۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

از «امين‌الله حسين» تنها نامش را شنيده بوديد؟


از «امين‌الله حسين» تنها نامش را شنيده بوديد؟
صدايش را هم بشنويد!

چندي پيش در بخش فارسي سايت خبري راديو بي‌بي‌سي، خبري منتشر شده بود مبني بر اينکه به دعوت خيريه‌اي با نام (Magic of Persia) در لندن، که موسسه‌اي است غير انتفاعي، خانم «تارا کمانگر» اجراي کنسرتي را به عهده داشتند که ضمن آن، آثاري از «امين‌الله حسين»، آهنگساز کلاسيک و پيشکسوت ايراني را به صورت تکنوازي نواخته‌اند.

در اين خبر آمده بود که: «امين‌الله حسين» يکصد سال پيش در شهر سمرقند، که آن‌زمان تحت حاکميت روسيه تزاري بود، متولد شد و در آلمان و فرانسه اقامت گزيد. خانم تارا کمانگر که خود در آمريکا و دور از ايران بزرگ شده، در بارۀ او مي‌گويد: اين آهنگساز با اينکه در ايران نزيسته، اما آثارش عميقا در موسيقي ايراني ريشه دارد و بيانگر عواطف، ظرافت‌ها و دل‌تنگي‌هاي خاص ايراني است. . .»

همزمان با انتشار اين خبر، مطلبي روي سايت «در سايه‌روشن کلام» قرار گرفت که شايد بتوان گفت در حال حاضر تنها مطلب نوشتاري جامع و معتبري است که در معرفي و سابقۀ کار «امين‌الله حسين» نوشته و در دست است.

اين مطلب، تقريبا بلافاصله به‌صورت لينک يا پيوند به مطلب، روي چند سايت پر بينندۀ ايراني که به‌زبان فارسي روي شبکۀ اينترنت منتشر مي‌شود گذاشته شد که مورد استقبال گرم و فراوان ايرانيان مشتاق و علاقمند قرار گرفت.

اين‌ حکايت را تا اينجا داشته باشيد تا برسيم به باقي آن، و آن‌هم اينکه: داشتيم آرشيو فايل‌هاي صوتي «راديو جنگ صدا» را مرتب‌سازي و گروه بندي مي‌کرديم، از حسن اتفاق، برخورديم به فايلي که در اصل برنامه‌اي تنظيم شده و آماده، در معرفي «امين‌الله حسين» بود و لابلاي مطالب آن، صداي اين آهنگساز که به فارسي حرف مي‌زند و چقدر هم شيرين و شنيدني.

گفتگو با «امين‌الله حسين» را «ارسلان ساساني» دوست هنرمندي که سالي پيش در مسير سفر خود به آمريکا، امکان ديدارش در استوديوي «راديو جنگ صدا» دست داد و در همان مدت کم، خاطره‌اي خوش از خود بجا گذاشت که هنوز هم هست. از او که شايد چندان در نزد اهل هنر شناخته‌شده نيست، در فرصتي ديگر، حتما بيشتر و آنچنان که شايسته و سزاوار اوست، خواهم نوشت.

با توجه به علاقه‌منديي که از سوي دوستداران موسيقي کلاسيک، نسبت به «امين‌الله حسين» وجود دارد، و اين کمبود، و يا بهتر گفته باشيم نبود اطلاعات کافي و آگاهي در معرفي و شرح حال و زندگي، سابقه و کارنامۀ فعاليت‌هاي هنري او، فکر کرديم اين برنامه را براي آنهايي که مايل هستند تا بيشتر در بارۀ «امين‌الله حسين» بدانند، اينجا هم بگذاريم. تا چه پيش آيد و چه در نظر افتد.

* * *

معرفي کامل «امين‌الله حسين» را اينجا بخوانيد!

خبر بخش فارسي سايت راديو بي‌بي‌سي را در اينجا

مصاحبه با «تارا کمانگر» در برنامۀ «روز هفتم» را در اينجا.

نوشتاري از «دکتر محمود خوشنام» در معرفي و نقد آثار اين آهنگساز را، هم اينجا.

معرفي «امين‌الله حسين»، همراه با صداي اين آهنگساز را هم در اينجا بشنويد!

* * *

هیچ نظری موجود نیست: