۱۳۹۳ آذر ۵, چهارشنبه

همسر سهیل عربی: از حکم اعدام همسرم ترسیده ام

همسر سهیل عربی: از حکم اعدام همسرم ترسیده ام

photo 1
مرکز حامیان حقوق بشر، مدیار سمیع‌نژاد: حکم اعدام سهیل عربی به اتهام سب النبی در دیوان عالی کشور تایید و بلافاصاله پرونده او به اجرای احکام شعبه 76 کیفری استان ارجاع شده است. نسترن نعیمی همسر سهیل عربی با تأیید این خبر گفت: «حکم اعدام همسر من در شعبه 41 دیوان عالی کشور  به اتهام سب النبی تأیید شده است که به خاطر بازنشر یا کپی پیست کردن مطالبی در فیسبوک بوده که  ضد دین و یا توهین به پیامبر تلقی شده است. از پنج قاضی دادگاه بدوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران دو نفر حکم 74 ضربه شلاق دادند و سه نفر حکم اعدام داده بودند. در واقع حکم اعدام سهیل سه به دو شد.»

سهیل عربی متولد سال 1364 در تهران فارغ التحصل رشته عکاسی از دانشگاه هنر و معماری و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته عکاسی و تصویر برداری از مجتمع فنی تهران است که در تاریخ 15 دی ماه 1392 ساعت هشت صبح در منزلش بازداشت و به سلول‌‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد و در حدود دوماه تحت فشارهای روحی و جسمی مورد بازجویی قرار گرفت. دلیل بازداشت وی فعالیت در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک و داشتن صفحاتی  مثل «نسلی که دیگر نمی‌خواهد نسل سوخته باشد» بوده است.
نعیمی همسر سهیل عربی با اشاره به این که «سهیل تنها یک شهروند است و هیچ فعالیت دیگری نداشته» به «مرکز حامیان حقوق بشر»  گفت: «تنها  چیزی که ارائه دادند پرینت صفحات فیسبوکی سهیل است و  اقرارهایی که تحت فشار سپاه از  او در بازجویی‌ها گرفته شده است. در آن صفحات هم مطلب خاصی نیست، مطالبی است که بازنشر شده یا کپی شده است. این صفحات ادمین‌های مختلف داشته  و این‌ها حتا نتوانستند کارشناسی کنند که این پست‌هایی که گذاشته شده از طرف چه کسی بوده است، در واقع اصلن کارشناسی رو پرونده سهیل نکردند.»
نسترین نعیمی  به «اظهار ندامت» همسرش اشاره کرده و اقرارهایی که به «اجبار» از او گرفته شده است:«حتا در خیلی از برگه‌های بازجویی که از او اقرار گرفتند (که من به شخصه دو صفحه از آن‌ها را دیدم) سهیل اقرار کرده که من این‌ها را خواندم و فقط مبادرت به برداشتن مطالب نکردم. این یکی از اتهام‌ها و مصداق‌ها شده است.  این‌ها اما اصلن کارشناسی نشد، دو کارشناس مخابرات و دو کارشناس کامپیوتر باید می‌آمد که اصلن چنین چیزی نشد. با توجه به این که سهیل بارها ذکر کرده، حتا در اقراری که از سهیل گرفتند هم ذکر شده، پایین چند صفحه که بازپرس سهیل هم به من نشان داد، این ذکر شده بود که اهانت به پیامبر را کسی دیگری گذاشته و سهیل چرا آن را برنداشته است. یعنی چرا پست ادمین دیگر را سهیل برنداشته است. در واقع جرم سهیل در برخی صفحات این تعریف شده است. یا صفحه‌هایی که به سهیل منسوب شده بود و مطالبی که کپی یا «نقل قول» بوده است. اصلا نقل قول طبق ماده 263 قانون مجازات حکمش این نیست.»
در ماده 263 قانون مجازات اسلامی جدید آمده است که «هرگاه متهم به سب، ادعاء کند که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است سب النبی محسوب نمی‌شود.» اما طبق تبصره‌ی همین ماده این موارد موجب بی‌کیفری نیست و «موجب تعزیر تا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.» با این وجود سهیل عربی به اعدام محکوم شده است.
مصادیق شکنجه
نسترن نعیمی که حالا همسرش یک سال است در زندان به سر می‌برد به مرکز حامیان حقوق بشر گفت: «اوائل، بازداشتش توسط دادسرای رسانه به صورت موقت تمدید می‌شد. سهیل بدون حکمِ بازداشت در منزل توسط مأموران سپاه دستگیر شد. حدود چهار هفته در بند 2 الف زندان اوین در دست اطلاعات سپاه بود و چهار هفته هم در سلول‌های انفرادی بند 209 زندان اوین و بعد هم به بند 350 زندان اوین منتقل شد. وکیل هم داشت. اما وکیل سهیل تنها نیم ساعت قبل از دادگاه توانست اولین بار سهیل را پشت در دادگاه ببیند و با او صحبت کند.»
سلول انفرادی خود یکی از مصادیق شکنجه است که سهیل عربی در مجموع  58 روز در سلول‌های انفرادی زندان اوین آن را تجربه کرده است، همسر وی با اشاره به این دوره گفت: «من از لحاظ روحی چون شکننده هستم، نمی‌خواستم که در مورد زمانی که سهیل در سلول انفرادی بود چیزی زیادی بدانم. ولی خب همه‌ی ما می‌دانیم که در چنین شرایطی و در آن‌جا بچه‌ها چقدر تحت فشار هستند و اقرارهای که گرفته می‌شود تحت چه شرایطی هست. من این‌ها را می‌دانم که سهیل مقداری از اعتراف‌های  خود را به خاطر تهدید به بازداشت من انجام داده است و بقیه هم به خاطر دیگر فشارها. مثلن می‌گفتند که پایین این صفحات را امضاء کن ما کمکت می‌کنیم. با سه بار تهدید بازداشت من از سهیل اقرار گرفتند، شما می‌دانید از لحاظ روانی بچه‌ها در بند 2 الف خیلی تحت فشار هستند.»
نسترن نعیمی خودش نیز به بازداشت تهدید شده است: «من یک بار تهدید به بازداشت شدم، آن هم مستقیم نه، با منزل مادرم تماس گرفتند و  گفتند ‌که ما حکم بازداشت دخترت را داریم. این در صورتی بود که من مدام در دادسراها و دادگاه بودم، ولی خب از طریق خانواده‌ام من را تهدید کردند.»

دخترم فکر میکند پدرش در ماموریت استphoto 2
همسر سهیل عربی در ابتدا فکر می‌کرده که پرونده‌ی همسرش سبک است و جای نگرانی نیست، به همین خاطر به دخترش روژان گفته است که پدرش در مأموریت کاری است: «روژان، دختر پنج ساله من هنوز نمی‌داند که پدرش اوین است، ما فکر می‌کردیم امروز، فردا آزاد می‌شود، یعنی پرونده آنقدر سبک بود، ولی خب متأسفانه جریان اصلا به گونه‌ای دیگر پیش رفت و دارد پیش می‌رود.»
سهیل عربی در حالی یک سال است که در زندان به سر می‌برد و محکوم به اعدام شده که خانواده و نزدیکان وی نیز اطلاع رسانی چندانی در این مورد نکرده بودند. نعیمی با توجه به این که فکر نمی‌کرده پرونده‌ی همسرش به چنین جایی  برسد و اصلن نیازی به چنین کاری باشد، گفت: «از اول پرونده، از روزی که سهیل بازداشت شد، به من می‌گفتند که حتا به خانواده‌‌اش اطلاع ندهید. حتا به من گفته بودند که 48 ساعت دیگر سهیل را آزاد می‌کنیم. اتهام و جرم سهیل صرفا بازنشر و پست گذاشتن در فیسبوک است، اما 48 ساعت شد یک ماه، دو ماه و به این شکل پرونده تشکیل شد. نمی‌دانم، می‌دانید یا نه که همسرم از یک پرونده دیگر از آقای قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به سه سال زندان محکوم شد. الان ولی من بابت این پرونده سب‌النبی دارم صحبت می‌کنم. از اول هم به من گفته بودند اطلاع‌رسانی نکنید، من هم فکر می‌کردم که اطلاع رسانی کردن یک جور در برابرشان ایستادن است. حالا که حرف می‌زنم برای این است که پرونده رفته اجرای احکام و روند پرونده تسریع شده است. من می‌خواهم فقط بدانم چرا؟ چرا این روند پرونده این‌طور سریع به چنین نتیجه‌ای رسید؟ ما ترسیدیم، یعنی من ترسیده‌ام. از این که حکم هسمرم به اجرای احکام رفته ترسیده‌ام.»
صحبت‌های همسر سهیل عربی چندین بار به خاطر ناراحتی زیاد او قطع شد: «سهیل دیروز فهمید که حکمش تأیید شده است. ما دیروز ملاقات حضوری داشتیم و من تحت بدترین شرایط این قضیه را به سهیل منتقل کردم. او تنها به خاطر دخترمان خیلی سعی کرد که خودش را حفظ کند، ولی خب … ما اصلن نمی‌توانیم بفهمیم که چرا پرونده این‌طور دارد جلو می‌رود. من تنها خواسته‌ام این است که شوهرم از زندان بیاید بیرون. چون واقعا هیچ چیزی در پرونده شوهر من نبوده و این که پرونده دستخوش چه تغییراتی دارد می‌شود من نمی‌دانم. حتا اگر چیزی بود من می‌خواهم رأفت اسلامی شامل حال دختر پنج ساله من بشود و او بتواند پدرش را در آغوش بگیرد. من می‌خواهم شوهرم را در کنارمان داشته باشم. شما واقعا نمی‌توانید فکر کنید چقدر سخت است که چطور باید یک سال جواب یک دختر پنج ساله‌ای را بدهم که خیلی به پدرش وابسته است. »
سهیل عربی که هم اکنون در بند 350 زندان اوین به سر می‌برد، اولین دادگاهش در تاریخ 20 فروردین سال 1393 در دادگاه رسانه و فرهنگ به اتهام توهین به مقامات و رییس جمهوری برگزار و منجر به صدور حکم 1 میلیون جریمه و 73 ضربه شلاق برای وی شد. این فعال سایبری در پرونده‌ی دیگری در شعبه 76 دادگاه کیفری استان به ریاست قاضی مدیر خراسانی و چهار قاضی دیگر در تاریخ  25 خرداد 93 محاکمه شد که به اتهام سب النبی به اعدام محکوم شده است. این حکم در شعبه 41 دیوان عالی کشور تأیید شده است.  همسر سهیل عربی گفت که وکیل او امروز با درخواست اعاده دادرسی به دادگاه خواهد رفت.
همچنین عربی در تاریخ 10 شهریور 93  در شعبه شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام صدور به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم  در شعبه 54 تجدید نظر به ریاست قاضی پورعرب تأیید شد.

هیچ نظری موجود نیست: