۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

'اتحادیه اروپا پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت می شناسد' bbc

بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد

روزنامه هاآرتص اسرائیل می گوید به پیش نویس سندی از اتحادیه اروپا دست یافته که نشان می دهد وزرای خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند بیت المقدس شرقی را به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطینی به رسمیت بشناسند.

هاآرتص می گوید این پیش نویس توسط سوئد، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا تهیه شده است.

در این متن پیشنهادی، اتحادیه اروپا از بن بست موجود در روند مذاکرات صلح خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است.

روزنامه هاآرتص می گوید اسرائیل فعالیت های دیپلماتیک خود را برای متوقف کردن اتحادیه اروپا از صدور بیانیه ای در این مورد آغاز کرده است.

وزارت خارجه اسرائیل امروز سه شنبه اول دسامبر گفت قصد اتحادیه اروپا برای تقسیم بیت المقدس به تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان لطمه وارد می کند.

این وزارتخانه در بیانیه ای گفت: "روندی که توسط سوئد هدایت می شود، به توانایی اتحادیه اروپا برای به عهده گرفتن نقشی چشمگیر به عنوان میانجی در روند صلح آسیب می رساند."

وزارت خارجه اسرائیل گفته است "پس از گام های مهمی که دولت اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات صلح برداشته، اتحادیه اروپا باید بر فلسطینیان برای بازگشت به میز مذاکره فشار وارد کند و اقدامات سوئد تنها می تواند تاثیری معکوس داشته باشد."

طبق این سند، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دیدار هفته آینده خود بر تقسیم بیت المقدس به دو بخش به عنوان پایتخت دو کشور اسرائیل و فلسطینی تاکید خواهند کرد.

هاآرتص می گوید علی رغم تلاش های دیپلماتیک اسرائیل، منابع دیپلماتیک گفته اند که اتحادیه اروپا دست به این اقدام خواهد زد.

در متن پیش نویس، به وضعیت بیت المقدس شرقی اشاره شده و گفته است تمام طرفین باید از دست زدن به اقدامات تحریک آمیز در این بخش خودداری کنند. طبق این متن، اتحادیه اروپا هرگز الحاق بیت المقدس شرقی از سوی اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

طبق پیش نویس سند اتحادیه اروپا، این نهاد خواهان بازگشایی نهادهای فلسطینی در بخش شرقی بیت المقدس شده است.

در مورد مساله مرز میان اسرائیل و فلسطینیان، این سند خاطرنشان می کند که اتحادیه اروپا تغییرات به عمل آمده از سوی اسرائیل پس از ۱۹۶۷ را هرگز به رسمیت نخواهد شناخت مگر آنکه با تائید تشکیلات خودگردان فلسطینی همراه باشد.

منابع اسرائیلی می گویند فرانسه و بریتانیا از پیش نویس تهیه شده توسط سوئد حمایت کرده اند و اسپانیا، آلمان و ایتالیا تا کنون برای همراهی با اسرائیل تمایلی نشان نداده اند.

تعیین وضعیت بیت المقدس یکی از موانع اصلی در روند صلح خاورمیانه است. اعراب یک سوم جمعیت بیت المقدس را تشکیل می دهند.

فلسطینی ها خواهان تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی با پایتختی بیت المقدس شرقی هستند.

بخش شرقی بیت المقدس در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل در آمد

هیچ نظری موجود نیست: