۱۳۹۱ اسفند ۱۲, شنبه

اسفند: « گزارش تکان دهنده اتحاديه اروپا درباره اسرائيل »
rfi
گزارش سالانه رؤسای گروه‌های ويژه اتحاديه اروپا در بيت المقدس و رام الله برای سال ٢٠١٢ منتشر شد.
اين گزارش که به سران ٢٧ کشور اروپائی ارسال شد به طرح‌های اسرائيل و گسترش مجتمع سازی اين کشور در بيت‌المقدس اشاره مي‌کند که به گفته آنان، ضربه نهائی را به ايجاد دو کشور وارد می آورد.


در اين گزارش گفته می شود، چنانچه اسرائيل به سياست‌های کنونی خود و ايجاد مجموعه‌های يهودی نشين ادامه دهد، تعيين بيت المقدس به عنوان پايتخت دو کشور اسرائيل و فلسطين ناممکن می شود؛ بدين معنا که مجتمع سازی روز افزون، بی درنگ و تحريک کننده در اين محل که با حمايت دولت و شهرداری بيت المقدس انجام می گيرد، هر گونه امکان ايجاد يک کشور فلسطين يکپارچه و قابل زندگی را از ميان برمی دارد. چون هم اکنون جمعيت يهودی کرانه غربی رود اردن به ٥٠٠ هزار نفر رسيده که ٢٠٠ هزار نفر آنها در بيت المقدس سکنی داده شده اند.

گزارش ياد شده بويژه بر مجتمع سازی در بخش جنوبی بيت المقدس اشاره می کند که می تواند به منطقه ای حائل ميان اين بخش و بخش بيت المقدس واقع شده در کرانه غربی رود اردن تبديل شود؛ بدين معنا که با ايجاد راهی بين اين مجتمع و مجتمع "معاله آدوميم"، واقع در کرانه غربی رود اردن، با ٣٥ هزار نفر جمعيت و نيز مجتمع های ديگر، کرانه غربی رود اردن دو نيم شده به کلی از بيت المقدس جدا می گردد.

در اين گزارش به ٢٧ کشور اروپائی توصيه می شود که برای جلوگيری از اين سياست "استعماری" اسرائيل، از هر گونه دادو ستد مالی و نيز سرمايه گذاري‌های خارجی مستقيم در مجتمع ها، به دليل پيامدهای مشکل‌ساز آن جلوگيری شود.

تهيه کنندگان گزارش همچنين خواستار اجرای کامل توافق همکاری اسرائيل با اتحاديه اروپا شده اند که هدفش تضمين عدم مصرف پول‌های اروپا در مجتمع های يهودی نشين بود؛ آنها همچنين ميخواهند که امتيازات داده شده به کالاهای توليد شده در اين مجتمع ها حذف شوند.

گفتنی است که در سال ٢٠١٢، ان. جی. او."آکسفام"، گزارش داد که بيش از٦٠ زير ساختاری که با پول اتحاديه اروپا در کرانه غربی رود اردن بوجود آمده بود از سال ٢٠١١ بدين سو، توسط اسرائيل ويران شده و ١١٠ ساختار ديگر در خطر ويرانی هستند.

اسرائيل که اميدوار است اين گزارش همچون گزارش‌های سال‌های گذشته بی نتيجه بماند، می گويد نمايندگان اتحاديه اروپا می خواهند با اين کار خود، بجای ايجاد پلی ميان طرفين، آنها را به رودرروئی وادار کند.
اما خانم "حنان اشراوی"- عضو کميته سازمان آزادی بخش فلسطين، می گويد اين گزارش زنگ خطر را درمورد فعاليت‌های ويرانگر اسرائيل ميکشد و از اين رو خواستار اجرای همه توصيه‌های اين گزارش به شکل دسته جمعی و تکی توسط کشورهای اروپائی شده است.

حال نظر به اين که اين گزارش با گزارش سال پيش چندان اختلاف بزرگی ندارد و در پی گزارش سال ٢٠١١ آلمان، هلند و جمهوری چک به نويسندگان آن اعتراض کردند و اتهامات آنها به اسرائيل را تحمل ناپذير خواندند، نمی توان چندان اميدوار بود که اين گزارش هم ره به جائی ببرد.
11 اسفند 1391

هیچ نظری موجود نیست: