۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۸, شنبه

شش نفر سحرگاه امروز شنبه, در زندان قزل حصار اعدام شدند

18ارديبهشت :
بى بى سى:دادسرای عمومی و انقلاب تهران با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که شش قاچاقچی مواد مخدر در سحرگاه امروز شنبه ۱۸ ارديبهشت (۸ مه) در زندان قزل حصار کرج به دار آويخته شدند.

اين دادسرا اعدام شدگان را ارسلان اسدي، محمدعلی فخري، عباس گراوند، رحمان بياباني، پرويز تقی زاده و سعيد ميکائيلی معرفی کرد.

در اطلاعيه روابط عمومی دادسرای تهران آمده است که محاکمه اعدام شدگان با حضور وکيل مدافع و نماينده دادستان تهران انجام شده بود.

سازمان های بين المللی مدافع حقوق بشر معمولا از اجرای مکرر مجازات اعدام در ايران انتقاد می کنند و می گويند که احکام اعدام در پی محاکمه هايی صادر می شود که بر اساس معيارهای بين المللی "منصفانه" محسوب نمی شود.

ايران يکی از مسيرهای اصلی قاچاق مواد مخدر توليد شده در افغانستان و پاکستان به سوی اروپا است و مسئولان اين کشور عقيده دارند که در نظر گرفتن مجازات سنگين برای قاچاقچيان، به کاهش ميزان قاچاق و مصرف مواد مخدر در ايران کمک می کند.

بر اساس اطلاعيه امروز دادسرای تهران، اتهام آقای اسدی و آقای فخری حمل ۱۵۶ کيلوگرم مرفين و ۱۱۰ کيلوگرم ترياک، اتهام آقای گراوند نگهداری ۳۸۶ گرم هروئين، اتهام آقای بيابانی حمل ۲۷۶ گرم کراک، اختفای ۲۶۴ گرم هروئين و تلاش برای انتقال ۹۸ گرم هروئين به داخل زندان، اتهام آقای تقی زاده نگهداری ۱۵۰ گرم کراک، ۴۰ گرم ترياک و ۸۰ بسته قرص روان گردان و اتهام آقای ميکائيلی نگهداری و فروش ۴۲۲ گرم کراک بوده است.

در طول سال ۲۰۰۹ ميلادی (از زمستان ۱۳۸۷ تا زمستان ۱۳۸۸ هجری خورشيدی) بيش از ۳۸۸ نفر در ايران اعدام شدند و اين کشور از نظر تعداد اعدام ها، پس از چين در رده دوم جهان قرار گرفت.

سازمان عفو بين الملل چندی پيش در گزارش سالانه خود در مورد مجازات اعدام، مقامات ايران، چين و سودان را متهم کرد که از اعدام به عنوان يک "ابزار سياسی" استفاده می کنند.

بر اساس گزارش اين سازمان، در طول هشت هفته طوفاني، از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران تا زمان اجرای مراسم سوگند رياست جمهوری توسط محمود احمدی نژاد، ۱۱۲ مورد اجرای حکم اعدام در ايران ثبت شد.

برخی از ناظران معتقدند با وجود اينکه اين اعدام ها مستقيما به حوادث پس از انتخابات مربوط نمی شد، اجرای آنها در اين دوره نوعی نمايش قاطعيت و به منظور ايجاد فضای رعب بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: