۱۳۹۸ فروردین ۱۵, پنجشنبه

سرتاسر کشور “۴۰۰ شهر و روستا درگیر شرایط جوی روزهای اخیر بوده و هستند.” به گزارش خبرگزاری فارس او از مسدود شدن ۷۸ جاده میان شهری در روزهای اخیر خبر داده و گفته است که ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند.

ر سرتاسر کشور “۴۰۰ شهر و روستا درگیر شرایط جوی روزهای اخیر بوده و هستند.” به گزارش خبرگزاری فارس او از مسدود شدن ۷۸ جاده میان شهری در روزهای اخیر خبر داده و گفته است که ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند.
 به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا مقام ها دستور تخلیه بیش از ۷۰ روستا را صادر کرده اند.
سازمان هلال احمر ایران هم اعلام کرد که برای اسکان دادن ۱۰۰ هزار نفر در صورت بروز سیل گسترده در خوزستان آماده می شود.
موج بزرگ بارندگی های ایران از دو هفته پیش شروع شد که حداقل ۲۶ استان از ۳۱ استان این کشور را دستخوش کرده است.
پیشتر در هفته اول سال نو شمسی شهرهای آق قلا و گنبد در شمال و شیراز در جنوب شاهد سیل و آبگرفتگی شدید بودند.
در پی تازه ترین بارندگی ها در غرب کشور گفته می شود که برق و ارتباطات تلفنی بخش هایی از استان های آسیب دیده به خصوص لرستان قطع است و بسیاری از جاده ها به علت سیل تخریب شده اند.
پیشتر گزارش ها از ایران حاکی بود در بسیاری نقاط مردم روی بام خانه ها پناه گرفته اند و منتظر کمک هستند.

مقام ها همچنین نگران خطر فزاینده شکسته شدن سدها هستند.
علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر ایران، روز سه شنبه گفت که وضعیت استان خوزستان “خوب نیست”.
او به تلویزیون این کشور گفت: “آب از استان‌های ایلام و لرستان به سمت خوزستان حرکت می‌کند و حجم آب سدهای این استان نیز افزایش یافته است و با باز شدن سدها احتمالا روستاهای زیادی زیرآب خواهند رفت و در همین رابطه باید ۱۰۰ هزار نفر اسکان اضطراری پیدا کنند.”
غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان خبر داده است که به ۷۱ روستای در معرض تهدید سیلاب اخطار داده شده است.
از جمله فرماندار شهرستان حمیدیه در استان خوزستان از اهالی ۱۱ روستای این شهرستان خواست با توجه به طغیان رودخانه کرخه هر چه زودتر خانه‌های خود را ترک کنند.
خوزستان دارای شبکه بزرگی از سدهاست اما مقام ها می گویند این سدها به سرعت زیاد پر می شوند.
در بعضی موارد سطح آب فقط ۷۰ سانتیمتر پایین تر از تاج سد گزارش شد.

غلامرضا شریعتی فرماندار خوزستان در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: “در حال حاضر ظرفیت سدهای استان خوزستان بیش از ۹۰ درصد پر شده و بارش‌های اخیر هم در این حوزه‌ها بوده و ظرفیت سدهای استان روز به روز در حال کاهش است که این مسئله قدرت مانور در برابر حوادث را کاهش می‌دهد.”

استاندار خوزستان در واکنش به انتشار برخی تصاویر در فضای مجازی مبنی بر ورود سیلاب به شهرهای استان خوزستان گفت: “در برخی نقاط روستایی آب گرفتگی به وجود آمده ولی در هیچ کدام از شهرهای استان خوزستان سیلاب وارد نشده است.”
او گفت “به شهرها و روستاهای پایین دست کرخه اعلام آماده باش دادیم و گفته ایم که همه روستاهای پایین دست سد باید تخلیه شوند.”
روز دوشنبه جاری شدن سیل عظیمی در بعضی از شهرها و روستاهای لرستان از جمله پلدختر باعث وضعیتی بحرانی شد. با این حال گفته می شود سیل آب اکنون فروکش کرده است.
 پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر گفت: “در لرستان ۱۰ شهر  و پلدختر اصلی ترین منطقه است که دچار مشکل شده است. مردم این شهر شب سختی را پشت سر گذاشتند. محاصره شده این شهر منجر شد که شب گذشته نتوانیم امدادرسانی خوبی داشته باشیم اما با تلاش نیروهای مسلح و امدادی راه زمینی به هر سختی که بود برقرار شد. از ساعات ابتدایی صبح امروز نیز ۶ فروند بالگرد نیروها و اقلام امدادی را منتقل کردند.”
موسی خادمی، استاندار لرستان گفت: “سیل در مناطق سیل زده لرستان کاملا فروکش کرده اما حجم خرابی‌ها بسیار بالاست. هم‌اکنون بالگردهای هلال احمر، ارتش و سپاه در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند”.
مقام ها همچنین می گویند که آب شرب ۶۲۰ روستای لرستان به‌دلیل شکستگی خطوط انتقال و یا تخریب زیرساخت‌ها قطع شده‌است؛ بیش‌ترین خسارت وارد شده در شهرستان‌های پلدختر، خرم‌آباد، چگنی و کوهدشت بوده‌است.
آمار قربانیان
از سوی دیگر در روز سه شنبه مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، گفت که در سیل های دو هفته اخیر در اطراف ایران ۵۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۴۷۸ ‏نفر نیز مجروح شده‌اند.
 خالدی گفت: “از این تعداد فوتی، ۲۲ نفر در شیراز، ۷ نفر در گلستان، ۵ نفر در مازندران، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۳ نفر در کهگیلویه و ‏بویراحمد، ۵ نفر در لرستان بودند. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، همدان، خوزستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین ‏و ایلام نیز هر کدام یک نفر به علت سیل فوت کردند.”

هیچ نظری موجود نیست: