۱۳۹۵ آذر ۱۴, یکشنبه

سیلی سرما برصورت دانش‌آموزان؛ کرسی به مدارس«وراینه»می رود



- ۲۵۰ دانش‌آموز روستای «وراینه» در حالی سر کلاس‌های درس حاضر می‌شوند که به گفته معلمان در صورت تأمین نشدن سیستم گرمایشی مدارس این روستا، از «کرسی» استفاده خواهد شد!
ای تهیه گزارش شد تا این بار به‌اتفاق فرماندار، بخشدار مرکزی و رئیس اداره گاز نهاوند راهی روستا شده و برای بررسی مشکلات دو مدرسه ابتدایی و راهنمایی روستای «وراینه» دست به قلم شویم.

«وراینه» روستایی در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند بوده که در حاشیه محور نهاوند-نورآباد قرارگرفته است.

این روستا با ۴۵۰ خانوار حدود ۲ هزار و صد نفر جمعیت دارد و با توجه به‌قرار گرفتن در مسیر تردد سراب گاماسیاب و همچنین نورآباد در استان لرستان پیشرفت نسبی در مقایسه با روستاهای هم‌جوار خود دارد.

سفر به «وراینه»

شغل بیشتر اهالی این روستا کشاورزی و دامداری از سخت‌ترین و کم‌درآمدترین مشاغل است.

پس از طی مسیر به روستا رسیدیم و در اولین اقدام وضعیت مدارس این روستا مرد بررسی قرار گرفت؛ مقصد ما در راهی شدن به سوی «وراینه» مدرسه متوسطه اول توحید بود اما به‌صورت اتفاقی وارد مدرسه والفجر «وراینه» شدیم.

وارد مدرسه شدیم، مدرسه که نمی‌شود گفت چراکه هیچ‌یک از شرایط یک محیط آموزشی را ندارد اما از آن به عنوان مکانی برای آموزش دانش آموزان استفاده می شود.

مگر مدیر یک مدرسه چقدر توان دارد یا چقدر می‌تواند از والدین روستایی دانش آموزان که گاهی از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار نیستند درخواست کمک کندیکی از معلمان مدرسه روستای «وراینه»  از سه سال پیش در این مدرسه مشغول به خدمت هستم، ادامه داد: روزی که به این مدرسه وارد شدم خرابه ای بیش نبود اما امروز با توجه به فعالیت‌های مدیر مدرسه و اولیاء دانش آموزان و خیرین برخی از مشکلات گذشته رفع شده اما مشکلاتی چون نبود سیستم گرمایش در فصل سرما، امکانات آموزشی و غیره همچنان پابرجاست.

وی گفت: بیشتر دانش آموزان مدرسه از نداشتن امکانات مناسب گلایه‌مند هستند و ماهم که این موضوع را به مسئولان انتقال می‌دهیم می‌گویند خودتان به شکلی رفع کنید، مگر مدیر یک مدرسه چقدر توان دارد یا چقدر می‌تواند از والدین روستایی دانش آموزان که گاهی از وضعیت مالی خوبی نیز برخوردار نیستند درخواست کمک کند.


وی گفت: این مدرسه‌ای که امروز می‌بینید حاصل تلاش و کمک‌های خیرین و خانواده دانش آموزان است که توانستیم سالن اصلی مدرسه را کاشی‌کاری کنیم.

پس از بارش باران و برف کلاس بوی نم می‌دهد

وی باتاکید بر ضرورت نوسازی این مدرسه تأکید کرد: ۸ کلاس موجود در این مدرسه پس از بارش باران و برف بوی نم می‌دهند و با روشن شدن بخاری کلاس‌ها بوی نامطبوع و غیرقابل‌تحمل می گیرند.

وی بابیان اینکه این مدرسه از آب گرم محروم است، گفت: هرکدام از این دانش آموزان خود درد دلی دارند که می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید تا برایتان سفره دل‌ باز کنند.


در حال ادامه گفتگو با معلم این مدرسه بودم که دانش آموزان نیز از روی نیمکت‌های خود بر خواستند و از نیمکت شکسته، ریزش گچ و آجر دیوارها و پنجره‌های نامناسب در برابر نفوذ سرما و غیره گلایه کردند.

در ادامه این بازدید به مدرسه متوسطه اول توحید «وراینه» رفتیم که مدیر مدرسه از سرمای صبح سخن گفت و افزود: امروز به‌ناچار و از شدت سرما دانش آموزان را زودتر دانش آموزان راهی منزل کردیم.


وی افزود: من که زاده خوزستانم و به سرمای زیر صفر عادت ندارم، به این وضعیت عادت کرده ام اما تحمل سرما برای دانش آموزان ۱۴ ساله انصافاً ظلم است.

اگر مسئولان چاره ای نیندیشند مجبور به استفاده از کرسی هستیم چراکه سرما طاقت‌فرسا است وی گفت: گاز مدرسه وصل بوده ولی بعد از اعمال قوانین مبحث ۱۷ با توجه به اینکه مدرسه از شوفاژخانه بهره‌مند نیست اجازه استفاده از بخاری‌های گازی که در منازل استفاده می‌شود را نمی‌دهند و اداره گاز تأکید کرده که باید نسبت به نصب سیستم گرمایشی استاندارد اقدام شود.

مدیر دبیرستان توحید «وراینه» گفت: اگر مسئولان چاره ای نیندیشند مجبور به استفاده از کرسی هستیم چراکه سرما طاقت‌فرسا است و تعلیم و تربیت هم تعطیل ناشدنی!


کریم حمیدوند فرماندار نهاوند نیز در ادامه این بازدید گفت: با توجه به لزوم نوسازی این مدرسه از طرف فرمانداری شهرستان درخواست نوسازی این مدرسه را به بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام فرستاده‌ایم و منتظر مصوب شدن آن در شورای تصمیم‌گیری این ستاد هستیم.
به منظور بررسی این مسائل در اسرع وقت با مسئولان شهرستان جلسه‌ای خواهیم گذاشت تا مسائل رفع شوند و در صورت نیاز پیشنهاد برگزاری جلسه‌ای با حضور استاندار و مسئولین مربوطه در راستای رفع مشکلات این دو مدرسه خواهیم داد.
فرماندار نهاوند با اشاره به اینکه مدرسه ابتدایی والفجر وراینه حدود ۱۷۰ دانش‌آموز دارد و مدرسه توحید حدود۸۰ دانش‌آموز، گفت: برای اینکه در فصل سرما برای دانش آموزان مشکلی به وجود نیاید با طرح مسئله در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان دو پیشنهاد دو نوبته کردن مدرسه والفجر و حضور هر دو مدرسه در یک مدرسه و یا جابجایی دانش آموزان این دو مدرسه موردبررسی قرار خواهد گرفت.




۲۴۹ مدرسه در استان همدان از بخاری نفتی استفاده می‌کنند

فرزاد تیموری گفت: از این تعداد ۴۸۰ مدرسه با استفاده از بخاری گازی استاندارد تأمین گرمایش می‌کنند که شامل ۲۵ درصد مدارس می‌شود و ۱۰ درصد مابقی مدارس استان که تعداد ۲۴۹ مدرسه می‌شود با استفاده از بخاری‌های نفت‌سوز کاربراتوری استاندارد تأمین گرم می‌شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان همدان بابیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون هیچ‌گونه بخاری نفتی چکه‌ای غیره استاندارد در مدارس استان همدان به‌کارگیری نشده است، گفت: از این تعداد مدرسه که گرمای خود را از طریق نفت تأمین می‌کنند ۱۵۶ مدرسه دارای جمعیت کم‌تر از ۲۰ دانش‌آموز هستند.

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدرسه این روستا در اولویت قرارگرفته و در آینده نزدیک این مشکل رفع خواهد شدوی در ی و شرکت گاز، گازرسانی شده است به همین جهت مبحث ۱۷ اجازه استفاده از بخاری‌های معمولی گازی را به آن‌ها نمی‌دهد.


وی بابیان اینکه برای مدارس ۲۰ نفر جمعیت به بالا استفاده از این بخاری‌ها ممنوع است، عنوان کرد: قطع شدن گاز و نداشتن علمک و کنتور به این دلیل است.


جه

هیچ نظری موجود نیست: