14آذر :مخالفت آمريكا و اسرائيل با پيمان منع استفاده از بمبهاى خوشهاى فارس:
آمريكا و اسرائيل از امضاى پيمان منع استفاده، نگهدارى و فروش بمب هاى خوشه اى خوددارى كردند. به گزارش خبرگزارى فارس به نقل از روزنامه ال پائيس اسپانيا، امضاى اين توافقنامه از روز گذشته در جريان اجلاسى بين المللى در اسلو پايخت نروژ آغاز شده است. اگر چه حدود يكصد كشور موافقت خود براى امضاى موافقتنامه منع استفاده، نگهدارى و فروش بمب هاى خوشه اى را اعلام كرده اند اما اصليترين توليد كنندگان و استفاده كنندگان اين سلاح از پيوستن به قرارداد ياد شده خوددارى كردند. آمريكا، اسرائيل، روسيه، چين، هند و پاكستان كشورهايى هستند كه اين توافقنامه را رد كرده اند اما از مجموع 26 عضو ناتو 18 كشور اطمينان داده اند كه به اين مكانيسم خواهند پيوست. در همين حال ,ينس استولنبرگ, نخست وزير نروژ كه كشورش در سال 2006 پيشنهاد سرعت دادن به پيمان منع استفاده، نگهدارى و فروش بمب هاى خوشه اى را مطرح كرد از آمريكا خواست به اين قرارداد ملحق شود. نخست وزير نروژ اعلام كرد كه با دولت جديد آمريكا به رهبرى باراك اوباما در تماس خواهد بود تا نظر او را درباره اين مسئله بداند. سازمان هاى غير دولتى و فعالان حقوق بشر شركت كننده در اجلاس نروژ اعلام كردند كه كودكان يك سوم قربانيان بمب هاى خوشه اى استفاده شده در مناطق مختلف جهان هستند.
******* ****************************************
14آذر :آمازون پيش به سوى نابودى بى بى سي؛ به گفته مقامات برزيل سرعت از بين رفتن جنگل هاى استوايى آمازون از چهار سال گذشته تاکنون براى اولين بار افزايش يافته است.
14آذر :آمازون پيش به سوى نابودى بى بى سي؛ به گفته مقامات برزيل سرعت از بين رفتن جنگل هاى استوايى آمازون از چهار سال گذشته تاکنون براى اولين بار افزايش يافته است.
تصاوير ماهواره يى نشان مى دهد 11 هزار و 968 کيلومتر مربع از جنگل آمازون از جولاى سال 2007 تا جولاى امسال از بين رفته که نشان دهنده افزايش چهار درصدى جنگل زدايى در مقايسه با سال قبل است. دولت برزيل مى گويد اگرچه اين آمار نگران کننده است ولى چنانچه اقدامات لازم عليه قطع غيرقانونى درختان صورت نمى گرفت، وضعيت مى توانست به مراتب بدتر باشد. ظاهراً بالا بودن بهاى چوب سبب شده کشاورزان انگيزه بيشترى براى قطع درختان پيدا کنند. در سه سال گذشته ميزان قطع درختان در برزيل کاهش يافته بود ولى طبق آمار جديد اکنون اين روند متوقف شده است. گيلبرتو کامارا، يکى از کسانى که در تهيه اين آمار دست داشته، مى گويد در نيمه دوم سال 2007 آتش سوزى هاى زيادى رخ داد که مى توانست موجب افزايش بيشتر جنگل زدايى شود و از جهاتى سطح از بين رفتن جنگل ها در ابعاد نگران کننده يى نيست. گرى دافي، خبرنگار بى بى سى در سائوپائولو، مى گويد در اواخر سال 2007 و اوايل سال 2008 با توجه به احتياج به زمين براى چراگاه و نيز کشت سويا، به نظر مى رسيد جنگل زدايى يک بار ديگر در حال افزايش است. دولت در واکنش به اين موضوع تدابيرى را براى جلوگيرى از قطع غيرقانونى درختان جنگل ها به اجرا درآورد از جمله ماموران پليس و بازرسان محيط زيست را مامور جلوگيرى از قطع غيرقانونى درختان کرد. کارلوس مينک، وزير محيط زيست برزيل، مى گويد بدون چنين تدابيري، از بين رفتن جنگل ها مى توانست گسترده تر باشد. کارلوس مينک مى افزايد بسيارى انتظار داشتند جنگل زدايى 30 تا 40 درصد افزايش يابد ولى اقدامات دولت زيان وارده را محدود کرد. گروه هاى طرفدار محيط زيست از نزديک وضعيت جنگل هاى آمازون را تحت نظر دارند تا مطمئن شوند اراده و امکانات مالى لازم براى حفاظت از منطقه آمازون وجود دارد.
*******************************
بين المللى
اخبار
13آذر.افشای 20 سال خريد محصولات از رده خارج شده پژو در شرايط بحران جهانی در صنايع اتوموبيل اعتماد عليرضا بهداد گروه اقتصادي؛ ,ايرانى ها پژو را از ورشکستگى نجات دادند اما رنو را ورشکسته کردند., اين تحليل برخى از کارشناسان صنعت خودرو اروپا پس از ظهور بحران مالى در غرب است؛ تحليلى که به خوبى نشان مى دهد حضور 20ساله پژو در ايران و مونتاژ محصولات از رده خارج اين شرکت فرانسوى در کشورمان به قدرى براى پژو ارزشمند بوده که امروز توانسته در برابر بحران مالى غرب که غول هاى بزرگ خودروسازى دنيا را به زانو درآورده است، مقاومت کند. پژو اينک 40 درصد بازار خودرو ايران را در اختيار خود درآورده و ايران خودرو را عملاً به نمايندگى خود تبديل کرده تا محصولاتى همچون پژو 405 را که سال ها است خط توليدش را جمع کرده، در ايران با قيمت تمام شده بالا به توليد رسانده و بزرگ ترين سازنده خودرو در کشور را به روزى بکشاند که دست نياز را براى تامين قطعه خودروهاى تحت برند اين شرکت دراز کنند.
برخورد پژو با خودروسازهاى ايرانى در سال هاى گذشته به قدرى سرد بوده که مديرعامل شرکت ايران خودرو در گفت وگو با شبکه تلويزيونى فرانسه از اين رفتار دوگانه زبان به انتقاد گشوده و گفته است پژو با ما که بزرگ ترين شريک تجارى اش هستيم مثل يک شرکت ساده رفتار مى کند،حال پژو پس از 20 سال فعاليت در صنعت خودرو کشورمان امروز به دنبال بحران اقتصادى جهان اگرچه در ظاهر از مواضع خود نسبت به خودروسازهاى ايرانى پايين نيامده اما در باطن قصد دارد به هر نحوى شده رضايت ايرانيان را براى ادامه حضور در بازار خودرو کشور به دست آورد. اما آتش سوزى هاى اخير پژو 405 و تهديد وزير صنايع و معادن مبنى بر شکايت از پژو قدرى کار را براى اين شرکت سخت تر کرده است.پژو در سال هاى اخير قطعه رسانى به ايران را محدود کرده بود تا ايران خودرو در توليد خودرويى همچون پژو 206 که داخلى سازيى کمترى نسبت به ساير محصولات تحت برند پژو در ايران دارد، با مشکل توليد و کمبود نقدينگى مواجه شود اما امروز که خود گرفتار بحران مالى جهان شده است نگاهى نوستالژيک به شريک قديمى خود کرده تا بتواند فصل جديدى از روابط خودروسازهاى دو کشور را فراهم آورد. اما آيا بايد چنين فرصتى را به پژو داد؟در اين رابطه ديدگاهى وجود دارد که مى گويد بايد ستادى با عنوان ,امتيازگيرى از صنعت خودرو اروپا, در شرکت هاى خودروساز تشکيل شود تا با تغيير استراتژى در روابط بتوان امتيازات بيشترى را از آنها گرفت چرا که دامنه بحران اقتصادى آنقدر وسيع است که آنها حاضرند در قبال دادن امتيازات ويژه تر به ايران محصولات جديد خود را در کشورمان با قيمت تمام شده پايين تر به توليد برسانند.
استراتژى محرمانه رنو در ايران :
رنو ديگر خودروساز فرانسوى که با قرارداد ال 90 قصد داشت به طور جدى وارد بازار خودرو ايران شود، در حالى که پيش بينى کرده بود توليد تندر 90 در کشورمان طى سال جارى به حدود 300 هزار دستگاه در سال خواهد رسيد امروز به حقيقتى رسيده که آن چيزى جز توليد 60 هزار دستگاه يعنى يک پنجم شمارگان پيش بينى شده نيست. برخى تحليلگران اين شرکت، کندى توليد تندر 90 و اجراى قرارداد ال 90 در ايران را يکى از دلايل کاهش مقاومت رنو در برابر بحران اقتصادى جهان قلمداد کرده و مى افزايند اگر خودروسازهاى ايرانى به موقع قرارداد را به اجرا مى رساندند امروز رنو نيز مثل پژو خود را در برابر بحران واکسينه کرده بود ولى چون اين اقدام صورت نگرفت بحران اقتصادى بر رنو اثراتى منفى گذاشته است. اما اين موضوع دليل قانع کننده يى نيست که رنو روى بازار ايران حساب باز نکند تا جايى که مدير بازرگانى رنو پارس در گفت وگو با اعتماد از استراتژى محرمانه رنو در ايران خبر مى دهد و از برنامه ريزى آن شرکت براى حضور حساب شده ايران سخن به ميان مى آورد. کلود اينگوژوبرت در پاسخ به اين پرسش که رقابت رنو با پژو در بازار خودرو ايران به چه صورتى خواهد بود، مى گويد؛ رنو در مقابل سهم 40 درصدى پژو در بازار خودرو ايران تنها پنج درصد سهم دارد که در رابطه با ادامه فعاليت در اين بازار يک استراتژى تدوين کرده که جزئيات آن محرمانه است. وى که در جريان سفر خبرنگاران به اصفهان براى تست خودرو تندر90 در اين شهر حضور يافته بود، مى افزايد؛ بازار ايران براى رنو بسيار مهم است به همين دليل در حال بررسى اين بازار هستيم تا ببينيم تقاضا براى چه خودرويى در ايران بيشتر است.وى مى گويد؛ اينکه گفته مى شود بازار خودرو اروپا به سبب وجود بحران مالى در حالت رکود به سر مى برد پس بايد محصولات به سمت بازار ايران سرازير شود، موضوعى است که نياز به مطالعه بيشتر دارد چرا که اين بازار را بايد بيشتر بسنجيم.وى درباره تاخير در توليد تندر90 مى گويد؛ قرار بود هفت نوع خودرو روى پلت فورم ال90 در ايران توليد شود اما هنوز اين اتفاق نيفتاده که نشان مى دهد روند قرارداد در ايران به کندى اجرا مى شود. تشکيل ستاد امتيازگيرى از اروپايى ها برخورد سرد خودروسازهاى اروپايى با ايران در سال هاى گذشته امروز پس از بحران مالى در غرب وارد فصل جديدى شده تا خودروسازهاى ايرانى از ,امتيازدهى, به ,امتيازگيرى, تغيير استراتژى دهند. بر همين اساس خودروسازان داخلى ستادى را تشکيل داده اند تا بتوانند با توجه به بحران پيش آمده از خودروسازهاى اروپايى به ويژه رنو و پژو امتياز بگيرند.در همين حال شنيده مى شود دو خودروساز بزرگ کشور که تا قبل از بحران در انديشه ورود خودروسازى هايى از چين و مالزى به ايران بودند اکنون از مذاکره خود با آنها کاسته اند تا شرکاى قدرترى را از کشورهاى اروپايى براى خود برگزينند.در همين حال شايعاتى طى روزهاى اخير مبنى بر مذاکرات سايپا با کرايسلر امريکا شنيده شده است. اين شنيده ها حاکى از آن است که على دايى در جريان ديدار اخير تيم هاى ملى فوتبال ايران و امارات چند تن از مسوولان کليدى سايپا را به همراه خود برده تا بر سر ميز مذاکره با نمايندگان کرايسلر بنشاند. اما محمدرضا روشنى مقدم قائم مقام مديرعامل سايپا روز گذشته در جمع خبرنگاران تمامى اين موارد را تکذيب کرد و گفت هيچ مذاکره يى با خودروسازهاى امريکايى صورت نگرفته است. اين در حالى است که على اکبر محرابيان وزير صنايع و معادن چند روز پيش به خبرنگاران گفته بود دولت نمى تواند بر سر مذاکرات خودروسازان دخالت کند. بنابراين خودروسازها قادرند با هر خودروسازى مذاکره داشته باشند. به شرطى که اين مذاکرات منع قانونى نداشته باشد. قدرت چانه زنى را بالا ببريد على اصغر يوسف نژاد مخبر کميسيون صنايع و معادن نيز از جلسه مشترک دوشنبه گذشته مجلس و وزارت اقتصاد در رابطه با مجرمان اقتصادى غرب خبر مى دهد و مى افزايد امروز بهترين زمان است که اقتصاد ما مى تواند از غرب امتياز بگيرد بنابراين وزارت امور خارجه بايد قدرت چانه زنى خود را بالا ببرد تا از اين شرايط مطلوب به نفع کشور استفاده کند. وى مى گويد اگر دولت عزم جدى داشته باشد مى تواند از اين موقعيت ويژه بهترين استفاده را از آن خود کند چرا که سرمايه داران غربى راغب هستند براى تغيير شرايط و بهبود وضعيت خود با کشورهايى مثل ايران که بازار مصرف بسيار خوبى دارد، سرمايه گذارى کنند.يوسف نژاد تصريح مى کند صنعت خودرو با بهره گيرى از شرايط فعلى اقتصادى جهان مى تواند امتيازات ويژه يى را از شرکاى تجارى خود بگيرد تا در آينده راحت تر بتواند در مسير توسعه يى خود گام بردارد.اما برخلاف نظر يوسف نژاد، محسن کوثرخواه عضو هيات علمى دانشگاه شرايط فعلى خودروسازان کشورمان براى چانه زدن با خودروسازان دنيا و امتياز گرفتن از آنها را مساعد نمى داند و مى افزايد؛ درست است که دنيا با بحران اقتصادى مواجه شده اما ساختار کشورمان در حال حاضر به گونه يى است که نمى تواند براى امتياز گرفتن از اين شرايط کارى انجام دهد چون اصولاً در دولت برنامه مدون براى اين کار شکل نگرفته بنابراين فکر نکنم بتوانيم امتياز ويژه يى را از اين شرايط نصيب کشور کنيم چون اصولاً تفکرى جدى براى گرفتن امتياز هنوز در ذهن مسوولان به وجود نيامده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر