۱۳۹۰ آبان ۲۵, چهارشنبه

پدر«آرش ارکان» سکوت را شکست؛ یک مرگ خاموش دیگر در اوین

پدر«آرش ارکان» سکوت را شکست؛ یک مرگ خاموش دیگر در اوین


صدای آمریکا : هنوز تعدادی از معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ ایران در بازداشت هستند. در ماههای گذشته، کمتر نامی از این شهروندان عادی موسوم به زندانیان گمنام بمیان آمده و تنها در مواردی که برخی از آنها، جان خود را در زندان از دست داده ، یا با مجازات شدیدی مواجه شده اند، خانواده هایشان فاش کرده اند که با این افراد چه رفتاری صورت گرفته است.

مسیح علینژاد روزنامه نگار آزاد بتازگی با اردشیر ارکان ، پدر یکی از جانباختگان وقایع دو سال اخیر گفتگو کرده است. آقای ارکان گفته فرزندش «آرش ارکان» در روز ۱۳ آبان سال ۸۸ بازداشت شد و یکسال بعد در نهم بهمن به دلیل بیماری کلیوی در بیمارستان بقیه الله جان باخت.

آرش ارکان در مدت پانزده ماه بازداشت، تنها به مدت چند روز به مرخصی کوتاه آمد و زمانی که وضعیت جسمی او بحرانی شد، در زندان بود.

ده ماه بعد از مرگ مرگ این شهروند ایرانی، پدر او گفته است که فرزندش ، به خاطر «بی توجهی مسوولان زندان» بوده است.

در دوسال اخیر، شهروندان زیادی به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده اند و با اینکه نام برخی مطرح شده  اما نام برخی از شهروندان عادی هرگز در رسانه ها مطرح نشده و بهمین دلیل سایت های مخالفان دولت ایران به آنها زندانیان گمنام می گویند.

مسیح علینژاد روزنامه نگار آزاد درباره تاخیر خانواده ارکان برای اطلاع رسانی درباره مرگ فرزندشان می گوید:«برای هر خانواده اولیت آزادی فرزندشان است. به همین دلیل وقتی با پدر آرش ارکان صحبت کردم ، متوجه شدم خانواده نگران بود که اطلاع رسانی درباره پرونده آرش، باعث سیاسی شدن پرونده او بشود و آزادی فرزند شان را بتاخیر بیاندازد.»

این روزنامه نگار می افزاید:«حاکمیت، حسن نیت این خانواده ها را با سیاست همیشگی خودش جواب داد و ندادن مرخصی برای مداوای این جوان ، باعت شد خانواده با جسم و جسد بی جان فرزند شان مواجه بشوند.»

به گفته خانم علینژاد، خانواده آرش ارکان پیش از این نامه ای نوشتند و اکنون پدرش «سکوت تلخ اش را شکسته» و حاضر شده آنچه بر فرزندشان گذشته را به دیگران بگوید.

سال گذشته، علی فضلی از فرماندهان سپاه اعلام کرد حداقل ده هزار نفر در روزهای بعد از انتخابات بازداشت شده اند. اغلب بازداشت شدگان ، شهروندان عادی بودند که در اعتراض های مسالمت آمیز شرکت داشتند.

در مواردی ماموران با بازداشت شدگان بد رفتاری کرده اند. تیرماه سال ۸۸، چهار جوان در بازداشتگاه کهریزک به خاطر بدرفتاری ماموران،  جان سپردند که افشای این خبر،  به تعطیلی بازداشتگاه کهریزک منجر شد.

اکثر بازداشت شدگان اعتراض های دو سال اخیر، دوران محکومیت شان سپری و آزاد شده اند اما هنوز عده ای از معترضان در بازداشت هستند.

وعده های سکوت

تا کنون مسوولان قضایی و امنیتی به خانواده بازداشت شدگان تاکید داشته اند که اگر می خواهند شرایط فرد بازداشتی بهتر شود از اطلاع رسانی و خبر رسانی خودداری کنند. حالا، پدر آرش ارکان می گوید رسانه ای نکردن بازداشت پسر اش اشتباه بوده است.

اردشیر ارکان درگفتگویی که با مسیح علینژاد انجام داده گفته که سکوت او اشتباه بود و هرگز خود را نخواهد بخشید. آقای ارکان گفته اطلاع رسانی درباره بازداشت فرزندش حداقل کاری بود که او می توانست انجام دهد اما بخاطر اینکه به آنها گفته شده بود از مصاحبه خودداری کنند ، او اینکار را نکرد.

بطور مشخص دادستان تهران در دیدار با خانواده زندانیان سیاسی به آنها تاکید دارد که از گفتگو با رسانه ها خودداری کنند تا زندانی شان شرایط بهتری داشته باشد.

مسیح علینژاد می گوید تاکنون خلاف این وعده روی داده است. او گفته است:«این سیاست دستگاه قضایی وامنیتی است که به خانواده ها وعده می دهد اگر به رسانه های خبر ندهند وضعیت فرزندانشان بهتر می شود. در حالی که اینطور نیست.»

این روزنامه نگار مثال هایی می آورد:« مثلا سید محمد ابراهیمی که کمتر نامی از او در رسانه ها برده شده است. او به سراغ خانواده های کشته شده ها رفته بود و به همین جرم بازداشت شد.

وی می افزاید:«من با همبندی های او در زندان حرف زدم. سرش آسیب دیده و دچار مشکلات روحی و روانی شده و الان هم شرایط خوبی ندارد.»

این روزنامه نگار از « آرش سقر» ، یک زندانی ترکمن هم نام می برد که از دو سال پیش مرخصی نداشته است.

برخورد و فشار بر زندانیان گمنام در حالی وجود دارد که در دوسال گذشته جمهوری اسلامی ، اجازه راهپیمایی به معترضان را نداده است و شهروندان معترض را به اتهام ارتکاب جرایمی چون تبلیغ و تبانی علیه نظام به زندان محکوم کرده است.
 

هیچ نظری موجود نیست: