۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

نتقاد عفو بین الملل از رد پیشنهادات سازمان ملل متحد از سوی ایران

bbc

سازمان عفو بین الملل

عفو بین الملل چندین بار از عدم همکاری ایران با سازمان های بین المللی حقوق بشری انتقاد کرده است

سازمان عفو بین الملل از واکنش ایران به پیشنهاد های کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد انتقاد کرد.

"دروری دایک"، از مسئولان بخش ایران این سازمان به بی بی سی فارسی گفت که برخورد ایران "توهین به معنای دقیق حقوق بشر و کوچک دیدن مردم ایران و جماعت جهانی" است.

ایران روز چهارشنبه ۲۸ بهمن(۱۷ فوریه) از مجموع پیشنهادهایی که از سوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور شد، ۱۲۳ پیشنهاد را پذیرفت و ۴۰ پیشنهاد را رد کرد.

اصلاح قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، توقف فوری اعدام نوجوانان و زندانیان سیاسی ، پایان دادن به محدودیت آزادی بیان و اعزام بازرس ویژه از سوی سازمان ملل برای بررسی وضع شکنجه در ایران از جمله مواردی است که از سوی دولت ایران رد شده است.

آقای دایک به "دوگانگی سیاست ایران" در قبال حقوق بشر اشاره کرد .

او درباره درخواست ملاقاتش با محمد جواد لاریجانی در ژنو گفت که درحالیکه ایران پذیرفته است که همکاری اش را با سازمان های غیر دولتی بهتر کند، اما آقای لاریجانی حاضر نشده در طول اجلاس ژنو با او، به عنوان نماینده یک سازمان غیر دولتی گفت و گو کند.

پیشنهاد های مطرح شده به ایران در پایان نشست سه روزه بررسی وضعیت حقوق بشر این کشور در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو منتشر شد.

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران که سرپرست هیات اعزامی ایران به ژنو بود در واکنش به پیشنهاد های مطرح شده، لحن کشورهای غربی را مسموم توصیف کرد.

آقای دایک با رد این نظر آقای لاریجانی گفت که این پیشنهادها از سوی کشورهایی مثل اسلوونی، جمهوری چک و اسلوواکی که درباره ایران سیاست مشخصی ندارند هم مطرح شده است.

مواضع دولت ایران در این اجلاس با انتقاد شدید بعضی از کشورها و گروه های مدافع از حقوق بشر همراه بوده است.

اما نمایندگان کشورهای نیکاراگوئه، سودان، ونزوئلا و بولیوی در دفاع از وضعیت حقوق بشر در ایران سخنرانی کردند.

وزارت امورخارجه بریتانیا در پایان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اظهارات نماینده ایران در این اجلاس را به دور از واقعیت دانست.

چند روز پیش از برگزاری اجلاس ژنو، سازمان عفو بین الملل، نگاه حکومت ایران در گزارشی که به سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور ارائه کرد را "به دور از واقعیت" دانست و حکومت ایران را به "تحریف" واقعیت ها متهم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: