۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

حق انحصاری امضاي قرارداد ميدان نفتي بلال؛ رانت‌خواري و باج‌خواهي و...


بنابر این گزارش، پروژه دويست ميليون دلاري توسعه ميدان نفتي بلال در خليج فارس، نه تنها نشان داد که شرکت ملي نفت ايران به جاي مشارکت با شرکت‌هاي بزرگ و قابل اعتماد نفتي با شرکت‌هاي دلال، وارد مذاکره و قرارداد شده بلکه در همين زمينه، با ايجاد انحصارات «ویژه» براي شرکت‌هاي یادشده، باعث به فساد اقتصادی کشاندن شماري از کارکنان خود در معاملات نفتي مي‌شود؛ کاری که سرانجام هزينه‌هاي صرف شده و اضافي در آن از جيب ملت ايران خارج مي‌شود.
قرارداد توسعه ميدان نفتي «فلات قاره بلال» در شمال خليج فارس که به صورت انحصاري و با همراهی يک شرکت واسطه انگليسي در سال 1378 با شرکت ملي نفت ايران و سپس شرکت ديگر واسطه از کانادا يعني «بو والي انرژي» با تحميل هزينه ديگري به بيت‌المال، پروژه بلال را از آن خود کرد، با شکايت طرفين از همديگر در سيستم قضايي انگلستان، از بسياري از بخش‌ها و به ویژه قراردادهاي محرمانه بين عوامل واسطه در اين معامله پرده برداشته است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، روز پنجشنبه، دادگاه عالي انگلستان در بخش بازرگاني، اقدام به صدور رأي دادگاه مبني بر ادعاي دريافت حقوق «کميسيوني» يا به اصطلاح حقوقدانان ايراني، «دلالي» درباره ادعاي يکي از طرفين قرارداد کرده است.

بنابر این گزارش، پروژه دويست ميليون دلاري توسعه ميدان نفتي بلال در خليج فارس، نه تنها نشان داد که شرکت ملي نفت ايران به جاي مشارکت با شرکت‌هاي بزرگ و قابل اعتماد نفتي با شرکت‌هاي دلال، وارد مذاکره و قرارداد شده بلکه در همين زمينه، با ايجاد انحصارات «ویژه» براي شرکت‌هاي یادشده، باعث به فساد اقتصادی کشاندن شماري از کارکنان خود در معاملات نفتي مي‌شود؛ کاری که سرانجام هزينه‌هاي صرف شده و اضافي در آن از جيب ملت ايران خارج مي‌شود.

حق دلالي يا «کميسيون» که متأسفانه به يک رويه در شرکت ملي نفت به ویژه در قراردادهاي خارجي با ادله‌اي مانند تحريم صنايع انرژي ايران از سوي کمپاني‌هاي غربي، رنگ و بوي خاص به خود گرفته، باعث شده است که در اين قرارداد، مبلغ هجده ميليون دلار به عنوان حق دلالي يک طرف معامله از طرف ديگر درخواست کند.

در این میان، شرکت‌هاي واسطه ايراني و همچنين مشاوران ايراني شرکت انگليسي و کانادايي آقاي «م» تلاش دارند، به هر شکل ممکن، اين معامله نفتي را به انجام برسانند.

بنابر اسناد دادگاه عالي انگلستان، بخش بازرگاني آقاي مهندس «م ه» از مديران ارشد وزارت نفت جمهوري اسلامي و مسئول اصلي پرونده در سیزده ماه ژوئن سال 1997 به ايالت «کليگري» کانادا مسافرت مي‌‌کند و تا تاريخ یازده جولاي 1997 در آنجا مي‌ماند و اقامت طولاني آقاي «م. ه» در کانادا پرسش‌های بسیاری را براي شرکت انگليسي طرف معامله با شرکت ملي نفت ايران ايجاد مي‌کند.

در همين حال، دادگاه عالي انگلستان در تحقيقات انجام داده، ادعا شده که «م ه» در هنگام اقامت در کانادا، چندین بار با «بلر»، مدير شرکت «بو والي انرژي» دیدار داشته است؛ اما «م ه»، دلايل ديگري براي براي ماندن در کانادا داشته است؛ دختر او در کانادا زندگي مي‌کند و علاوه بر اين، آقاي «م ه» و بلر در يک کمپاني داراي سهام مشترک هستند!

اینها همه در حالی است که علاوه بر پروژه ميدان توسعه ميدان نفتي بلال در فلات قاره، پروژه توسعه ميدان نفتي «سروش» نيز مد نظر دو کمپاني انگليسي و کانادايي قرار مي‌گيرد، به گونه‌ای که اکنون اين دو کمپاني انگليسي و کانادايي، در حال دعواي حقوقي عليه يکديگر در سيستم قضايي انگلستان هستند و آنچه بر سر آن مي‌جنگند، حقوق بيت‌المال ايران است که نه مستقيم، بلکه غير مستقيم و با نام «کميسيون‌گيري» به جيب آنان واريز مي‌شود و قيمت تمام شده پروژه هاي نفتي ايران را افزايش مي‌دهد.

توضیح «تابناک»:

با توجه به نظرات برخی از کاربران محترم، به ظاهر شایبه‌ای درباره شخص مورد نظر در خبر پدید آمده و ذهن برخی دوستان به سمت مهدی هاشمی رفسنجانی، سوق پیدا کرده است که بدین وسیله، اعلام می‌دارد، شخص مورد نظر ما در این خبر مهدی هاشمی نیست و شخص دیگری مد نظر است.
نظرات بینندگان:

برادر تو جیب ما کسی چیزی نگذاشت که خارج کنه ! ارادتمند شما : بنده حقیر نماینده ملت ستمدیده ایران
مافیا همه جا نفوذ کرده کجای کارید ساده دلان مشت نمونه خروار است .
حالا كجاي صنعت نفت رو ديدي اينقدر ول خرجي در صنعت نفت زياد و اينقدر باج مي دهند و مي گيرند كه آدم شاخ در مي ياره به خدا ما كه در داخل صنعت هستم اين رو ميدونيم .
ای تابناک خائن چرا نمی گذارید خودی های عزیز کارشون رو بکنند و هی سعی دارید جلوشون رو بگیرید. ای خائن به مملکت. مگه حالا چند میلیون دلار رشوه به کجا بر می خورد؟
لطفا اطلاع رساني شفاف و مطابق با عرف بين المللي انجام دهيد يا اگر بر صحت اطلاعات يقين نداريد با اسامي مبهمي چون م.ه به مردم ايران و اصالت خبر و خبر رساني توهين نكنيد
کجاست قوه قضائیه مستقل از سیاست ؟ کسانی که برای یک آفتابه دزد حکم قطع دست رو صادر میکنند بفرمایند الان چه حکمی باید صادر کنند ؟
من در شرکتی کار می کنم که کار آن تولید قطعات و ادوات پالایشگاهی و پتروشیمی است.
حدودا 2 ماه پیش یکی از پالایشگاه ها اقدام به برگذاری مناقصه ای کرده بود که وقتی دیتیل مناقصه را از آنها خواستیم جواب آنها اینگونه بود.
" ما نمی خواهیم این قطعه را کسی برای ما تولید کند، بلکه دنبال واسطه ای می گردیم تا آن را برای ما از آمریکا خریداری کند."
شركت نفت مگه مي تونه با شركتهاي بزرگ وارد معامله بشه؟ اصلاً، ابداً، به هيچ وجه، تحت هيچ شرايطي، به هيچ عنوان، تحريم اثر نگذاشته. كي گفته آخه. شركت نفت با واسطه ها قرار داد مي بنده، قيمت تمام شده نفت بالا مي ره و سر مردم بيچاره هم منت مي گذارند كه داريم يارانه مي ديم به شما. اين هم از سياست مديريت جهاني ما.
سلام.از آنجائي كه با توضيحات تابناك مشخص شد كه فرد مزبور مهدي هاشمي نيست بنابر اين (قصد تهمت زدن ندارم )بهتره درباره محسن هاشمي فكر كنيم .هرچي باشه يه نفر ديگه است
بي صحابي در دولت ايران بيداد مي كنه شما تابناكي ها كجاش رو ديديد ... . يه كار هاي مي كنند كه ادام شاخ در ميباره
چرا با مديران خاطي که بيت ا لمال را حراج ميکنند برخورد نميشود اگر يکنفر مفسد اقتصادي را درميدان شهر دار بزنند دگر کسي جرات چنين کاري را ندارد
اینا در مقابل 2 میلیارد یورو که من تو پروژه اش هستم و رو هواست پولیه مگه؟
می دونی دو میلییارد یورو یعنی چی؟
شما تابناکیها حسودید فقط همین بابا جون چرا چشم ندارید مدیریت جهانیو ببینید؟؟؟ یکی پیدا شده داره جهانو متحول میکنه !!
اين كه چيزي نيست چند تن از مديران ارشد پالايش و پخش كه بازنشسته هستند و مشاور و ..... در شركت ساخت كاتاليست در انگلستان سهام داشته و نمايندگي شركت انگليسي kbc را كه يهودي هستند را دارا مي باشند و هر از گاهي قراردادهاي كلان با انها بسته مي شود اگه خواستيد مداركش موجود مي باشد
زبان من هم مو در آورد .فقط اين را از قسمت خاويار ايران ... كپي ميكنم.
نگران نباشیم هنوز گربه ایرانی باقی مانده البته بخاطر اینکه نیازی به مدیریت ما ندارد!
يك سئوال : كي تو اين مملكت دلش براي مملكت و مردم مي سوزد؟ (يا مي طپد؟)
ميگويند در زمان قاجار يك فلان الدوله 13 تومان از انگليس ها حق و حساب گرفت و قراردادي را امضا كرد.به او گفتند خائن مملكت را 13 تومان فروختي ! گفت هيس گندش را در نياوريد 10 تومان سرشان كلاه گذاشتم . مملكت ما 3 تومان بيشتر نمي ارزد !
گند نمايندگان محترم مجلس ششم داره درمياد ...
باز نیگاه
تابناک اصلا چشم نداره ببینه یکی داره روزی حلال! می خوره.
من كه ميدونم چرا شما هر ماه يه دفعه عليه شركت نفت مطلب مينويسيد.چون به شما باج نميدن.از محسن رضايي بعيده واقعا جاي تاسف داره.حاجي ببخشيدا ولي شما اگر خيلي عرضه داري برو به كمك اخوي محترمت مسجدسليمان كه شهر آبا و اجدادي خودته رو آباد كن.يادت باشه اگر همين مدير عامل فعلي نفت در زمان مديريتش بر مناطق نفتخيز به شهر شما كمكهاي فراوان نميكرد الان هنوز شهرتون همون حالت دهاتي قبلش رو داشت.به هر حال من اگر جاي شما بودم قبل از انتشار اين خبر يه كم فكر ميكردم و تحقيقات خودمو كاملتر ميكردم چون حتما اين كار شما قابل پيگيري قضايي توسط واحد حقوقي شركت نفت خواهد بود.
البته این نکته که شرکتهای بزرگ بین المللی از ترس تحریم حاضر به امضای قرار داد مستقیم نیستند واقعیت داره. حالا اینکه یه عده ای این وسط دارن از این آب گل آلود ماهی می گیرن یه چیز دیگه است.
شرکتهای بزرگ به دو دلیل اصلی حاضر نیستند مستقیم قرارداد ببندن: 1) از تحریمهای احتمالی آمریکا علیه خودشون می ترسن و 2) به دلیل تحریمهای بین المللی شرکت نفت و شرکتهای تابعه قادر نیستند L/C در جه یک بین المللی برای این شرکتها باز کنن و تقریباً همه اونها هم بر مبنای مصوبات هیأت مدیره حق ندارند قراردادی رو بدون L/C درجه یک امضا کنن. در این شرایط شرکتهای واسطه که معمولاً امکانات و اعتباری هم در اروپا و آمریکا و کانادا دارن، میان و با طرف ایرانی قرارداد می بندن و ازش L/C داخلی یا تأیید نشده می گیرن و بعد خودشون L/C درجه یک برای شرکتهای بزرگ باز می کنن.
چرا تو مملکت اسلامی خودمون این آقا رو به جرم رانت خواری محاکمه نمیکنن چه کسی از وی حمایت میکنه که هرکاری میخواد میتونه این نفر انجام بده
متأسفانه همانطور که در خبرتون نوشتید مسئله رشوه دهی و رشوه گیری در صنعت نفت و صنایع وابسته اون بدون اغراق عرض میکنم که بیداد میکنه.بطور مثال در پتروشیمی ماهشهر یکی از قطعات از یک شرکت ایتالیایی خریداری می شود و همیشه هم به دلیل عدم سازگاری با شرایط جوی ما مشکل دارد ولی عوامل خرید با رشوه طرف ایتالیایی هم هزینه خرید و هم هزینه تعمیرات را از جیب مردم بیچاره خرج می کنند.از توجه سایت محترم تابناک به این مسئله تشکر می کنیم والله ما دلمون برا کشورمون میسوزه ولی جرأت حرف زدن نداریم.از اینها زیاده.جزاکم الله خیرا
باز کدو بدبختی رو میخوان هوا کنن خدا میدونه!!!
سراغی از پروزه های لرزه نگاری آزادگان و بند کرخه هم بگیرین بد نیست!!!!

هیچ نظری موجود نیست: