۱۳۹۴ بهمن ۱۴, چهارشنبه

هاشمی: طرفدار یا مخالف شورای نگهبان؟ یادی از انتخابات ۱۳۶۸

حافظه تاریخی طرفداران هاشمی کوتاه‌تر از حافظه گنجشک است. این گروه به یاد ندارند که هاشمی با کمک شورای نگهبان، صدها کاندیدای جناح مقابل را در انتخابات مجلس چهارم قلع و قمع کرد.
بخش تحلیل سایت خودنویس: در هنگامه انتخابات مجلس چهارم، بسیاری از نمایندگان منتقد سیاست‌های هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند. گروه بزرگی از نامزدهای نزدیک به جناح چپ و مجمع روحانیون مبارز با برخورد حذفی سورای نگهبان مواجه شدند و این مساله با خوشحالی هاشمی رفسنجانی همراه بود.
حامیان هاشمی رفسنجانی حتی به یاد ندارند که شورای نگهبان در سال ۱۳۶۸، بعد از مرگ آیت‌الله خمینی چه بلایی برس سر کاندیداهای دیگر آورد و تنها عباس شیبانی بخت رقابت با او را یافت.
617380_n.jpg
در پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در مرداد ۱۳۶۸ شورای نگهبان از ۷۹ نامزد ثبت نام‌کرده، ۷۸ نفر را رد صلاحیت و تنها اکبر هاشمی رفسنجانی و عباس شیبانی تایید صلاحیت شدند. 
هاشمی رفسنجانی همیشه در موقعیت‌های مختلف در طول عمر جمهوری اسلامی، هرگاه منافعش تامین شده، سکوت کرده و هرگاه بنا به هر دلیلی، منافعش به خطر افتاده، صدای خودش و خانواده‌اش بلند شده است. نحوه اعتراض‌های خانواده هاشمی با ساختار قدرت بر اساس گفته مهدی هاشمی، برپایه تقسیم وظایف انجام گرفته است. 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد شدید از رد صلاحیت سید حسن خمینی گفت: «صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنند؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما تریبون داد؟ صداوسیما برای شما باشد؛ اگر امام و نهضت و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نیز نبودند. هدیه بدی به بیت امام و در زمانی که همه باید به هم تبریک بگوییم به این بیت دادید.»
هاشمی رفسنجانی اما، با واکنش جناح راست حکومت که زمانی ابزار قدرتش بود مواجه شد، وقتی آنها سخنان آیت الله خمینی در تایید شورای نگهبان را به روی سردار سازندگی سابق آوردند، جایی که حجت‌الاسلام ذوالنور گفت:‌«اینهایی که هر روز از امام خمینی(ره) خواب جدید نقل می‌کنند چرا بیّنات فرمایشات حضرت امام(ره) را فراموش کرده‌اند که فرمودند "میزان شورای نگهبان است و اگر کسی در مقابل عمل شورای نگهبان گفت «کذا و کذا» مفسد فی‌الارض است و به عنوان مفسد فی‌الارض باید مورد تعقیب قرار گیرد."» این انتقاد بر هاشمی رفسنجانی وارد است که در هنگام تعریف خاطرات از آیت الله خمینی، نکاتی را نمی‌گوید که به ضرر منافعش تمام شود، از جمله در مورد حمایت ولایت فقیه از شورای نگهبان.
اما منتقدان هاشمی فقط از جناح راست نیستند. محمدعلی ابطحی درباره سخنان هاشمی نوشت: «انتقاد تند آقای هاشمی رفسنجانی از شورای نگهبان را در این روزها اصلا نمی فهمم. می‌شد هرگونه نقدی را پس از پایان وقت رسمی اعتراضات و پاسخ شورای نگهبان انجام داد. درست در اوج رایزنی ها و گفتگوها و نیاز به همدلی برای ساخت آینده ای بهتر و علاقه بسیاری به حضور حسن آقای خمینی و دیگران در خبرگان و مجلس، این هجوم تند و بی مقدمه تنها می تواند به زیان رد صلاحیت شدگان باشد. این چیزی نیست که آقای هاشمی سیاستمدار نداند.»
ابطحی، رفتار هاشمی رفسنجانی را به نحوی، سو استفاده از موقعیت حسن خمینی می‌خواند: «البته این رفتار در چارچوب پوپولیستی جواب می‌دهد که آرای شخصیت های محبوبی مثل حسن آقا را به سبد رای آقای هاشمی سوق دهد.»
محمدرضا یزدانپناه، روزبنامه‌نگاری که زمانی اصلاح‌طلب محسوب می‌شد، در فیسبوک خود نوشت: «یادی هم بکنیم از پنجمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در مرداد ۱۳۶۸ که همین شورای نگهبان از ۷۹ نامزد ثبت نام‌کرده، ۷۸ نفر را رد صلاحیت و تنها اکبر هاشمی رفسنجانی را تایید صلاحیت کرد. آقای هاشمی هم نه تنها اعتراضی به رد صلاحیت‌ها نداشتند که کاملا هم خوشحال بودند. اما خب بعد دیدند دیگه خیلی ضایع است و انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات خبرگان رهبری نیست که مثلا جنتی تنهایی با خودش رقابت کند. لذا عباس شیبانی را هم تایید صلاحیت کردند تا انتخابات رقابتی شود. ظاهرا در نهایت خود شیبانی هم به رفسنجانی رای داد تا همه چیز ختم بخیر شود. می‌فرماید: هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت.»
به این ترتیب، هاشمی رفسنجانی که سال‌ها از طریق فرزندان و نواده‌های خود تلاش می‌کرد اهالی رسانه را همراه خود نگاه دارد، با بحران جدیدی روبه‌رو شده، آن هم وجود منابع کافی در فضای مجازی از گفته‌ها و رفتارهای قدیمی هاشمی که امکان مقایسه با موضع‌گیری‌های جدید او را فراهم می‌کند. تنها نقطه خوشحالی هاشمی، وجود مدیران و سردبیرانی در رسانه‌های جریان اصلی در رسانه‌های خارج از کشور است که مایل به اطلاع‌رسانی واقعی و به یادآورن گفته‌های پیشین او نیستند. علاقمندان به تاریخ نیز از جمله مسعود بهنود و عطا مهاجرانی و فرخ نگهدار که نسبت به عیان کردن سوابق هاشمی رفسنجانی، کاملا بی‌علاقه هستند.


هیچ نظری موجود نیست: