۱۳۹۶ اردیبهشت ۱۰, یکشنبه

پلیس ترکیه تحقیقات درباره قتل سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جِم ( GEM TV) را آغاز کرد.

تحقیقات پلیس ترکیه درباره قتل مدیر گروه تلویزیونی جِم و یک همراهش در استانبول


پلیس ترکیه درحال بررسی محل حمله به خودروی حامل سعید کریمیان و همراهش و همچنین خودروی سوخته مهاجمان، تصویرها بدون صدای گزارشگر
پلیس ترکیه تحقیقات درباره قتل سعید کریمیان، مدیر گروه تلویزیونی جِم ( GEM TV) را آغاز کرد.
خودروی حامل آقای کریمیان و یک تاجر کویتی همراهش دیشب در استانبول هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت. هردو سرنشین خودرو به ضرب گلوله مهاجمان نقاب‌پوش کشته شدند.
خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، گزارش داده است که مهاجمان، خودروی خود را در منطقه کمربورغاز استانبول آتش زده و گریخته‌اند. به گزارش این خبرگزاری آقای کریمیان در محل حادثه کشته شده و همراهش در بیمارستان درگذشته است.
پلیس استانبول می‌گوید حق نشر عکسREUTERS
Image captionپلیس استانبول می‌گوید "خودروی سوخته مهاجمان" در نزدیکی فرودگاه استانبول رها شده است
کنسول کویت در استانبول تایید کرده است که همراه آقای کریمیان، محمد متعب شلاحی، یک تاجر کویتی بوده است. آنطور که کنسولگری کویت گفته، سه گلوله به شکم محمد متعب شلاحی اصابت کرده و او در بیمارستان درگذشته است، اما به سعید کریمیان 27 گلوله اصابت کرده و در محل حمله کشته شده است.
شوکرو گنج، شهردار منطقه ساری‌یر به رسانه گفته است که بر اساس تحقیقات اولیه "انگیزه مهاجمان مسایل مالی" بوده است. با این حال هنوز پلیس اطلاعات بیشتری درباره این حادثه منتشر نکرده است.
آقای کریمیان ۴۵ ساله بود و به گفته رسانه‌های ترکیه "شهروند بریتانیا" بوده است. وزارت خارجه بریتانیا هنوز درباره وضعیت شهروندی یا اقامتی آقای کریمیان اظهار نظر نکرده است.
شبکه جم، ساعتی پیش در صفحه فیسبوک خود ویدئویی منتشر کرد که در آن سوء قصد به آقای کریمیان را "حمله تروریستی" خواند و گفت "گروه تلویزیونی جم به احترام درگذشت پایه‌گذار خود سه روز سوگوار خواهد بود و پس از آن برنامه‌های خود را در تمام شبکه‌ها به روال عادی ادامه خواهد داد."
شبکه جم پیشتر اطلاعیه‌ای در فیسبوک خود منتشر کرده و به خانواده آقای کریمیان تسلیت گفته و از اقدامات او قدردانی کرده بود اما در آن به جزئیات بیشتری اشاره نشده بود.
حمله در منطقه "ساری‌یر" استانبول، در بخش اروپایی این شهر، رخ داد. رسانه‌های ترکیه می‌گویند مهاجمان سوار بر یک خودروی شاسی بلند بوده‌اند و جلوی خودروی "لوکس" حامل آقای کریمیان پیچیده‌اند و بعد از تیراندازی فرار کرده‌اند.
نقشه استانبول
Image captionخبرگزاری ترکیه محل وقوع حمله را "منطقه ساری‌یر" محل پیدا شدن خودروی سوخته مهاجمان را "محله کمربورغار" اعلام کرده است
حکم زندان در ایران
سعید کریمیان، مدیر شبکه‌های تلویزیونی جم بود. این شبکه‌ها از حدود ۱۰ سال پیش پخش برنامه‌های سرگرم کننده را برای فارسی‌زبانان روی ماهواره آغاز کرد. در سال‌های بعد شمار شبکه‌های جم آن طور که در وب سایتش آمده به "۳۱ کانال به زبانهای فارسی ، عربی ، کردی و آذری" رسید.
سعید کریمیان، اسفند گذشته، به صورت غیابی در ایران به زندان محکوم شد. اتهام او "تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی" اعلام شد. خانواده او به ژیار گل خبرنگار بی‌بی‌سی در استانبول گفته‌اند که او "در سه ماه اخیر از طرف رژیم ایران تهدید شده بود و قصد داشت به لندن برگردد." مقام‌های امنیتی ترکیه تاکنون درباره "وجود تهدید جانی" علیه آقای کریمیان سخنی نگفته‌اند و بی‌بی‌سی نمی‌تواند مستقلا این ادعا را تایید کند.
خبرگزاری رسمی ترکیه، در گزارش خود از کشته شدن "دو تبعه ایرانی" خبر داده است اما رسانه‌های دیگر ترکیه، و همچنین رسانه‌های کویت می‌گویند، همراه آقای کریمیان یک بازرگان کویتی و "شریک تجاری" آقای کریمیان بوده است.
همراه کویتی که بود؟
کنسول کویت، تایید کرده است که همراه آقای کریمیان، محمد متعب شلاحی شهروند کویت بوده است. رسانه‌های این کشور او را تاجر و مالکی مشهور خوانده‌اند. به گفته رسانه‌های کویت او به عنوان فردی "خیر" شناخته می‌شده و یکی از رهبران کلیدی قبیله "مطیر" کویت بوده است.
محمد متعب شلاحی شهروند کویت که در حمله به خودروی حامل سعید کریمیان کشته شدحق نشر عکسAFP
Image captionمحمد متعب شلاحی شهروند کویت که در حمله به خودروی حامل سعید کریمیان کشته شد
مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی در قاهره می‌گوید، سابقه سیاسی محمد متعب شلاحی، حمایت از بعضی نامزدها در انتخابات کویت، و نامزدی ناموفقش در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۸ این کشور بوده است. او در همان سال در کویت یک شبکه تلویزیونی کوچک به نام "العرب" تاسیس کرد. دولت کویت تاکنون واکنشی به این خبرها نشان نداده است.

جم تی وی و حکومت ایران

شبکه جم‌تی وی، در سال‌های اخیر در ایران خبرساز شد. پیوستن گروهی از هنرپیشه‌ها و کارگردانان سینما و تلویزیون ایران به این شبکه بحث‌برانگیز شد. این شبکه چند سریال تلویزیونی به زبان فارسی تهیه کرد که در آن هنرپیشه‌های ایرانی بدون حجاب نقش بازی می‌کردند و محتوای این برنامه‌ها خارج از چارچوب‌های تلویزیون ایران بود.
سعید کریمیانحق نشر عکسGEMTV
Image captionسعید کریمیان مدیر گروه تلویزیون‌های جم
همچنین پخش تیزرهای بعضی از فیلم‌های سینمایی ایران در این شبکه، در مواردی باعث توقیف اکران این فیلم‌ها شد. در تازه‌ترین مورد، زمستان پارسال فیلم "مشکل گیتی" به دستور قوه قضائیه و وزارت ارشاد به دلیل پخش تیزرش از شبکه جم توقیف شد.
پیش از آن هم تهیه‌کنندگان فیلم‌های "ابد و یک روز"، "کوچه بی‌نام" و فیلم طنز "۵۰ کیلو آلبالو" به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند. فیلم سینمایی "آااادت نمی‌کنیم" هم به همین دلیل توقیف اما بعد رفع توقیف شد.

بازداشت در شیراز

دی ماه پارسال، خبرهایی از دستگیری یکی از کارکنان شبکه جم در شیراز منتشر شد. خبرگزاری صدا و سیمای ایران به نقل از "یک مسئول قضایی" اعلام کرد که نام فرد بازداشت شده "پگاه ظفرآبادی" بوده است. اما اطلاعات بیشتری درباره او منتشر نشد.
بی‌بی‌سی اطلاعات قابل تاییدی درباره محل تامین بودجه شبکه جم در دست ندارد. این شبکه ادعا می‌کند از طریق فروش آگهی و ارتباط با صاحبان کسب و کار درآمد کسب می‌کند. این شبکه علاوه بر دوبله سریال‌های خارجی و تولید سریال‌های ایرانی، فیلم‌های جدید خارجی را به فارسی دوبله می‌کند و مسابقات ورزشی را پوشش می‌دهد.
مقام‌های حکومت ایران، جم‌تی‌وی را "شبکه معاند" خوانده‌اند. پارسال روابط عمومی سازمان سینمایی، در مورد پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی از شبکه جم بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده بود: "پس از گفت‌وگو و توافق‌های انجام شده با قوه محترم قضائیه و با توجه به تذکرات متعدد و اعلام مسئولان عالی‌رتبه قضایی، همکاری با شبکه‌های معاند، معاونت در جرم تلقی می‌شود."

هیچ نظری موجود نیست: