۱۳۹۶ دی ۱۴, پنجشنبه

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات خیابانی در ایران

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراضات خیابانی در ایران

مقر شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورکحق نشر عکسAFP
Image captionمقر شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک
درپی درخواست آمریکا شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز جمعه پنجم ژانویه برای بررسی و موضع‌گیری درباره اعتراضات خیابانی در ایران و نحوه برخود دولت با این اعتراضات جلسه‌ای اضطراری تشکیل خواهد داد.
این جلسه طبق درخواست آمریکا ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی شرق آمریکا برگزار می‌شود. دولت آمریکا نسبت به محدودیت آزادی بیان و تجمع در ایران و برخورد خشونت آمیز با معترضان ابراز نگرانی کرده و خواستار موضعگیری سازمان ملل در این زمینه شده بود.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اوایل هفته جاری گفته بود کشورش به دنبال برگزاری جلسه‌ای در شورای امنیت به منظور حمایت از معترضان ایرانی خواهد بود.
خانم هیلی روز سه‌شنبه گفت "وقتی مردم ایران فریاد آزادی‌خواهی سرمی‌دهند همه آنها که آزادی را دوست دارند باید کنار آنها بایستند."
خانم هیلی درعین حال گفته بود به دنبال طرح این موضوع در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهد بود.
برای موافقت با خواسته یکی از اعضای شورای امنیت جهت افزودن جلسه‌ای به برنامه این شورا دست کم ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا باید با برگزاری آن موافقت کنند ولی کسی حق وتو ندارد.
خبرگزاری روسی ریا به نقل از سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از مخالفت این کشور با برگزاری این جلسه خبر داده است.
براین اساس آقای ریابکوف گفته است مسائل داخلی ایران هیچ ارتباطی با نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد و از آمریکا خواسته است در مسائل داخلی ایران دخالت نکند.
هیات قزاقستان در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد از برگزاری این جلسه خبرداده است.
در دو روز گذشته منابع خبری ایران با اعلام اینکه درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه اضطراری مورد قبول شورای امنیت سازمان ملل قرار نگرفته، آن را نشانه حمایت بین المللی از جمهوری اسلامی و "انزوای" ایالات متحده معرفی کرده بودند.
دبیرکل سازمان ملل و شماری از کشورهای جهان نسبت به وضعیت حقوق بشر و نحوه برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده بودند.

طرح قطعنامه حمایت از اعتراضات در سنای آمریکا

روز پنجشنبه سناتور باب کورکر رییس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا به همراه با عضو ارشد دموکرات این کمیته سناتور باب کاردن قطعنامه‌ای را در سنای آمریکا طرح کردند که به دنبال حمایت از معترضان در ایران است.
بر اساس متن این طرح نویسندگان:
  • از دولت ایران می‌خواهند حق آزادی بیان، مذهب، مطبوعات، و برگزاری اجتماعات شهروندان خود را به رسمیت بشناسد.
  • نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت ایران را محکوم می‌کنند.
  • به حکومت ایران هشدار می‌دهند از اقدامات تنبیهی یا خشونت علیه معترضان در تظاهرات مسالمت آمیز استفاده نکنند.
  • از رییس جمهوری، وزیر امورخارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می‌خواهند جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت برای بررسی اعتراضات ایران برگزار کنند و نقض گسترده و سازماندهی شده حقوق بشر توسط دولت ایران را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح کنند.
  • از دولت ایران می‌خواهند با ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد موافقت کند و با او همکاری کند.
  • از رییس جمهوری و وزیرامورخارجه آمریکا می‌خواهند جامعه بین‌الملل را متقاعد کنند تا نقض حقوق بشر را در در دستور مذاکرات رسمی یا غیررسمی خود با ایران یا درباره ایران قرار دهند.
ادامه اعتراضات در ایران
همزمان ویدئویی هایی که در ساعات اخیر در شبکه های اجتماعی منتشر شده حاکی از ادامه اعتراضات یا جوی متشنج از جمله در دزفول، اهواز، شادگان، تهران و شهرهای دیگر است.
محدودیت دسترسی به شبکه های اجتماعی و اینترنت موبایل از زمان شروع اعتراضات شدیدتر شده است و اخبار مربوط به اعتراضات به کندی و با تاخیر منتشر می شود.
هرچند شروع اعتراضات در روز پنجشنبه هفته پیش در مشهد مربوط به بهای کالاها و فساد بود، معترضان به سرعت با شعارهای خود خواستار کناره گیری رهبر ایران از قدرت شده اند.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در روز چهارشنبه پایان آنچه "فتنه" خواند را اعلام کرده بود. حکومت ایران به اعتراضات ضددولتی "فتنه" می گوید.

هیچ نظری موجود نیست: