای روياروئی با چنين قانون گريزی هائی" اضافه کنند.

در پيام "ارتش اينترنتی ايران" به کاربران تويتر آمده است: "آمریکا فکر می کند کنترل و اداره اينترنت در قدرت آنهاست. پس سعی نکنيد مردم ايران را تحريک کنيد... حالا چه کشوری در فهرست تحريم است؟ ايران يا آمريکا؟ ما آنها را در فهرست تحريم قرار می دهيم. مواظب باشيد."

تويتر روز جمعه اعلام کرد وب سايت آنها "به طور موقت تحت حمله قرار گرفت اما اکنون به حالت عادی برگشته است."

حمله تويتری و آمادگی مخالفان برای نبرد با دولت

حمله به تويتر با شروع ماه مقدس محرم در ايران همزمان شده است. در اين ماه، مسلمانان شيعه به مدت 10 روز به مناسبت شهادت يکی از مقدس ترين چهره های دينی خود- امام حسين- عزاداری می کنند.

بر روی پرچم سبز رنگ صفحه "ارتش اينترنتی"، عبارت "يا حسين" نوشته شده و در بالای آن به رنگ قرمز نوشته شده: "حزب الله پيروز است."

صفحه "ارتش اينترنتی" قبلاً به مدت چندين روز بر روی وب سايت های هک شدۀ مخالفان در ايران به نمايش گذاشته شده بود. مخالفان در شش ماه گذشته با شدت تمام عليه آنچه انتخاب تقلبی محمود احمدی نژاد برای دور دوم در خردادماه خوانده می شود، به تظاهرات خيابانی رو آوردند.

حمله به تويتر هشداری نيز به ايالات متحده تلقی می شود و می تواند جزء اولين علائم ارسالی به مخالفانی محسوب شود که خود را آماده نبرد بيشتر با دولت در طول ايام مذهبی پيش رو می کنند. ايرانی ها در خلال اين ايام، به طور سنتی به حضور در خيابان ها و سر دادن شعارهائی در بزرگداشت امام حسين دست می زنند. نقطه اوج اين مراسم در روز عاشوراست که يادبود روز شهادت حسين است.

فعالان قصد دارند از اين مراسم به عنوان حربه ای برای به راه انداختن تظاهرات ضد دولتی و تأکيد بر نام کوچک رهبر مخالفان: مير حسين موسوی، و نيز رنگ سبز مورد استفاده مخالفان استفاده کنند.

حاميان موسوی از همان روزهای همايش انتخاباتی، شعار مرسوم دينی برای امام حسين را با شعار مخالفان درهم آميخته اند: "يا حسين- مير حسين".

قدرت هک کردن و زورگوئی

ايران صاحب توانمندی زيادی برای هک کردن وب سايت هاست و اين را مديون سيستم های دريافتی از سوی نوکيا و زيمنس است. يک مهندس شبکه های رايانه ای خردادماه گذشته به روزنامه وال استريت ژورنال گفت: "ما نمی دانستيم آنها می توانند چنين کارهائی بکنند. حالا می دانيم آنها ابزارهای قدرتمندی در اختيار دارند که اجازه انجام فعاليت های پيچيده در شبکه را به آنها می دهد."

اين روزنامه به نقل از يک متخصص امنيت اينترنتی در کاليفرنيا نوشته بود: "ايران تا کنون به بستن راه های دسترسی به اینترنت اکتفا می کرد ولی اکنون پا را از این فراتر گذاشته و حتی از کشور چین هم جلوتر رفته است."

منبع: کريستين ساينس مانيتور- 18 دسامبر نوشته : اسکات پترسون

هیچ نظری موجود نیست: