۱۳۸۸ اسفند ۲۰, پنجشنبه

گزاش نشست سازمان های غیردولتی در ژنو : به مماشات با دولت ایران در حوزه حقوق بشر پایان دهید


مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران،
در نشست سازمانهاي غيردولتي مدافع حقوق بشر در ژنو خواستار پايان دادن مماشات جامعه بين الملل با دولت ايران در حوزه حقوق بشر و لزوم هزينه مند کردن نقض حقوق بشر براي ناقضان آن شد

خبرگزاري هرانا - مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در دومین نشست سازمانهاي غيردولتي مدافع حقوق بشر در ژنو خواستار پايان دادن مماشات جامعه بين الملل با دولت ايران در حوزه حقوق بشر و لزوم هزينه مند کردن نقض حقوق بشر براي ناقضان آن شد.

به گزارش هرانا، دومین نشست عالي سازمان هاي غيردولتي مدافع حقوق بشر در شهر ژنو در حاشيه نشست عمومي سازمان ملل متحد طي روزهاي 8 و 9 مارس برگزار شد.

در اين نشست 25 سازمان مدافع حقوق بشر از نقاط مختلف دنيا حول موضوع "حقوق بشر، مدارا و دموکراسي" به بحث و گفتگو نشستند، روز جاري مورخ 9 مارس از ساعت 13 و 30 الي 15 اين نشست بررسي وضعيت حقوق بشر در ايران با موضوع انتخابات را در دستور خود داشت.
مجري برنامه استفان بروسارد، گزارشگر سازمان ملل براي ل تمپس، با اعلام دستور نشست، مديريت جلسه را عهده دار شد. او در ابتداي جلسه با دعوت از کاسپين ماکان، نامزد ندا آقا سلطان، تريبون را به او سپرد، آقاي ماکان از جان باختن خانم آقاسلطان و آنچه بر وي، خانواده خانم آقا سلطان در طي مدت اخير رفته است سخن گفت.

دويد سوورلند، کارشناس آزادي اينترنت، فعال براي جنبش معترضان ايراني‌، ديگر سخنران اين نشست بود که سخنان خود را به موضوع آزادي اينترنت و گردش آزاد اطلاعات خاصه در ايران و وقايع پس از انتخابات اختصاص داد.شاهين سريري، از مسئولان کميته روابط خارجي مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، سخنران نهايي نشست ايران بود، وي سخنان خود را با برشمردن معيارهاي انتخابات آزاد آغاز کرد.

آقاي سريري سپس با ارائه گزارشي از تلاش دولت ايران براي جلوگيري از اطلاع رساني و همچنين آماري از جان باختگان و بازداشت شدگان وقايع اخير سخنان خود را ادامه داد، نماينده مجموعه در نشست اعلام کرد تشکل ما مخالف جدي عضويت ايران و ساير کشورهاي ناقض حقوق بشر در شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد است.
وي براي ارائه تصوير بهتري از وضعيت حقوق بشر در ايران به کليت دست کم 38894 بار نقض موردي حقوق بشر توسط دولت ايران در طي 11 ماه اخير اشاره کرد.
شاهين سريري در بخش دوم از سخنراني خود گفت، فعالان حقوق بشر در ايران امنيت ندارند و دولت ايران برخلاف معاهدات مربوطه حاضر به تحمل کمترين فعاليت مدافعان حقوق بشر نيست.
وي براي نمونه به بازداشت هاي اعضا يا همکاران سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران در طي يکسال اخير و خاصه در يورش هاي 11 اسفندماه اشاره کرد، وي همچنين به بازداشت اعضاي خانواده فعالان خارج کشور مجموعه يا تهديد آنان اشاره کرد.
نماينده مجموعه با جمع بندي دو بخش اول ابراز اميدواري کرد که وضعيت بحراني حقوق بشر در ايران براي حضار به خوبي ترسيم شده باشد و دلايل ما با مخالفت يک عمده ناقض حقوق بشر در شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد روشن تر شود.
عضو کميته روابط خارجي مجموعه، در بخش سوم از سخنان خود، با ارائه راهکار مبني بر "افزايش هزينه نقض حقوق بشر براي ناقض آن" خواستار پايان دادن مماشات جامعه بين الملل با دولت ايران در مورد نقض حقوق بشر شد.
وي استراتژي مجموعه را افزايش هزينه نقض حقوق بشر براي دولت ايران اعلام کرد و با مخالفت با جنگ و تحريم هايي که به مردم ايران آسيب وارد مي کند خواستار تفکيک منافع دولت ايران از مردم و هدف گرفتن منافع ناقضان حقوق بشر شد.
عدم فروش دستگاههاي شنود و جاسوسي، عدم فروش ادوات نظامي مربوط به سرکوب هاي معترضان، پيگيرد بين المللي دست اندرکاران نقض حقوق بشر و ساير اقدامات مشابه از مواردي بود که آقاي سريري مثال هاي مد نظر مجموعه در باب هزينه سازي مطرح کرد.
نماينده مجموعه در اين نشست، در پايان اعلام کرد ما براي عدم حضور در اين نشست تحت فشار بوده ايم و از هزينه ها و انتقام سيستم امنيتي نيز آگاه هستيم، اما اين مهم باعث نشد تا در اينجا حاضر نشويم و جامعه بين الملل را به حمايت از حقوق بشر در ايران فرا نخوانيم.
سخنان آقاي سريري مورد استقبال حضار و نمايندگان سازمانهاي مدافع حقوق بشر قرار گرفت.
همچنین در پایان نشست، نمایندگان سازمانهای حاضر در نشست با امضای یک بیانیه واحد خوستار آزادی اینترنت و مقابله با سانسور آن در اقصی نقاط دنیا شدند.

لازم به ذکر است، به مثابه سال قبل دست آوردهاي اين نشست به سازمان ملل متحد ارائه خواهد شد.

ويدئوهاي مربوطه را در سايت يوتوب مشاهده کنيد.


هیچ نظری موجود نیست: