۱۳۹۰ آذر ۲۹, سه‌شنبه

«آکسفورد و شکنجه»؛ گزارش مجله مک‌لینز کانادا در باره مهدی هاشمی - قسمت دوم

«آکسفورد و شکنجه»؛ گزارش مجله مک‌لینز کانادا در باره مهدی هاشمی - قسمت دوم

۲۷ آذر ۱۳۹۰ علی جباری

image
بعد از خروج مهدی هاشمی از کشور و اطلاع از پذیرش فرزند رئیس جمهوری اسبق ایران در «آکسفورد»، شکایت ۶ سال پیش هوشنگ بوذری به صدور حکم از سوی دادگاه عالی انتاریو منتهی شد. این بار متهم آن‌قدرها از دید دستگاه قضایی کانادا پنهان نبود و پذیرشش نیز از سوی دانشگاه با سابقه و معتبر آکسفورد به قول معترضان به «رسوایی» انجامیده است. کاوه موسوی می‌گوید: «متاسفانه ‫"‬کوتوله‫"‬ها، دانشگاهی به این عظمت را اداره می‌کنند»
بخش دوم گزارش مجله مک‌لینز کانادا در باره مهدی هاشمی به شرح زیر است:

اینکه مهدی هاشمی در انگلستان درس می‌خواند امکان پس‌گیری «خسارت» را برای هوشنگ بوذری راحت‌تر می‌کند، اما تعدادی [از دانشجویان و کادر علمی] در آکسفورد از  اینکه مهدی هاشمی در میان آنهاست نیز نارحتند.

کاوه موسوی، یک کارشناس مرکز مطالعات حقوقی-اجتماعی آکسفورد در پاییز سال گذشته متوجه حضور مهدی در یک سمینار دانشجویی شد. موسوی که خود متولد ایران است، مهدی هاشمی را شناخت، اما باورش نمی‌شد که او  دانشجوی آکسفورد باشد. موسوی [پس از اطلاع از حضور هاشمی در آکسفورد] خشمگین و خواستار بررسی نحوه پذیرش هاشمی شد. دانشگاه آکسفورد بررسی خودش را آغاز کرد. این رسوایی  باعث شده  از نظر خیلی‌ها، اعتبار یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان زیر سوال برود.

‎علیرضا شیخ‌الاسلامی، یک استاد بازنشسته کالج وادهام  دانشگاه آکسفورد، این نحوه پذیرش هاشمی را «به‌شدت تبعیض آمیز» و «جانب‌دارانه» خواند‫.‬ او شهادت‌نامه‌ای را به امضا رساند که بر اساس آن، ادموند هرتزیگ، استاد مطالعات ایرانی دانشگاه آکسفورد از دانشجویی دیگر در مقطع کارشناسی ارشد خواسته است که به مهدی هاشمی برای تهیه درخواست پذیرش برای دکترا با موضوع قانون اساسی ایران کمک کند‫.‬ دکتر شیخ‌الاسلامی همچنین مدعی است که معرف‌ها و مدارک مهدی هاشمی همگی بی‌ارزش بوده، مدرک کارشناسی ارشدش در رشته مهندسی از دانشگاه شریف برای ادامه تحصیل و تحقیق روی قانون اساسی ایران فاقد اعتبار بوده است. شیخ‌السلامی به کمیته بررسی دانشگاه آکسفورد گفته بود که مهدی شرایط [استحقاق] درس خواندن در آکسفورد را ندارد‫.

‎‫پذیرش مهدی هاشمی در ابتدا از سوی ادموند هرتزیگ و همچنین هما کاتوزیان انجام گرفت. کاتوزیان* حقوق بگیر آکسفورد نیست اما عضو هیات علمی مدرسه مطالعات شرقی است. هرتزیگ سوال مجله مک‌لینز را بی‌پاسخ گذاشت و کاتوزیان نیز جوابی به درخواست گفتگو نداد. مهدی هاشمی نیز در ایمیلی به مک‌لینز نوشت که هیچ گونه کمکی برای تهیه «پروپوزال» خود دریافت نکرده و اتهام‌های مطرح در باره نحوه پذیرشش در دانشگاه آکسفورد را «بی‌پایه» دانست.

‎‫سخنگوی دانشگاه آکسفورد تایید کرده است پیش‌نیاز سطح زبان انگلیسی برای پذیرش مهدی هاشمی نادیده گرفته شده که همین مساله باعث حساس شدن کاوه موسوی و شیخ‌الاسلامی شده است، اما دانشگاه هیچ‌گونه سندی مبنی بر پرداخت وجهی از سوی مهدی هاشمی برای نوشتن پروپوزال نیافته است. سخنگوی دانشگاه آکسفورد به طور رسمی به مجله مک‌لینز نوشت: «دانشگاه با وجود قضاوت‌های دیگران، اطمینان دارد که پذیرش دانشجو بر مبنای آکادمیک استوار بوده. اساتید مسوول بررسی، تحت هیچگونه فشار بیرونی برای پذیرفتن این دانشجو  نبوده‌اند و هیچ‌گونه سود مالی نکرده‌اند. با اینکه ممکن است از نظر مردم این تصمیم‌گیری آکادمیک به حساب نیاید، امامطمئنا بر پایه فساد بنا گذاشته نشده است.»

‎با این حال، مسوول پذیرش دانشگاه به کاوه موسوی نوشته است که دانشگاه نحوه پذیرفته شدن هاشمی را به خاطر شکوائیه‌اش بررسی خواهد کرد‫.‬ موسوی می‌گوید که اگر کل ماجرا بی‌اشکال است،  چه دلیلی برای بررسی مجدد وجود داشته؟

‎علاوه بر اتهام‌های موجود در باره خطاکاری آکادمیک، مسائل مهم‌تری برای آکسفورد وجود دارد و آن هم مساله امکان دست داشتن مهدی هاشمی در شکنجه بر اساس داوری «مدنی» دادگاه انتاریو است‫. کسانی که از طرف هوشنگ بوذری استخدام شده‌ بودند، حکم دادگاه را در صندوق پستی مهدی هاشمی در دانشگاه آکسفورد گذاشتند. آرنولد، وکیل بوذری می‌گوید  که او و موکلش در مرحله جلب مالی متهم هستند به این طریق که بتوانند احکام دادگاه انتاریوی کانادا را در انگلستان از نظر حقوقی عملی کنند.‬

‎مهدی هاشمی در باره حکم دادگاه نظری به مجله مک‌لینز نداده است‫.‬  سخنگوی دانشگاه به مک‌لینز گفته است که دانشگاه به دنبال گرفتن مشاوره حقوقی است‫.‬ اما کاوه موسوی معتقد است که تصمیمی که دانشگاه می‌گیرد باید بیشتر «اخلاقی» باشد تا حقوقی‫ و قانونی. موسوی می‌گوید: «من امیدوار بودم با صدور حکم دادگاه کانادا ‬در باره شکنجه، دانشگاه احساس شرم کرده و این فرد ‫(‬مهدی هاشمی‫)‬ را اخراج کند‫.‬» موسوی ادامه می‌دهد‫:‬ «من متعجبم که با سابقه‌ای بیش از ۹۰۰ سال، دانشگاه توسط کسانی اداره می‌شود که که یک ‫"‬شکنجه‌گر‫"‬ نا مناسب برای تحصیل را راه داده‌اند‫.‬ وقتی رسوایی عیان می‌شود، باید از شر او خلاص بشوی و همینطور از شر کسانی که اجازه دادند به دانشگاه بیاید‫.‬ متاسفانه ‫"‬کوتوله‫"‬ها، دانشگاهی به این عظمت را اداره می‌کنند‫.‬»
‬‬

*مترجم: دکتر هما [همایون محمد علی] کاتوزیان، کرسی بنیاد میراث ایران در دانشگاه آکسفورد را در اختیار دارد و حقوق او را این بنیاد می‌پردازد. مدیر این بنیاد، وحید علاقده‌بند، مدیر شرکت بالی است که با شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران در استان کرمان قرارداد دارد.

هیچ نظری موجود نیست: