۱۳۹۲ اسفند ۷, چهارشنبه

دولت بریتانیا ۲۰ هزار صفحه مدارک عباس یزدی را به جمهوری اسلامی داده بود

Abbas-Atena-Yazdi
تقاطع: هشت ماه پس از ناپدید شدن عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان ایرانی-بریتانیایی ساکن دوبی، همسر وی می‌گوید که دولت بریتانیا با تحویل دادن ۲۰ هزار صفحه از مدارک تجازی و اطلاعات شخصی آقای یزدی به دولت ایران، باعث به خطر افتادن جان او شده است.
آتنا یزدی در گفتگو با برنامه‌ی پارانومای تلویزیون جهانی بی.بی.سی با اشاره به احتمال مرگ عباس یزدی توسط ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرده که مقامات وزارت امور خارجه بریتانیا به او گفته‌اند که همسرش، «در جریان آدم‌ربایی جان باخته، اما نمی‌توان این موضوع را قطعی دانست».
عباس یزدان‌پناه یزدی، دوست قدیمی و مباشر مالی مهدی هاشمی رفسنجانی در سال‌های دهه‌ی هفتاد بود. او که در سال ۱۳۷۲، توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به اتهام جاسوسی بازداشت شده و بیش از شش ماه را در سلول‌های انفرادی گذرانده بود، بعد از آزادی از زندان به انگلستان رفت و از ده سال پیش تاکنون ساکن دوبی بوده است.
آقای یزدی، در سال ۲۰۰۳ و یک سال پیش از عزیمت به دوبی، به اتهام نقش داشتن در پرونده‌ی ارتشا در شرکت نروژی «استات‌ اویل» از سوی “اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا” مورد بازجویی و تعقیب قضایی قرار گرفت.
در جریان این پرونده، شرکت «استات‌ اویل» متهم بود که به یک «شرکت ایرانی» که در جمهوری اسلامی از نفوذ سیاسی-اقتصادی برخوردار است، مبالغی رشوه داده تا موفق به انعقاد قراردادهایی با شرکت نفت ایران شود. شرکت ایرانی مورد نظر، شرکت «هورتون» با مدیریت عباس یزدان‌پناه یزدی و دوست دیرینه «مهدی هاشمی» بود.
عباس یزدی با وجود این‌که هیچ‌گاه به صورت رسمی در این پرونده متهم نشد، اما اسناد شرکتش توسط ”اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا” توقیف گردید و همین اسناد، چند سال بعد، از سوی دولت بریتانیا، در اختیار دولت محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت که به دنبال باز کردن پرونده‌ی قدیمی “استات‌ اویل” علیه فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی بود.
به گفته‌ی آتنا یزدی، این مدارک، با وجود هشدار همسرش به مقامات بریتانیایی، در تمام این سال‌ها و حتی پس از تعطیلی سفارت بریتانیا در تهران در سال ۲۰۱۱، تحویل دولت ایران می‌شده است.
او تاکید می‌کند که در میان این اطلاعات، «نسخه‌ای از شماره تلفن‌ها و آدرس‌هایی که در کامپیوتر شخصی آقای یزدی بوده» و هم‌چنین «نشانی دفتر شوهرش در دوبی» که وی روز چهارم تیرماه پس از خروج از آن ربوده شد نیز وجود داشته است.
“پارانوما” به نقل از منابع و شاهدان عینی خود می‌گوید که عباس یزدان‌پناه، عصر آن روز، پس از تماس تلفنی با همسرش، درحالی‌که به سمت پارکینگ زیر ساختمان محل شرکتش می‌رفته، توسط سه مرد ربوده می‌شود و آن‌ها او را دست‌وپا‌بسته با ماشین خودش به سمت شارجه می‌برند و صبح روز بعد از آن (۵ تیر)، از آن‌جا به وسیله‌ی قایقی به ایران منتقل می‌شود.
بر اساس این گزارش، این سه مرد چند ماه در منطقه ایرانی‌نشین “دیره” در دوبی، آپارتمانی را اجاره کرده بودند و رفت و آمد بازرگان ایرانی را زیر نظر داشتند.
این گزارش فاش می‌کند که ماه گذشته، «نیروهای امنیتی دوبی، سه فرد ایرانی را که قصد فروش کیف پول، کارت‌های اعتباری و گذرنامه آقای یزدی را داشتند دستگیر کردند و یکی از آنها که تصور می‌شود ربیس باند بود در بازداشت درگذشت».
آتنا یزدی با اشاره به پیگیری‌های خود از طریق دولت و نمایندگان دو مجلس بریتانیا، تاکید می‌کند که به این پیگیری‌ها ادامه خواهد داد: «من پیگیری را رها نمی‌کنم تا دقیقا بفهمم عباس کجاست، هر چقدر که می‌خواهد طول بکشد.»
پیش از این در نیمه‌ی مردادماه امسال، رسانه‌های بریتانیایی، به نقل از نزدیکان خانواده عباس یزدی، از پیدا شدن جسد وی در فُجیره امارات خبر داده بودند.
هرچند که یک مقام رسمی دولت امارات در همان زمان، خبر پیدا شدن جسد آقای یزدی را تکذیب کرد، اما روزنامه‌ی تایمز لندن، با تایید پیدا شدن جسد این بازرگان ایرانی، فاش کرد که او یک روز پیش از ناپدید شدن، از طریق ارتباط ویدئویی به عنوان شاهد در پرونده اختلاف بین دو شرکت نفتی “هلال نفت” امارات و شرکت ملی نفت ایران در دادگاه لاهه شرکت کرده بود. پرونده‌ای که به قرارداد گازی کرسنت  در سال ۱۳۸۰ مربوط است و از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، بار دیگر پرونده‌ی آن، توسط شماری از مخالفان دولت در مجلس شورای اسلامی باز شده است.
منبع:تقاطع

هیچ نظری موجود نیست: