۱۳۹۲ آذر ۲, شنبه

گزارش مراسم یادبود فروهر ها در تهران

با وجود تلاش وزارت اطلاعات برای جلوگیری ازبرگزاری مراسم یاد بود فروهرها, برخلاف توافقات قبلی که مجوز اجرای مراسم داده شده بود, مراسم پانزدهمین سالگرد دشنه آجین شدن فروهر ها با حضور ۳۰ تن از شخصیت های ملی برگزار شد.در این مراسم که گردانندگی آن را دکتر حسین مجتهدی به عهده داشت پرستو فروهر, مهندس علی اکبر معین فر و حسین شاه اویسی سخنرانی کردند.ادیب برومند, کوروش زعیم, آرش رحمانی , دکتر علی حاج قاسمعلی و مهندس محمد اویسی از جمله شرکت کنندگان بودند.مامورین انتظامی از ورود صدها تن ازجمله دکتر محمد ملکی, دکتر باوند ,عیسی خان حاتمی و بسیاری دیگر به داخل خانه آزادی قتلگاه فروهر ها جلوگیری کردند.این مراسم با سرود ای ایران خاتمه یافت.
خبرگزاری جبهه ملی ایران
فروهر3

پرتاب گاز اشک آور به هنگام حضور نسرین ستوده در مراسم فروهر ها
مرکز دموکراسی برا ی ایران: پلیس ایران برای متفرق کردن جمعیتی که برای شرکت در مراسم بزرگداشت فروهر ها در تهران گرد آمده بودند از گاز اشک آور استفاده کرده است.

جمعه ، ۱ آذر ۱۳۹۲
مرکز دموکراسی برا ی ایران: پلیس ایران برای متفرق کردن جمعیتی که برای شرکت در مراسم بزرگداشت فروهر ها در تهران گرد آمده بودند از گاز اشک آور استفاده کرده است.
بنا بر گزارش های منتشر شده در شبکه اجتماعی، استفاده از گاز اشک آور هنگامی صوررت گرفته که نسرین ستوده فعال مدنی در بیرون از خانه فروهر ها مورد استقبال پروانه فروهر قرار گرفته است.

در صفحه فیسبوک رضا خندان همسر نسرین ستوده نوشته شده است«با این که اعلام کرده بودند مراسم سالگرد پروانه و داریوش فروهر برگزار می شود از ورود ما و شرکت
کنندگان به داخل کوچه جلوگیری کردند.
‫پرستوی عزیز فهمیده بود که نسرین آمده, در محاصره ی نیروهای لباس شخصی و ظاهرا امنیتی به دیدن ما آمد. زمانی که پرستو و نسرین پس از سالها همدیگر را در آغوش کشیده بودند برای آزار و اذیت گاز فلفل زدند. به هر حال پرستو را در وسط خیابان دیدیم و بدون امکان شرکت در مراسم راهی خانه هایمان شدیم.»
فروهر4
یادبودی پانزده ساله
تحریریه تابلو

گزارش اختصاصی تابلو از برگزاری پانزدهمین سالگرد قتل پروانه و داریوش فروهر
حدود سی نفر از دوستان و یاران خانواده داریوش و پروانه فروهر که توانسته بودند زودتر از بقیه خود را به خانه خیابان هدایت برسانند توانستند در پانزدهمین مراسم سالگرد قتل آن دو شرکت کنند. نیروهای امنیتی و انتظامی حوالی ساعت سه بعد از ظهر کوچه را بستند و اجازه ندادند تا افراد دیگر که حدود ۲۰۰ نفر می شدند وارد کوچه و خانه شوند. در این مراسم مهندس معین فر ، مهندس شاه ویسی و پرستو فروهر به ایراد سخنرانی پرداخته، یاد و خاطره این دو عزیز را زنده کردند .پرستو فروهر در سخنانش به شرح دادگاه های تشکیل شده برای پرونده پدر و مادرش و موشکافی پرونده قتل پرداخت
زنده یاد داریوش و پروانه فروهر روز اول آذرماه ۱۳۷۷ به ضرب چاقوی ماموران اطلاعات جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.
فروهر2
داریوش فروهر (٧ دی ١٣٠٧-١ آذر ١٣٧٧)، دبیر کل حزب ملت ایران و از رهبران جبهه ملی ایران بود. وی در دوران نخست وزیری مصدق، رهبری حزب ملت ایران را در دست داشت. حزب ملت ایران به همراه حزب زحمتکشان ملت ایران، حزب ایران و حزب مردم ایران جبهه ملی ایران را تشکیل میدادند. پس از کودتای ٢٨ امرداد، داریوش فروهر برای اجرای قانون اساسی مشروطه و برقراری مردم سالاری به مبارزات خود ادامه داد. بخاطر این مبارزات، داریوش فروهر ١۴ سال را در زندان سپری کرد. با آغاز انقلاب ١٣۵٧، داریوش فروهر به مبارزات مردم پیوست. وی در دولت مهدی بازرگان وزیر کار و سپس وزیر مشاور بود. وی از آغاز سال ١٣۵٩ به صف منتقدین نظام جمهوری اسلامی پیوست. در سال ١٣۶٠ چند تن از اعضای حزب وی اعدام شدند . خود وی نیز به زندان افتاد. داریوش فروهر از مخالفین رادیکال نظام جمهوری اسلامی در داخل کشوربود و خواستار برگزاری یک همه پرسی برای تعیین یک نظام حکومتی جدید برای ایران شده بود.
پروانه اسکندری یا پروانه فروهر (٢٩ اسفند ١٣١٧- ١ آذر ١٣٧٧)، متولد تهران، از رهبران جنبش دانشجویى و سپس حزب ملت ایران و جبهه ملى ایران بود. وى نخستین زنى بود که به عضویت شوراى مرکزى جبهه ملى ایران درآمد. پروانه فروهر مدیر مسئول نشریه جبهه ملى ایران بود. وى در سالهاى ١٣٧٠-١٣٧٧ به همراه همسرش داریوش فروهر، به چهره هاى برجسته اپوزیسیون دگرگون خواه درون کشور تبدیل شده بودند. وى به همراه همسرش در شب یکم آذرماه ١٣٧٧ توسط ماموران جمهورى اسلامى به طرز فجیعى کشته شد.

هیچ نظری موجود نیست: