۱۳۹۳ خرداد ۳۰, جمعه

تعداد هیات های مذهبی مدارس در دوره وزارت علی اصغر فانی افزایش یافته و از ۱۵ هزار به ۱۶ هزار هیات رسیده است


تربیت ۲۵ هزار مداح در مدارس

تعداد هیات های مذهبی مدارس در دوره وزارت علی اصغر فانی افزایش یافته و از ۱۵ هزار به ۱۶ هزار هیات رسیده است. محمدرضا مسیب زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش روز پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳ با بیان اینکه ۱۶ هزار هیات مذهبی در مدارس داریم گفت: "۱۰ هزار هیات مذهبی مدارس در سازمان تبلیغات اسلامی ثبت شده و مجوز دریافت کرده اند که در مناسبت های مختلف فعالیت های خود را انجام می دهند." تنها در استان مازندران دو هزار و ۵۳۹ هیات مذهبی را با حضور دانش آموزان و فرهنگیان، راه اندازی شده است.سال گذشته طرحی با عنوان هر کلاس یک حسینیه اجرا شد و خیمه های عزا و ماتم در تمام مدارس استان مازندران برپا گردید. در استان زنجان نیز سال گذشته ۳۹ هیات دانش‌آموزی و ۱۴ هیات همکاران فرهنگی فعال شدند و ۱۲۰۰ نفر دانش‌آموز مداح شناسایی و به هیات‌های مذهبی و مداحان جهت آموزش معرفی شده‌اند.
در کنار تشکیل هیات های مذهبی در مدارس، طرح آموزش مداحان دانش‌آموز از سه سال پیش در آموزش و پرورش اجرا می شود. تا شهریورماه سال گذشته ۲۵ هزار مداح دانش آموز شناسایی و تربیت شده اند. محمد بنیادی مدیرکل قبلی قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در شهریورماه ۹۲ گفت: "شعار ما این است که پا منبری درست کنیم نه فوق منبر. این شعار بدان معناست که این دانش‌آموزان مداح شوری را ایجاد و مهیا کنند برای سخنوران و خطیب‌هایی که می‌خواهند خطبه‌ها را بخوانند." آمار ۲۵ هزار مداح مربوط به ۳۲ استان و ۷۵۰منطقه کشور است. تنها در شهر تهران ۷ هزار مداح دانش آموز شناسایی و تربیت شده اند. برنامه تربیت مداح از میان دانش آموزان از برنامه های حاجی بابایی وزیر سابق بود که درسال ۹۲ توسط وزیر جدید آموزش و پرورش پی گرفته شد.
از سال ۸۹ به بعد مسابقات مداحی دانش آموزان با همکاری سازمان فرهنگی ـ– هنری شهرداری تهران، آموزش و پرورش، فرهنگسرای اندیشه، بنیاد دعبل و سازمان دانش آموزی هرسال در آغاز ماه محرم در تهران برگزار می شود. در مراسم انتخاب مداحان در آذر سال ۹۲، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گفت: "برگزار کنندگان این مراسم باید اتاق فکری تشکیل دهند و افراد متخصص بنشینند و در مورد آینده این مراسم تصمیم گیری کنند. نباید از کمیت بالا خوشحال شویم باید به کیفیت نگاه کنیم. به نظر بنده دانش آموزان مستعد باید پی گیری شوند تا سالهای بعد ببینند اینها به کجا رسیدند. این مسیر باید پی گیری شود. از این مجموعه یک نفر محمود کریمی بیرون بیاید، کافی است." اشاره حمیدرضا کفاش به محمود کریمی یکی از سرشناس ترین مداحان ایران به عنوان الگوی دانش آموزان مداح بود.
مسابقه انتخاب مداحان برتر دانش آموزی، محرم هرسال در سه مقطع، ابتدایی، دوره اول دبیرستان و دوره دوم دبیرستان، برگزار می شود. سال۹۲ در این مسابقه، ۷ هزار دانش آموز شرکت کردند. محمود کریمی در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: "همه نوع کنکور دیده بودیم؛ مسابقات مختلف ورزشی دیده بودیم. انواع المپیاد علمی دیده بودیم اما تا حالا مسابقه «نوکری» ندیده بودیم." کریمی با بیان اینکه خانواده ها فرزندانشان را برای نوکری به مسابقه می فرستند و دانش آموزان برای نوکری آقا، سر و دست می شکنند، گفت: "اگر می خواهید یک روضه خوان خوب شوید باید علم روضه خواندن داشته باشید. تقوای صرف کافی نیست. آشپزی هیات را به کسی که تنها تقوا دارد می سپرید؟! آشپزخانه و آبدارچی و واعظ و... باید متخصص باشند، مداح نباید متخصص باشد؟! مداح هم باید متخصص باشد."
برای مداحان دانش آموز کلاس‌های "امام‌شناسیبرگزار می شود و اشعار، مولودی‌خوانی، شهادت‌ها و ولادت‌ها به گونه‌ای مدیریت شود که مداح بتواند در اوج امام‌شناسی، منابع اصیل را مطالعه کرده و اشعاری را انتخاب کند که پاسخگوی فضای امروزی برای مداحان جوان باشد. خانه مداحان کشور که یک تشکل مداحی با ۱۷۰۰ عضو است در سال ۹۱ طرحی به آموزش و پرورش ارائه داد که طبق آن به نوآموزان و دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی مداحی آموزش داده شود‌. علیرضا جاریانی خبر از برگزاری جلساتی با کار‌شناسان امور تربیتی وپرورشی آموزش و پرورش به منظور تهیه کتاب آموزش مداحی داد. اساتید این رشته مداحی را تلفیقی از اعتقاد، علم و هنر می دانند. دانش‌آموزان مداح تحت‌نظر یک استاد فعالیت می کنند. کودک و نوجوان باید متناسب با سن خود روضه بخواند، به عنوان مثال نوجوان می‌تواند تنها روضه حضرت رقیه (س) و حضرت قاسم (ع) را بخواند؛ اما وقتی جوان شد می‌تواند روضه حضرت علی‌اکبر (ع) را بخواند.
به گفته حسن آهی نایب رئیس خانه مداحان امسال دانشکده علمی کاربردی علوم و فنون مداحی برای خواهران و برادران مداح راه اندازی خواهد شد.این دانشکده در مقطع کاردانی و کار‌شناسی دانشجو می‌پذیرد. به گفته آهی دانشجویان از طریق خانه مداحان کشور به دانشکده معرفی می‌شوند. افرادی معرفی خواهند شد که سطح پایه مداحی را بدانند.نایب رئیس خانه مداحان در پاسخ به این سؤال که این دانشکده از چه زمانی راه اندازی می‌شود، گفت: "مقدمات کار انجام شده است و مجوز دانشکده از وزارت علوم نیز اخذ شده است بنابراین به نظر می‌رسد از نیمه دوم سال جاری (۹۳) راه اندازی و دانشجو بپذیردشناسایی خواهران مداح از دیگر برنامه‌های سال ۹۳ خانه مداحان کشور است. خواهران مداح حداقل باید یک سال دوره ببینند و بعد از آن کارت شناسایی برای آنها صادر خواهد شد. عضو خانه مداحان کشوربا بیان اینکه به طور مثال در دبیرستان درسی با عنوان ادبیات آئینی برای آموزش مداحی در نظر گرفته می‌شود؛ ‌افزود: "البته این پیشنهادات برای اینکه عملی شود نیازبه تایید وزارت آموزش وپرورش دارد."

هیچ نظری موجود نیست: