۱۳۸۹ تیر ۲۵, جمعه

كود و تورم همچنان روي اعصاب قيمت‌ها رژه مي‌رود نم در حوصله بازار

با نگاهي به بازار مصرفي ايران در يك ماه گذشته، شاهد افزايش هزينه‌هاي سبد خانوار بوده و هستيم. هزينه‌هايي كه از آغاز سال 89 شروع شد و در حال حاضر به جايي رسيده كه ديگر نمي‌توان آن را فقط به وجود دلالان منتسب كرد.

ایلنا: بازار كالاهاي مصرفي و سرمايه‌اي ايران طي 4ماه گذشته يكي از بي‌سابقه‌ترين دوران ركود همراه با تورم را سپري مي‌كند به گونه‌اي كه كارشناسان اقتصادي مي‌گويند در اين مدت شاخص‌هاي اقتصادي آفت نه چندا كوچكي را تجربه كرده‌اند.
به گزارش ايلنا‏، شايد بتوان گفت كه مسئولين اقتصادي در زمينه مهار تورم ومديريت شاخص‌هاي اقتصادي عملكرد غير قابل دفاعي داشته‌اند.
در حالي‌كه همگان گمان مي‌كردند كه با آغاز سال جديد و پشت سر گذاشتن بحران اقتصاد جهاني، بازار كالاهاي مصرفي و سرمايه‌اي ايران نيز متأثر از اين رخداد از ركود و تورم رهايي خواهد يافت اما با گذشت 4ماه از سال 89 بازار ايران نه تنها در اين مدت از سايه سنگين ركود تورمي خود را نجات نداده بلكه اين روزها فعالان اقتصادي مي‌گويند كه ركود با رنگ تورم همچنان به يكه‌تازي خود در بازار بسياري از كالاها ادامه مي‌دهد.
در همين راستا با نگاهي به فضاي بازار مصرفي ايران در يك ماه گذشته، شاهد افزايش هزينه‌هاي سبد خانوار بوده و هستيم. هزينه‌هايي كه از آغازين روز سال 89 شروع شد و در حال حاضر به جايي رسيده كه ديگر نمي‌توان آن را فقط به وجود دلالان و عدم توزيع نامناسب عرضه منتسب كرد.
كارشناسان اقتصادي مي‌گويند: وقتي بحران در يك اقتصاد كلان حاكم باشد و هيچ چيز تضمين كننده ثبات در محيط بده بستان‌هاي اقتصادي را به همراه نداشته باشد، اولين جايي كه در اقتصاد كلان مورد تهاجم قرار مي‌گيرد شاخص قيمت‌ها در بازار مصرفي است.
اين كارشناسان براي نمونه به بازار گوشت قرمز، نوسان‌هاي متوالي و سيونسي گوشت مرغ و بازار افسار گسيخته برنج اشاره مي‌كنند.
قيمت گوشت قرمز 4سال است كه مسئولين اقتصادي را درگير خود كرده است و هيچگاه نيز تاكنون برنامه‌ريزان اقتصادي نتوانسته‌اند ثبات را به اين بازار برگردانند.
در حال حاضر قيمت گوشت مدت كوتاهي است بين 10 تا 12 هزار تومان به ازاء هر كيلو در جريان است. البته اين قيمت رسمي است كه از سوي اتحاديه اعلام مي‌شود اما در بازار غير رسمي، شهروندان حتي از خريد گوشت تا قيمت بيش از 18 هزار تومان نيز خبر مي‌دهند.
به گفته فعالان بازار بايد هر لحظه منتظر التهاب در اين بازار و جهش قيمتي آن بود.
بازار مرغ با آن‌كه بيش از نياز موجود در كشور مرغ توليد مي‌شود اما آنچنان آشفته و ملتهب است كه سرمايه‌گذاران رغبتي براي سرمايه‌گذاري در آن ندارند.
بر اساس گفته‌هاي كارشناسان قيمت مرغ طي روزهاي گذشته بار ديگر با جهش قيمتي مواجه شده و به مرز سه هزار و 500 تا سه هزار و 800 رسيده است.
كارشناسان كشاورزي نيز از بازار برنج به عنوان يك بازار افسار گسيخته نام مي‌برند چرا كه واردات گسترده برنج بي‌كيفيت از يك سو و عدم حمايت از برنج‌كاران از سويي ديگر اين بازار را هرجند با نزول قيمت مواجه كرده اما التهاب پي‌درپي قيمت برنح و عرضه نامناسب برنج در اين بازار آينده بازار برنج را در هاله‌اي از ابهام فرو برده است.
قيمت برنج ايراني در حال حاضر با توجه به آغاز برداشت هر چند اندكي بالاتر از قيمت واقعي است اما در يك ثبات نسبي به سر مي‌برد. قيمت برنج‌هاي وارداتي با نوسان همراه است.
افزايش 10درصدي قيمت كلي برنج در بازار و قيمت‌هاي گوشت قرمز و مرغ همه و همه حكايت از آن دارد كه بر اي تحليل وضعيت بازار نبايد فقط به عدم توزيع و وجود دلالان اشاره كرد.
اين همان حرفي است كه كارشناسان اقتصادي اعلام مي‌كنند و مي‌گويند: سرنخ سناريوي رشد قيمت را بايد در جايي ديگر و در برنامه‌ريزي‌ها و واكنش‌هاي راهبردي دولت در برابر پيچيدگي‌هاي اقتصادي جستجو كرد.
به گفته كارشناسان، با شرايط فعلي سياستگذاري‌هاي اقتصادي، نمي‌توان سرنخ موجود بازار و ماجراي قيمت‌ها را يافت.
به اعتقاد تحليل‌گران عدم تمايل به سياست موازنه مثبت با بازار جهاني و همچنين عدم استراتژي مناسب براي خروج از راهبردهاي غير اصولي سياست‌هاي اقتصادي و نبود تمايل همكاري با بخش‌خصوصي از مهمترين عواملي است كه قيمت‌ها را تحت الشعاع خود قرار داده است.
گزارش از علي پيرولي

هیچ نظری موجود نیست: