۱۳۹۵ تیر ۱۸, جمعه

افشاگری نماینده مجلس : احمدی‌نژاد در سه‌ پرونده از سوی دیوان محاسبات محکوم شده ، اما احکام اجرا نشده اند

افشاگری نماینده مجلس : احمدی‌نژاد در سه‌ پرونده از سوی دیوان محاسبات محکوم شده ، اما احکام اجرا نشده اند

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به روزنامه "اعتماد" گفته است، برخوردهای ضعیف در گذشته با پرونده‌های کلان فساد در دستگاه‌های حکومتی، قبح فساد در ایران را از بین برده است. او از جمله از تشکیل سه پرونده در مورد محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق در دیوان محاسبات خبر داده که رای هم صادر شده، اما تاکنون اجرا نشده‌اند. گفت‌وگوی روزنامه اعتماد با نماینده تهران درباره جنجال فیش‌های حقوقی غیرمتعارف است. صادقی می‌گوید: «وقتی فسادهای کلان سه هزارمیلیاردی، ١٠ هزار میلیاردی، دو میلیارد دلاری را داشتیم و هنوز نظام جمهوری اسلامی و قوه قضاییه واکنش قضایی مناسبی به آنها نداشته است به دنبال آن این‌طور مسائل را باید عادی بدانیم.» محمود صادقی در این باره به روزنامه اعتماد می‌گوید، وقتی فسادها با آن ارقام کلان مطرح می‌شود و جامعه هیچ‌گونه اقدام موثر و عملی علیه آنها نمی‌بیند، طبیعی است که فسادهایی در قالب ارقام این فیش‌های حقوقی خیلی خرد و کوچک به نظر برسد. این نماینده مجلس دلیل اجرا نشدن احکام صادره درباره احمدی‌نژاد را پرسشی دانسته که به گفته او "مراجع ذی‌ربط" باید به پاسخ دهند. در میان رئیس‌جمهورهای ایران، احمدی‌نژاد از حمایت ویژه نهادهای اصلی قدرت در ایران، به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار بود. رهبر جمهوری اسلامی در تابستان سال ۸۸ و در اوج اعتراض‌های موسوم به "جنبش سبز" در نمازجمعه تهران به‌طور صریح اعلام کرد که نظرات و سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد از دیگر روسای جمهور به دیدگاه‌های او نزدیک‌تر است.
******************************************************

از سال ۱۳۹۱ اخباری درباره اختلاس و فساد مالی در بنیاد شهید منتشر شد و مدتی بعد مجلس ایران هیئتی را برای بررسی موضوع تشکیل داد. حجم فساد مالی در بنیاد شهید از ۱۵ تا هزار میلیارد تومان عنوان شده است.

امیر خجسته، که هدایت تحقیق مجلس روی مساله فساد در بنیاد شهید را به عهده داشته است، گفته است که "ناکارآمدی و سوءمدیریت در بنیاد شهید غوغا کرده" و بانک دی و دیگر زیرمجموعه‌های اقتصادی بنیاد شهید "مشکلات عدیده‌ای" داشته‌اند.
او گفته با وجود "فشارهای سیاسی" از داخل و خارج مجلس برای کارشکنی در مسیر هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، این هیئت توانسته "۵۰۰ میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دوبی رفته بود" را به همراه یک هتل و بخشی اموال دیگر، به مالکیت بنیاد شهید بازگرداند.
Image copyright
 خجسته گفته است که اگر رئیس مجلس اجازه بدهد "۳۰ هزار سند" در خصوص فساد بنیاد شهید را منتشر خواهد کرد.
بنیاد شهید سازمانی بزرگ و ثروتمند است و بودجه آن در سال ۱۳۹۵ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان (هم تراز بودجه وزارت بهداشت) بوده است. سازمان اقتصادی کوثر، زیرمجموعه بنیاد شهید، بیش از ۳۰ شرکت را در اختیار دارد و دامنه فعالیت‌هایش از دامداری و کشاورزی تا صنایع الکترونیک و فعالیت‌های مالی می‌رسد.
مجموعه شرکت‌های "شاهد" و چند شرکت و موسسه مالی و اعتباری نیز به بنیاد شهید وابسته‌اند.


هیچ نظری موجود نیست: