۱۳۹۵ بهمن ۱۶, شنبه

آیا معاون نخست‌وزیر سوئد می‌خواسته ترامپ را دست بیاندازد؟


ایزابلا لووین، معاون نخست‌وزیر سوئدحق نشر عکسISABELLA LOVIN: FACEBOOK
Image captionکاربران رسانه‌های اجتماعی عکس ایوزابلا لوین و همکارانش را پاسخی طعنه‌آمیز به عکس دونالد ترامپ و دستیارانش دانسته‌اند
ایزابلا لووین، معاون نخست‌وزیر سوئد، عکسی روی صفحه فیس‌بوکش چاپ کرده که بسیاری معتقدند طعنه به دونالد ترامپ است.
در این عکس خانم لووین را می‌بینیم که چشم به دوربین دوخته و قانونی را امضا‌ء می‌کند. کنارش چند همکار و دستیار ایستاده‌اند که همگی زن‌اند. هفته پیش عکسی از دونالد ترامپ منتشر شده بود که یک فرمان اجرایی ضد سقط جنین را امضاء می‌کرد. در آن عکس همه حضار مرد بودند.
شباهت عکس خانم لووین با عکس هفته پیش آقای ترامپ (که در آن یک زن هم نیست) موجب شده بسیاری بگویند معاون نخست‌وزیر سوئد می‌خواسته طعنه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا بزند.
چند ساعت پس از نشر این عکس، هزاران کاربر فیس‌بوک آن را بازنشر کردند.
یک کاربر نوشته: "عجب عکسی! کاش برای آن آقا آن‌ور اقیانوس هم بفرستید". یکی دیگر نوشته: "عظمت سیاره‌مان را به آن برگردانیم" (که اشاره‌ای است به شعار آقای ترامپ که می‌گوید "عظمت آمریکا را به آن برگردانیم").
اما کاربری به نام کیمینی دلفوس معتقد است عکسی مثل عکس خانم لووین نباید چنین واکنشی ایجاد کند. او خطاب به دیگران نوشته "چرا باید با عکسی که همه آدم‌هایش زن‌اند این‌قدر مشکل داشته باشیم اما با عکسی که همه آدم‌هایش مردند، نه؟"
در عین حال بسیاری کاربران رسانه‌های اجتماعی، از جمله در توییتر، خانم لووین را به خاطر "تکه انداختن" به رئیس‌جمهور آمریکا تحسین کرده‌اند.
کاربری به نام ایان سینکینز می‌نویسد: "خیلی از تکه‌ای که معاون نخست‌وزیر سوئد با عکس امضای قانون تغییرات آب‌وهوایی به دونالد ترامپ انداخته، خوشم آمد".
یکی دیگر به نام میکائلا هیلدبراند می‌نویسد: "ایزابلا لووین قانون جدید اقلیمی سوئد را امضاء کرده، با عکسی محشر برای چزاندن ترامپ! شاهکار!"
Twitterحق نشر عکسTWITTER
عکس اصلی (که عکس خانم لووین را با آن مقایسه می‌کنند) به نوبه خود خبرساز بود. برخی روزنامه‌نگاران و کاربران رسانه‌های اجتماعی این واقعیت را که هنگام امضای فرمانی در تضاد با سقط جنین هیچ زنی حاضر نیست، نقد و مسخره کردند.
چند روز بعد (جمعه ۳ فوریه)، خانم لووین در حالی که قانون جدید محیط‌زیستی سوئد را امضاء می‌کرد، کشورهای اروپایی را تشویق کرد "حالا که ایالات متحده دیگر در صف مقدم نیست"، پیش‌گام مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی باشند.
قانون جدید محیط‌زیستی سوئد اهدافی درازمدت برای کاهش گازهای گلخانه‌ای تعیین کرده که دولت‌های بعدی هم موظف به اجرای آن خواهند بود.
خانم لووین گفته کشورش می‌خواهد در دورانی که "کسانی که تغییرات اقلیمی را باور ندارند در دنیا قدرت می‌گیرند"، برای دیگران الگو باشد.
آقای ترامپ پیشتر گفته تغییرات اقلیمی "حقه‌بازی" است. بعضی ناظران می‌گویند او ممکن است ایالات متحده را از توافق پاریس (برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و کنترل افزایش دمای زمین) خارج کند.
دولت سوئد - که کمی پیشتر اعلام کرده بود "نخستین دولت فمینیست جهان" است - اخیرا بیانیه‌ای منتشر کرده و تأکید کرده که برابری جنسی از مهم‌ترین اولویت‌هایش است.
در بخشی از این بیانیه آمده: "برابری جنسی بخشی از راه‌حل مشکلات جامعه است، و در دولت رفاه مدرن امری بدیهی است - چه برای عدالت چه توسعه اقتصادی

هیچ نظری موجود نیست: