۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

عضو هيات مديره اتحاديه پنبه‌كاران كشور: 16هزار تن از پنبه سال گذشته داخل انبارها باقي مانده است



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كشاورزي و دامپروري

عضو هيات مديره اتحاديه پنبه‌كاران كشور گفت: هنوز 15 تا 16هزار تن از پنبه سال گذشته داخل انبارها باقي مانده است.

علي مظفري در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با يادآوري اينكه وزارت صنايع و معادن نتوانست به تعهد خود براي جذب پنبه داخل كارخانه‌ها از طريق نساجي‌ها بعد از صفر شدن تعرفه واردات پنبه عمل كند، اظهار كرد: همين وضعيت باعث باقي ماندن پنبه سال گذشته در انبارها شده كه در نتيجه اين موضوع كمبود نقدينگي كارخانه‌ها و ركود بازار پنبه را به دنبال داشته است.

وي افزود: پس از اين جريان وزارت صنايع دوباره قول داد مبلغ 15 ميليارد تومان را در اختيار اتحاديه‌ پنبه‌كاران قرار دهد تا اين اتحاديه پنبه باقي مانده از سال گذشته را از كارخانه‌ها خريداري كرده و با شرايط پرداخت مدت‌دار در اختيار كارخانه‌هاي پنبه پاك‌كني قرار دهد ولي به‌رغم تصويب و صورت جلسه شدن اين قرارداد تاكنون وزارت صنايع اين اعتبار را در اختيار اتحاديه قرار نداده و پيگيري‌هاي انجام شده نيز نتيجه‌اي نداده است.

مظفري با اشاره به ديدگاه‌هاي مثبت وزير جهاد كشاورزي درباره توليد پنبه كشور گفت: دكتر خليليان معتقد هستند كه بايد تعرفه‌ها در زمان برداشت محصول داخل بالا رفته تا واردات انجام نشود كه البته در رابطه با پنبه نيز همين ديدگاه وجود دارد و پيشنهاد است كه در زمان برداشت پنبه تعرفه‌ها به شدت افزايش يابد و زماني كه برداشت محصول به اتمام مي‌رسد مقداري تعرفه‌ها براي واردات پايين بيايد.

وي با بيان اينكه چين آخر پنبه در مناطق گرمسير در حال انجام است، ضمن اشاره به اينكه در مناطق سردسير همچون خراسان فصل برداشت پنبه تا دي‌ماه ادامه دارد، افزود: تاكنون در مناطق گرمسير حدود دو سوم ودر مناطق سردسير حدود يك سوم محصول برداشت شده است و پيش‌بيني مي‌شود با سطح زيركشت موجود 65 تا 70 هزار تن پنبه محلوج در كشور برداشت شود.

عضو هيات مديره اتحاديه پنبه‌كاران كشور با اشاره به وضعيت اقتصادي توليد پنبه در كشور تصريح كرد: قيمت اين محصول بسيار پايين است و چنانچه خريد تضميني محصول نبود كشاورزان بسياري متضرر مي‌شدند.

مظفري با تاكيد براينكه دررابطه با محصولات كشاورزي بايد به توليد داخلي اتكا داشته باشيم، خاطرنشان كرد: وابستگي به خارج مشكلاتي را براي ما ايجاد مي‌كند، به خصوص در رابطه با پنبه به دليل اشتغال‌زايي بالا و كاربردهاي فراوان محصول، اين موضوع اهميت بيشتري پيدا مي‌كند.

او با اشاره به لينتر پنبه گفت: توليد داخل پنبه به دليل استفاده از لينتر در صنايع دفاع از اهميت بسياري برخوردار است چراكه در صورت توليد نشدن لينتر در داخل كشور ممكن است اين محصول از طريق كشورهاي ديگر نيز براي صنايع دفاع كشورمان تامين نشود و با توجه به اينكه ممكن است لينتر پنبه نيز در تحريم قرار گيرد بنابراين توليد پنبه در داخل كشور از نظر نظامي نيز براي ما بسيار حائز اهميت است.

انتهاي پيام

هیچ نظری موجود نیست: