۱۳۹۶ تیر ۱۰, شنبه

'اتهام جدید' علیه مشاور ایران در سازمان ملل متحد در آمریکا

وزارت دادگستری آمریکاحق نشر عکسAP
احمد شیخ‌زاده مشاور سابق هیات ایران در سازمان ملل متحد برای دیدار مقامات ایران و یک دانشمند هسته‌ای در آمریکا میانجی‌گری کرده است.
بر اساس اسنادی که به دادگاهی در نیویورک ارائه شده آقای شیخ‌زاده واسطه دیدار حسن روحانی و جواد ظریف با یک دانشمند هسته ای در آمریکا بوده است.
آقای شیخ‌زاده در اتهام تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران و فرار مالیاتی اذعان به جرم خود اذعان کرده و در انتظار حکم دادگاه است.
دادستان‌ها به دادگاهی در بروکلین نیویورک اسنادی را نشان داده‌اند حاکی از این که احمد شیخ‌زاده، ایرانی‌تبار ۶۰ ساله، راه را برای دیدار مقام‌های ایران و یک دانشمند هسته‌ای ایرانی‌تبار فراهم کرده است.
اگرچه اسمی از این دانشمند هسته‌ای آورده نشده اما اسناد دادگاه نشان می‌دهند که او در یکی از تاسیسات هسته‌ای آمریکا کار می‌کند و اطلاعاتی را درباره نیازهای دولت ایران به بخش‌های مهم فناوری هسته‌ای و نیز نحوه مدیریت پیام دولت برای جلب اعتماد به برنامه هسته‌ای ایران ارائه داده است.
بر این اساس، دیدارها میان این دانشمند هسته‌ای و حسن روحانی رییس هیات مذاکره هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۵ و محمد جواد ظریف نماینده وقت ایران در سازمان ملل متحد صورت گرفته است.
دادستان‌ها می‌گویند آقای شیخ‌زاده از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۲ از دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد دستمزد نقد دریافت می‌کرده است اما درآمد واقعی خود را به اداره مالیات آمریکا اعلام نکرده است.
دادستان‌های این پرونده در بروکلین امیدوارند با ارتباط دادن آقای شیخ‌زاده به برنامه هسته‌ای ایران حکم سنگین‌تری از قاضی دادگاه برای آقای شیخ‌زاده بگیرند اگرچه صرف هماهنگی این دیدار عملی مجرمانه محسوب نمی شود.
قرار بود کمتر از سه هفته دیگر حکم دادگاه آقای شیخ زاده صادر شود اما با ارائه این اسناد وکیل او خواستار مهلت اضافی برای دفاع شده است.

هیچ نظری موجود نیست: