۱۳۹۵ فروردین ۱۶, دوشنبه

فوری: اوراق پاناما؛ بزرگترين افشاگرى فساد مالى در سطح جهان

ماجرا از يك سال پيش آغاز شد. زمانى كه فردى ناشناس با دو تن از خبرنگاران «زود دويچه تسايتونگ» كه يكى از معتبرترين نشريات جهان است تماس گرفت و به تدريج مقادير زيادى اسناد و مدارك، در زمينه ى فساد مالى تعداد نه چندان كمى از رهبران جهان، سياستمدران نامدار، ورزشكاران مشهور، و تبه كاران جهانى در اختيار اين دو تن قرار داد
ف.م.سخن، ویژه خبرنامه گویا
حجم باور نكردنى اسناد و مدارك از اين قرار بود: ٢/٦ ترابايت داده هاى رايانه اى، و ١١ ميليون و پانصد هزار سند!خلاصه ى ماجرا از اين قرار بود كه اين افراد نامدار و قدرتمند، براى پنهان كردن ثروت خود، براى گريز از پرداخت ماليات، براى دور زدن تحريم ها، و براى صورت رسمى بخشيدن به پول هاى غير قانونى، از طريق شركت هاى صورى در پاناما اقدام مى كردند و پول هاى هنگفت، در گردشى به ظاهر طبيعى، مجددا مورد استفاده ى اين افراد قرار مى گرفت. در اين ارتباط، ٢١٤ هزار شركت صورى كه جز يك صندوق پستى نشانى يى نداشتند، دست اندر كار اين چرخشِ مالىِ عظيمِ پنهان از چشم مردم و رسانه ها بودند.
panamapapers001.JPG
صحت اين اسناد با نام «اوراق پاناما» Panama Papers و كشف روابط افراد نام برده شده در آن ها، موردِ تحقيقِ دو خبرنگار زود دويچه تسايتونگ و گروهى از همكاران شان از جمله مشاوران حقوقى قرار گرفت. براى ارائه ى هر چه دقيق تر اسناد و رفع هر گونه شك و شبهه در مورد صحت آن ها اين گروه بيست و چهار ساعته فعاليت كرد. پس از آن، اين خبرنگاران با گروه بزرگى از خبرنگاران كشورهاى جهان از طريق تماس و چت رمزگذارى شده ارتباط برقرار كردند و يكى از بزرگ ترين تحقيقات جمعى رسانه اى در سطح جهان و در تاريخ رسانه ها را شكل دادند. هر خبرنگارى مسوول تحقيق در بخشى از اين اسناد شد؛ بخشى كه در آن تخصص داشت و يا مربوط به صاحب نامان كشور او بود.
حجم اسناد به قدرى زياد است كه امكان انتشار و تلخيص و تفسير آن ها به طور كامل وجود ندارد. بنابراين رسانه هاى دست اندركار بررسى اين اسناد تصميم گرفتند كه از امروز، يعنى دوشنبه ٤ آوريل، به تدريج يافته هاى خود را منتشر كنند. افشاى اين اسنادِ بررسى شده و مورد تحقيق و تدقيق قرار گرفته، يكى از بزرگ ترين افشاگرى ها در زمينه ى فساد مالى در سطوح كلان جهانى، و در تاريخ خواهد بود.
بررسى اين اسناد از آن رو لازم بوده كه گاه فاسدان مالى به نام خود وارد اين چرخه نمى شدند و از نزديكان شان استفاده مى كردند. خبرنگاران «زود دويچه تسايتونگ» مى گويند:
«در مركز تحقيقات ما، يك دفتر وكالت پانامايى قرار داشت كه كسى آن را نمى شناخت: دفتر وكالت «مُساك فُنسِكا».
مساك فنسكا، اطلاعات و اسرار مربوط به قدرتمندترين و خطرناك ترين شخصيت هاى جهان را در نزد خود به صورت پنهان حفظ مى كرد تا حدود يك سال پيش كه «منبع» ما اين اطلاعات و اسرار را در اختيار ما قرار داد.»
*****

ابتداى سال ٢٠١٥
ماجرا از كجا آغاز شد؟
خبرنگار زود دويچه تسايتونگ: «ما با منبع مان از طريق چت رمزگذارى شده در تماس بوديم و با هم تبادل اطلاعات مى كرديم...
++++++++++++++++++++++++
جان دو - سلام. من جان دو هستم. آيا تمايلى به دريافت اطلاعات داريد؟
خبرنگار زود دويچه تسايتونگ - بله. بسيار مايل به دريافت اطلاعات هستيم.
++++++++++++++++++++++++
... من به صراحت از او پرسيدم: چرا چنين كارى مى كنى؟ و او پاسخ داد: براى اين كه اين كارى كه اين ها مى كنند بايد متوقف شود. براى اين كه اين كارها كارهايى بسيار بد است كه من مى خواهم آن ها را متوقف كنم.»
++++++++++++++++++++++++
خبرنگار زود دويچه تسايتونگ - چرا چنين كارى مى كنى؟
جان دو - براى اين كه مى خواهم خبر اين جرائم در جامعه منتشر شود.
++++++++++++++++++++++++
ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست: