۱۳۹۶ خرداد ۳, چهارشنبه

حمله منچستر؛ سلمان عبیدی که بود؟

سلمان عبیدی که بود؟

سلمان عبیدی
Image captionپلیس بریتانیا سلمان عبیدی را مظنون اصلی حمله منچستر اعلام کرده است
پلیس بریتانیا، سلمان عبیدی را مظنون اصلی حمله انتحاری درسالن آرنای منچستر نامیده است. او ظاهرا کسی است که دوشنبه شب (۲۲ مه/اول خرداد) با منفجر کردن بمب همراهش در یک کنسرت موسیقی ۲۲ نفر را کشت و ۶۴ نفر را زخمی کرد. بیشتر کشته‌شدگان کودکان یا نوجوانان بودند. اما سلمان عبیدی که بود؟

متولد منچستر

سلمان عبیدی، شب سال نوی ۱۹۹۴ (دی ۱۳۷۳ شمسی) در منچستر به دنیا آمد. پدر و مادرش پناهجو و اهل لیبی بودند. آنها از مخالفان حکومت معمر قذافی بودند و از کشور گریخته بودند و قبل از منچستر چند سالی در لندن زندگی کرده بودند.
پدر سلمان عبیدی، مومن بود. او در مسجدی در محله دیدزبری در حومه منچستر، مؤذن بود. و علاوه بر سلمان، یک دختر و دو پسر دیگر هم دارد.
سلمان عبیدی، در منچستر مدرسه رفت و بعد هم دانشجوی دانشگاه سلفورد منچستر شد. اما از دانشگاه اخراج و در یک نانوایی مشغول کار شد.
دوستانش می‌گویند خوب فوتبال بازی می‌کرد، طرفدار پروپاقرص تیم فوتبال منچستر یونایتد بود و ماری‌جوآنا می‌کشید.

بازگشت به لیبی

پدر و مادر سلمان عبیدی، به لیبی بازگشته‌اند و آنجا زندگی می‌کنند. سلمان هم برای مدتی به لیبی رفته بود اما چند روز قبل از حمله به بریتانیا بازگشت.
خانواده عبیدی، در منچستر چندبار آدرس عوض کرده‌اند. پلیس به یکی از آدرس‌های آنها، خانه‌ای در حومه جنوبی منچستر، یورش بردند. خانه دیگری هم در همان منطقه جستجو کردند. تاکنون یک نفر هم در ارتباط با این حمله دستگیر شده است.
سلمان عبیدی
Image captionخانه‌ای در حومه جنوبی منچستر که پلیس آن را در ارتباط با سلمان عبیدی جستجو کرده است
مارک استون، خبرنگار بی‌بی‌سی، می‌گوید خانه‌ای که پلیس به آن یورش برده، در منطقه‌ای است که قبلا هم محل زندگی چند مسلمان افراطی در آنجا زندگی می کرده‌اند. بعضی از آنها با سوریه ارتباط داشتند و بعضی‌ها هم با لیبی. بعضی از آنها مرده‌اند و بعضی هم هنوز زنده هستند.
منچستر، جامعه لیبیایی نسبتا بزرگی دارد. همسایه‌های خانواده عبیدی می‌گویند، آنها بعضی اوقات سال، به خانه‌شان پرچم لیبی می‌آویختند.
سلمان عبیدی "یک افراطی خطرناک"
یک متولی مسجد دیدزبری منچستر، که به عنوان مرکز اسلامی منچستر مشهور است، می‌گوید سلمان عبیدی به این مسجد رفت و آمد داشته است.
فواز حفار، می‌گوید پدر سلمان عبیدی، در این مسجد اذان می‌داده است و یکی از عموهایش هم آنجا کار داوطلبانه می‌کرده است. آقای حفار می‌گوید، جو مسجد مدرن و لیبرال است و البته میانه‌رو.
حمله منچستر
Image captionپلیس به یک خانه یورش برده است و یک خانه را هم جستجو کرده است
اما محمد سعید السعیدی، امام مسجد، سلمان عبیدی را به عنوان یک افراطی خطرناک می‌شناسد. او به روزنامه دیلی تلگراف گفته است: "بعد از سخنرانی من درباره داعش، سلمان با نفرت به من نگاه کرد."
"او با نفرت به من نگاه می‌کرد و من هم فکر می‌کردم از من خوشش نمی‌آید، تعجب نمی‌کردم."

تنها یا عضو یک گروه؟

پلیس و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حالا به دنبال همدستان احتمالی سلمان عبیدی هستند. امبر روود، وزیر کشور بریتانیا، گفته است "احتمالا" مهاجم تنها عمل نکرده است.
مهاجمانی که به تنهایی عمل می‌کنند، در ادبیات رسانه‌های غرب با عنوان "گرگ‌های تنها" شناخته می‌شوند. مهاجم حمله دو ماه پیش در لندن، خالد مسعود، به تنهایی اقدام کرده بود و پلیس گفت او همدستی نداشته است.

هیچ نظری موجود نیست: