۱۳۹۵ بهمن ۱۶, شنبه

موشک کوچکی برای محک زدن ترامپ 
فرامرز دادرس


خانم نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل گفت که ایران با پرتاب یک موشک میان برد که قادر به حمل پانصد کیلوگرم مواد منفجره و دارای شعاع عمل سیصد کیلومتر بوده قعطنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است. خانم هیلی افزود "من به مردم جهان می گویم که باید نگران این آزمایش باشند. ایالات متحده ساده لوح نیست. ما به تماشا نمی ایستیم و دنیا شاهد خواهد بود که به نوبه خود وارد عمل خواهیم شد."
 
آقای سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در برخلاف گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل می گوید؛ حتی آزمایش موشک بالستیک توسط ایران هم نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست. آقای ژان مارک ارو، وزیر امور خارجه فرانسه که همزمان با پرتاب موشک در تهران بسر می برد می گوید: این اقدام ایران بر "خلاف روح" قعطنامه شورای امنیت می باشد. ژان مارک ارو هم غیر مستقیم سخن مقام روسی را تاًیید می کند. آقای ارو می خواهد بگوید؛ ایران خلاف نکرده ولی بهتر بود در این زمان دست به این کار نمی زد.
 
خانم نیکی هیلی برای تهییج جهانیان با ساده لوحی آمریکایی خود می گوید: من به مردم جهان می گویم و ... چنین و چنان. خانم هیلی گویا درک نکرده که مردم جهان امروز بیش از نگران بودن در باره آزمایش یک موشک قراضه ایران! بیشتر نگران گفتار و کردار آقای دونالد ترامپ و دولت تازه آمریکا می باشند.
 
جمهوری اسلامی می داند کجای قعطنامه شورای امنیت سوراخ است و از همان سوراخ موشک پرتاب می کند. پس از دوازده سال  گفتگو میان جمهوری اسلامی و کشورهای پنج به اضافه یک، مسئولین سازمان ملل و شورای امنیت نتوانستند متن یک قعطنامه را از نظر حقوقی و فنی درست تنظیم کرده و به اجرا بگذارند، خوب روشن است که راه برای هرگونه سوء استفاده باز می ماند. این یک قعطنامه دو پهلو است.
 
بی شک هرگونه تصمیم تندی بجز نصیحت! از سوی شورای امنیت علیه ایران اتخاذ شود، با وتوی روسیه و احتمالاً چین روبرو خواهد شد و دولت جدید آقای ترامپ را با مشکل حیثیتی روبرو شده و نخستین وتو را دریافت خواهد کرد.
 
قعطنامه شورای امنیت در صد و بیست و سه صفحه تنظیم شده و در صفحه صد و شانزده در پیوست ب : اعلامیه ، به مسئله ممنوعیت آزمایش های موشکی به شرح زیر اشاره شده است:
از ایران خواسته می شود تا هشت سال پس از « روز قبول توافق» یا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تاًیید « نتیجه گیری گسترده تر» ارائه کند، هرکدام زودتر حادث شود ،هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیک طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری های موشک های بالستیک، صورت ندهد.
 
در تنظیم این قعطنامه دو پهلو نکته ظریفی دیده می شود که جمهوری اسلامی زیرکانه به آن استناد می جوید و مدعی است که موشک های آزمایشی ایران، برای حمل کلاهک های اتمی ! طراحی نشده اند و بنابراین هیچ محدودیتی برای آزمایش های موشکی استاندارد و غیراتمی ایران وجود ندارد.
 
هدف جمهوری اسلامی از دست زدن به آزمایش موشکی بی تردید مصرف تبلیغاتی دارد و می خواهد آقای ترامپ را محک بزند و به تهدیدات لفظی آقای ترامپ و دولت تازه آمریکا و آقای نتانیاهو که دل در گرو آقای ترامپ گذاشته است پاسخی بسیجی پسندانه! دهد.  از سوی دیگر پیامی به مانور دریایی چهار کشور؛ آمریکا، انگلیس، فرانسه و استرالیا در خلیج فارس بفرستد.
جمهوری اسلامی بخوبی  آگاه است که آقایان ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نمی توانند از نهاد های قانونی بین المللی مانند سازمان ملل استفاده کرده و اقدامی علیه ایران انجام دهند.
 
( چار دیواری، اختیاری) البته این بارجمهوری اسلامی در رویارویی با آمریکا با هشیاری عمل کرده و بجای اینکه مانند گذشته با قایق های تندرو خود دست به ماجراجویی اطراف ناو های جنگی آمریکا در خلیج فارس بزند ترفند جالبی بکار گرفته است.
نخست اینکه یک موشک میان برد پرتاب کرده  که حداکثر برد آن سیصد کیلومتر بوده و در نتیجه در درون ایران محدود شده و هیچ کشوری را حتی در همسایگی ایران تهدید نمی کند. این موشک از اطراف سمنان پرتاب شده است.
دوم اینکه موشک تصادفاً ! هنگام طی مسیر منفجر و ظاهراً آزمایش با شکست روبرو شده است و جایی برای نگرانی آمریکا و اسرائیل باقی نگذاشته است.
 
اگر آقایان ترامپ و نتانیاهو تصمیم دارند علیه جمهوری اسلامی عملی انجام دهند باید خارج از چارچوب نهاد های قانونی وبین المللی دست به این کار بزنند. نتانیاهو پس از قعطنامه شورای امنیت علیه اسرائیل و شهرک سازی در مناطق اشغالی عملاً سرکشی کرد و بکار خود ادامه داد و برای آرای سازمان ملل متحد پشیزی ارزش قائل نشد ،اکنون نوبت آقای ترامپ است که آمریکا را از سازما ن ملل بیرون بکشد و هر کاری می خواهد خودسرانه انجام دهد. آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی خود مطالبی علیه سازمان ملل گفته بود.
 
دوم فوریه 2017

هیچ نظری موجود نیست: