۱۳۸۷ فروردین ۱, پنجشنبه

هانس بليکس:افرادی که پنج سال قبل با ناديده گرفتن حقايق، جنگ عراق را آغاز کردند

مهر:بازرس ارشد سابق تسليحاتی سازمان ملل متحد در مقاله ای به مناسبت پنجمين سالگرد جنگ عراق، اين جنگ را فاجعه خوانده و سران غرب را مسئول وقوع اين فاجعه خواند.
"هانس بليکس" در اين مقاله که در شماره امروز روزنامه گاردين چاپ انگليس منتشر شده با انتقاد مجدد از سياستهای خصمانه آمريکا نوشت : آن دسته از رهبرانی که با ناديده گرفتن حقايق دستور حمله به عراق را صادر کردند، مسئول فجايع عراق هستند.

بازرس سابق تسليحات سازمان ملل متحد در ادامه مقاله خود نوشت : جنگ عراق فاجعه ای برای آمريکا، سازمان ملل متحد، حقيقت و مقام انسانی بود. افرادی که پنج سال قبل با ناديده گرفتن حقايق، جنگ عراق را آغاز کردند بايد پاسخگويی فجايع موجود در عراق باشند.

بليکس در آغاز جنگ عراق، آمريکا و انگليس را به بزرگنمايی درباره عراق و اين نکته که لندن و واشنگتن سعی دارند با بزرگ جلوه دادن تهديدهای صدام عليه جامعه جهاني، اقدامات خود را توجيه کنند متهم می کرد.

بليکس در اين مقاله نوشت :
جنگ عراق برای تلاشهای جهانی که سعی در افزايش اقدامات پيشگيرانه برای جلوگيری از استفاده سلاح ميان کشورها داشتند، بازگشت به عقب محسوب می شود. در سال 2003 ميلادی عراق يک تهديد واقعی و يا قريب الوقوع عليه کشوری محسوب نمی شد، اما برخی با ناديده گرفتن حقايق، دستور حمله به عراق را صادر کردند.


بازرس ارشد سابق سازمان ملل متحد در ادامه اين مقاله نوشت : اگر نيروهای ائتلاف، صدام را سرنگون نمی کردند، او تبديل به ديکتاتوری همچو معمر قذافی و يا کاسترو و يا احتمالا ستمگر ديگری عليه مردم خود تبديل می شد، اما صدام تهديدی عليه جهان نبود.

جنگ عراق امروز وارد ششمين سال خود شد و "جرج بوش" در سخنرانی روز گذشته خود که به مناسبت اين "فاجعه" انجام شد با غرور خاصی از تصميم خود برای حمله به عراق دفاع کرد.

هیچ نظری موجود نیست: