۱۳۹۵ تیر ۱۸, جمعه

سیاهپوستانی که به دست پلیس آمریکا کشته شدند

سیاهپوستانی که به دست پلیس آمریکا کشته شدند


کشته شدن آلتون استرلینگ و فیلاندو کاستیل دو مرد سیاهپوست در ۵ و ۶ ژوئیه (۲۰۱۶) در ایالت های لوئیزیانا و مینه سوتا و متعاقب آن کشته شدن ۵ پلیس و مجروح شدن شماری دیگر در جریان تظاهرات اعتراضی در شهر دالاس با واکنش های گسترده ای در آمریکا روبرو شده است.
مرگ این دو نفر در ادامه حوادث پر سر و صدای مرگ سیاهپوستان به دست ماموران پلیس روی داده که باعث اعتراضات و بحث‎های زیادی در سطح ملی شده است.
براساس گزارش‌ها، هر سال بیش از ۱۰۰۰ نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته شده‌اند، سیاه‌پوست هستند.
این مطلب اشاره‌‌ای دارد به دیگر موارد مشابهی که شهروندان سیاهپوست آمریکا به دست پلیس این کشور کشته شده‌اند:
Image copyrightMURPHYFALCON
فردی گری، ۲۵ ساله در آوریل امسال (۲۰۱۵) در شهر بالتیمور زمانی که در بازداشت پلیس بود، به دلیل جراحات وارده به ستون فقراتش درگذشت. دادستان شهر بالتیمور علیه ۶ افسر پلیس به دلیل مرگ این جوان ۲۵ ساله سیاهپوست اعلام جرم کرده است. پلیس او را به ظن همراه داشتن چاقوی ضامن دار بازداشت کرده بود. اما بعدا دادستان بالتیمور گفت که چاقو ضامن دار نبوده است.
Image copyrightAP
-والتر اسکات، ۵۰ ساله در اوایل آوریل امسال (۲۰۱۵) به دلیل آن که یکی از چراغ های عقب اتومبیلش شکسته بود توسط پلیس در نورت چارلستون در ایالت کارولینای جنوبی متوقف شد. زمانی که پلیس به بررسی مدارک آقای اسکات مشغول بود، او در خودرو را باز کرد و از آن به بیرون پرید و در حال فرار، از ناحیه پشت هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. مایکل اسلاگر، از افراد پلیس به دلیل تیراندازی به والتر اسکات به قتل متهم شده است.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-اریک هریس، ۴۴ ساله، اوایل آوریل امسال (۲۰۱۵)، یک ماه پیش، به ضرب گلوله یک پلیس در تولسای اوکلاهما کشته شد. این افسر پلیس بعد از واقعه گفت قصد شلیک به مظنون را نداشته، بلکه به طور اشتباهی به جای دست بردن به اسلحه الکتریکی شوک دهنده، کلت کمری‌اش را کشیده و بدون مکث شلیک کرده است.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-رومین بریسبون، ۳۴ ساله در دسامبر سال ۲۰۱۴ در فونیکس ایالت آریزونا هدف گلوله یک پلیس سفید پوست قرار گرفت. پلیس گفته است او به هنگام مرگ یک بطری دارو در دست داشت و پلیس گفته بود تصور کرده که او مسلح است.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-تمر رایس، ۱۲ ساله در ماه نوامبر ۲۰۱۴ در کلیولند ایالت اوهایو پس از آن که به پلیس اطلاع داده شد که به روی تعدادی از مردم در پارک اسلحه کشیده، توسط پلیس کشته شد. بعد از مرگ این پسربچه، معلوم شد که او یک تفنگ اسباب بازی در دست داشته.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-مایکل براون، ۱۸ ساله در اوت ۲۰۱۴ در شهر فرگوسن در ایالت میسوری به ضرب گلوله پلیس کشته شد. او مظنون به سرقت بود. پلیس گفته بود که این جوان یکی از دو مظنون به سرقتی بود که دقایقی پیش از کشته شدنش در آن روز اتفاق افتاده داده بود. جزئیات مرگ مایکل براون به مناقشه بین پلیس و معترضان منجر شد.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-ازل فورد، ۲۵ ساله در اوت ۲۰۱۴ در لس آنجلس پس از آن که پلیس گفت که قصد دزدیدن سلاح کمری اش را داشته، به ضرب گلوله کشته شد. ازل فورد که تعادل روانی نداشت، گفته بود که با پلیس گلاویز شده، اما یک شاهد عینی به روزنامه لس آنجلس تایمز گفته بود که چنین اتفاقی بین پلیس و آقای فورد اتفاق نیفتاد.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-اریک گارنر، ۴۳ ساله در ژوئیه ۲۰۱۴ در خیابانی در نیویورک به ظن فروش غیرقانونی سیگار توسط پلیس متوقف شد. گفته شده که هنگامی که ماموران پلیس تلاش می کردند او را بازداشت کنند، درگذشت. پزشکی قانونی نیویورک گفت که مرگ اریک گارنر به دلیل فشار روی قفسه سینه او در شرایطی بوده که پلیس او را روی زمین نگهداشته بود. آقای گارنر مبتلا به بیماری آسم بود. در ویدئویی از لحظه حادثه، صدای اریک گارنر شنیده می‌شود که چندین بار می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم."
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-ترایون مارتین، ۱۷ ساله در فوریه ۲۰۱۲ در سنفورد فلوریدا به ضرب گلوله یک نگهبان محلی کشته شد. گفته شده که او در هنگام مرگ مسلح نبود. ضارب در نهایت تبرئه شد.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-مرگ برنارد بیلی، ۵۴ ساله در سال ۲۰۱۱ و پس از آن که یک پلیس سفید پوست متهم به قتل او شد، توجه رسانه ها را بخود جلب کرد. گفته شده آقای بیلی در جریان درگیری در بیرون ساختمان شهرداری شهر کوچکی در کارولینای جنوبی هدف گلوله پلیس قرار گرفت. او به هنگام درگیری مسلح نبود.
Image copyrightBBC WORLD SERVICE
-دارین هانت، ۲۳ ساله در سپتامبر ۲۰۱۰ در ایالت یوتا در حالی که همانند یک سامورایی لباس پوشیده بود و یک شمشیر غیرواقعی در دست داشت، هدف گلوله پلیس قرار گرفت و کشته شد. به گفته دادستان آقای هانت با این شمشیر دست کم به یکی از نیروهای پلیس ضربه زده بود. اما خانواده و فعالان حقوق بشر خواستار بررسی این پرونده شده اند.

هیچ نظری موجود نیست: