۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

حراج میراث فرهنگی ایران در کیش به بهانه مبارزه با قاچاق

حراج میراث فرهنگی ایران در کیش به بهانه مبارزه با قاچاق
فروش تاریخ به وساطت دفتر احمدی نژاد

روز آنلاين، حميد احدي ‏: بعد از انتشار گزارشی در مجله همشهری ماه درباره تصمیم به ایجاد حراجی برای اشیای تاریخی کشور که در حال حاضر در دسترس سازمان میراث فرهنگی است، نمونه دیگری از اقداماتی که به پایمردی رحیم مشائی در دفتر رییس جمهور خارج از نظارت مجلس و سازمان بازرسی کشور در حال انجام است، از پرده به در افتاد.

سحربیانی در گزارشی در همشهری از این خبر کوتاه ابراز شگفتی کرده که چطور گروهی در صدد راه اندازی مرکز حراج اشیا تاریخی در کیش هستند. اینکه ام‌البنين نعمت گرگاني مدير کل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي هم خبر را تائید کرده بر حیرت ها فزوده و آشکار شده که سازمان پر گفتگوی میراث فرهنگی که با نهیب روحانیون بلند پایه نتوانست اوقاف کشور را به مجموعه تحت امر خود اضافه کند اینک در صدد فروش اشیای تاریخی است که در ایران به شدت بد نگاه داشته شده و حساب و کتاب روشنی ندارد.

این مقام مسئول دولتی همچنين از برگزاري نشستي با نماينده سازمان منطقه آزاد کيش خبر داده که قرار شده براي راه‌اندازي اين مرکز، يک دستورالعمل ويژه تنظيم شود. مانند همه کارهای دیگر در توجیه این مرکز در ابهام گفته شده این حراج راهکاری است برای جلوگیری از خرید و فروش غیر مجاز.

یک کارشناس به گزارشگر همشهری گفته مسافران و مردمی که در جزیره کیش زندگی می کنند از رطوبت و گرمای هوا شکایت دارند. حالا این اشیا تاریخی زبان بسته که هزار قصه از تمدن ایران باستان در دل نهفته دارند و قرار است در همین جزیره به فروش برسند باید به چه کسی شکایت ببرند؟ در همه دنیا میراث کشورهای دیگری چون ایران را که تصاحب کرده اند در مکانی امن با آب و هوایی استاندارد نگهداری می کنند و حتی حاضر نیستند برای چند ماهی آن را به کشور مبدا برای نمایشی کوتاه مدت بازگردانند. منشور کوروش را که یادتان هست؟ اما افسوس ما خود قدر و منزلت داشته های مان را نمی دانیم.

حاصل اینکه ابهام در این خبر کم نیست. اگر اشیا تاریخی ایران فروخته شوند درآمد حاصل از آن کجا هزینه خواهد شد؟ شاید قرار است درآمد حاصله را صرف خرید اشیا تاریخی چین کرده و به آن افتخار کنیم.

یک کارشناس دیگر گفته است اگر چند سال قبل کسی از ورود سیر و گردوی چینی سخن می گفت به سخره اش می‌گرفتیم اما امروز این کالاها را در بازارهای ایران به وفور می‌بینیم. حالا از چنین تصمیمی چرا باید حیرت کنیم؟ مگر نه اینکه این روزها ما وارد کننده فرهنگ شرق دور با نمایش مکرر فیلم و سریال های آنها هستیم؟ میراث فرهنگی چینی را هم می شود به راحتی جایگزین میراث و تمدن هزار ساله ایرانی کرد به احتمال زیاد به صرفه تر هم خواهد بود.

باستان شناسی که نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود در این باره به همشهری گفته: "زمانی که بدون برنامه ریزی و یکباره مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی از تهران منتقل می‌شود و بسیاری از باستان شناسان و پژوهشگران این مرکز به فکر بازخریدی و بازنشستگی افتاده اند بهترین فرصت برای راه اندازی این حراجی است. چرا که کسی برای اعتراض کردن باقی نمانده است."

این باستان شناس ادامه می دهد:" سازمان میراث فرهنگی این روزها تصمیمات تازه و غیرکارشناسی زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است. این سازمان نه تنها از میراث فرهنگی ایران حمایت نمی کند که با این حرکت عجیب، آن هم همزمان با خروج مرکز پژوهشهای باستان شناسی از تهران و همچنین زدن چوب حراج به آثار تاریخی معلوم نیست چرا در حال معکوس انجام دادن وظایف خویش است."

هیچ نظری موجود نیست: