۱۳۹۴ خرداد ۳۰, شنبه

انتشار نیم میلیون سند سری وزارت خارجه عربستان سعودی

پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را همزمان با سومین سال پناهنده شدن پایه گذار این پایگاه به سفارت اکوآدور در لندن منتشر کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، همزمان با سومین سال پناهنده شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوآدور در لندن، پایگاه اینترنتی ویکی لیکس، نیم میلیون سند سری وزارت امور خارجه عربستان سعودی را منتشر کرد.
انتشار نیم میلیون سند وزارت خارجه عربستان توسط ویکی لیکس
این اسناد یادداشت های سری، تلگرام ها و دیگر سند هایی را شامل می شود که از سفارتخانه های عربستان در سراسر دنیا گردآوری شده است. گزارش های فوق سری وزارت کشور و سرویس اطلاعات عمومی پادشاهی عربستان نیز در میان اسناد منتشر شده به چشم می خورند.

پلیس شهری لندن با کمک نیروها و کامیون هایی که خارج از ساختمان سفارت اکوآدور مستقر کرده ، ساعت به ساعت آسانژ را زیر نظر دارد. به گفته اسکاتلند یارد، برای عملیات پاییدن آسانژ، تاکنون بیش از هفده میلیون دلار هزینه شده است.

این رقم در ابتدای فوریه سال جاری ده میلیون پوند اعلام شد. یعنی مالیات دهندگان در انگلیس باید برای ادامه بازداشت بنیانگذار ویکی لیکس، هر چهار ماه یک میلیون پوند بپردازند.

رئیس جمهور اکوآدور در گفتگویی ویدئویی اعلام کرد: «آسانژ می تواند بقیه عمرش را در سفارت ما در لندن بگذراند.» وی افزود: اگر دولت انگلیس به آسانژ مصونیت بدهد این مشکل به سادگی حل وفصل می شود.

کوره آ در ادامه گفت: «اگر یک پناهنده اروپایی در یکی از سفارت خانه های اروپا در کیتو (پایتخت اکوآدور) پناه گرفته بود و ما قرار بود سه سال او را نگهداریم و اجازه
خروج به وی ندهیم آنها ما را دیکتاتور و فاشیست خطاب می کردند.»

آسانژ در سال 2012 میلادی، پس از آنکه با حکم تبعید از انگلیس به سوئد روبرو شد، در سفارت اکوآدر در لندن پناه گرفت. مقام های سوئد وی را به اتهام آزار جنسی تحت پیگرد قرار داده اند.

مقام های سوئدی در سال 2014
میلادیپذیرفتند برای بازجویی از آسانژ به لندن بروند؛ اما آسانژ در هفدهم ژوئن مدعی شد قاضی سوئدی بازجویی را لغو کرده است.

آسانژ از بازگشت به سوئد امتناع می کند چرا که به گفته وی، او می ترسد به آمریکا تبعیدش کنند جایی که «اریک هلدر» دادستان پیشین گفته:« پرونده بازرسی جنایی ضد آسانژ» هنوز بسته نشده است.

ویکی لیکس در سال 2010 میلادی با انتشار اسناد سری مربوط به جنگ های آمریکا در عراق و افغانستان و نیز دویست و پنجاه هزار تلگرام وزارت خارجه این کشور به شهرت رسید.

گزارش ها حاکیست دولت آمریکا چندین اتهام جنایی ضد وی مطرح کرده که از آن جمله می توان به جاسوسی ، توطئه چینی برای جاسوسی و حک کردن اسناد دولتی اشاره کر
د.

هیچ نظری موجود نیست: