۱۳۸۸ آذر ۹, دوشنبه

9آذر:تجمع اعتراضی رانندگان کاميون در برابر مجلس


/نماينده مجلس:در روز روشن کاميون چينی را به اسم نيسان ژاپنی قالبشان کرده‌اند ببينيد اينها بدبخت شده‌اند وهيچکس هم به فريادشان نمي‌رسد.


ايلنا: کالاهای چينی بر همه جهان سايه افکنده و ايران بيشترين آسيب را از واردات اين کالاهای بي‌کيفيت متحمل مي‌شود. تا ديروز صنعت کفش کشور را تطيل کردند؛ نساجی را به بحران کشيدند؛ لوازم خانگی را نابود کردند و بسياری موارد ديگر که قابل طرح نيست اما امروز شاهد تردد کاميون چينى با نام‌های "نيسان ژاپنی: در جاده‌های کشور هستيم اما اين بار هم چين به کالايی يک بار مصرف تبديل شده واز همه بيشتر رانندگان اين کاميون‌ها آسيب ديده‌اند. رانندگانى كه ديروز در مقابل در شمالى مجلس جمع شده بودند تا صداى اعتراض خود را به گوش نمايندگان برسانند. ماموران نيروی انتظامی در بين رانندگان معترض حضور داشتند تا اين اعتراض از حد اعتدال خارج نشود؛ يکی ازرانندگان سرگرد نيروی انتظامی را در آغوش مي‌گيرد صورتش را مي‌بوسد و مي‌گويد: "جناب سروان، به خدا، جون به لبم رسيده، ديوونه که نيستم توی اين سوز سرما از صبح تا 5 بعدازظهر از اون سر شهر بيايم جلوی مجلس به خدا بدبخت شديم و صدامون هم به گوش هيچ کس نمی رسه".

سرگرد نيروی انتظامی که گويا عادت کرده به او جناب سروان بگويند پاسخ مي‌دهد من هم مي‌فهم اما شماهم مراقب رفتارتان باشيد.

علی اصغر يوسف نژاد عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس در حالی که با چند تن از رانندگان به داخل مجلس مي‌رود خطاب به خبرنگاران مي‌گويد: از اين کاميون‌داران گزارش تهيه کنيد که در روز روشن کاميون چينی را به اسم نيسان ژاپنی قالبشان کرده‌اند ببينيد اينها بدبخت شده‌اند وهيچکس هم به فريادشان نمي‌رسد.

اسد زنگنه يکی از افرادی است که در فروردين 85 کاميونش را تحويل گرفته و با وجودی که هنوز 30 قسط بدهکار است ماشينش از کار افتاده است.

وی با اعلام اينکه در کرمانشاه به دادگاه شکايت کرده است و در حالی که مدارکش را نشان مي‌دهد مي‌گويد کلی پول به کارشناس داديم و پس از بازديد کاميون "وانگ دانگ" اعلام شد که اين خودرو کشنده نيست بلکه از رده خارج است و جوابگوی شرايط جاده‌ای ايران نيست. مي‌گويند 300 اسب بخار قدرت دارد در حالی که 30 اسب هم قدرت ندارد و کارشناس اعلام رسمی کرده که وانگ دانگ در حد يک کاميونت است.

اميدزارعی که در يک سال 2 بار موتور کاميونش را تعمير کرده است مي‌گويد: 2 بار هم گيربکس تعمير کردم که هر بار يک ميليون تومان هزينه پرداخت کرده‌ام.

وی با اعلام اين که قرار بوده گارانتی اين مبالغ را بپردازد مي‌گويد: اگر شما پول ديديد ما هم ديديدم. اين کاميون‌ها بدمصب چينی که خبر نمي‌کند، يک بار تو اصفهان خراب شد و مجبور شدم واتر پمپ، پمپ باد وکلی دستگاه‌های ديگر را عوض کنم در حالی که هيچکدام به يکديگر ارتباط ندارد.

زارعی با اعلام اينکه 2 بار سوپر کاميون را عوض کرده است مي‌گويد: سيم گاز کاميون پاره شد رفتم عوض کنم مکانيک گفته سيم گاز موتور سيکلت بخر بيار برات عوض کنم. آخه اين چه وضع کاميون‌داری شده است.

حميدی که 4 سال قبل برای خريد کاميون نيسان ديزل از طريق روزنامه‌های کثيرالانتشار ثبت نام کرده مي‌گويد 21 ميليون تومان پول دادم که نيسان ديزل را از سايپا تحويل بگيرم اما وانگ دانگ تحويلمان دادند.

وقتی شروع به کار کرديم ديديم کشش ندارد واز سال 84 تا به حال 3 مرتبه موتور تعمير کرده‌ام همان سرويس اول که کاميون را تحويل گرفتم گيربکس را عوض کردم و تا به حالا 8 بار گيربکس تعمير کرده‌ام به خاطر سيم کشی يک سال کاميون خوابيده هر روز يک جای سيم کشی آتش مي‌گيرد.

وی با اعلام اينکه ماشين را 86 ميليون تومان خريده‌است؛ مي‌گويد: کارشناس قيمت وانگ دانگ را 12 ميليون تومان اعلام کرده و حق هم دارد چون امروز که تعمير کنيم فردا خراب است.

حميدی در حالی که دستش را زير گلويش گذاشته در بين رانندگان فرياد مي‌زند: آقا به اينجام رسيده از قول من به آقايون سايپايى بگوييد هر چه پول دادم مال خودتون، حالا 10 ميليون تومان بديد يک پيکان بخرم برم مسافرکشي، کاميون سواری را به برکت شما نخواستيم.

محمدی تقی مسکين برگه شماره‌گذاری و نامه سايپا را نشان مي‌دهد و مي‌گويد: کارخانه سايپا در برگه معرفی به شماره‌گذاری کاميون را نيسان ديزل ژاپن معرفی کرده اما وقتی رفتيم شماره‌گذاری و 2 ماه بعد که کارت خودرو در کارخانه هايمان آمد رويش نوشته شده بود کاميون وانگ دانگ.

وی با اعلام اينکه حق بارگيری وانگ دانگ 15 تن است مي‌گويد: سايپا ديزل حق بارگيری را 45 تن و راهنمايی رانندگی 40 تن اعلام کرده است به دلايل فوق به دادگاه شکايت کرديم و پس از ارايه مدارک يک جمله به ما گفتند، اين مصداق بارز کلاه برداری است و رای را به نفع ما دادند.

مسکينی با اعلام اين که تصور کنيد قرارداد خريد پژو سواری ببنديد اما پژو آردی تحويل بگيريد گفت: هر کس در هر مقامی که باشد چنين معامله‌ای را نه تنها انسانی بلکه شرعی و اخلاقی نيز نمي‌داند به ويژه آنکه اين قرارداد از بيخ و بن باطل است

زيرا براساس عقود اسلامی نمي‌توان يک کالايی را نام برد و کالای ديگری را تحويل داد.
ولی مشيری اهل انزلی است و فرياد مي‌زند که بيچاره‌مان کرده‌اند و مي‌گويد: ما را مجبور کرده‌اند که وانگ دانگ را سالی يک ميليون و 800 هزار تومان بيمه کنيم و برای اين مساله 7 چک به همين مبلغ گرفته‌اند اما جالب اينجاست که همين کاميون را با قيمت 600 هزار تومان در هر بيمه‌ای که اراده کنيم بيمه مي‌کنند تازه تضمين هم نمي‌خواهند.

وی با اعلام اينکه برای تضمين بيمه که هر سال به همين شرکت طرف قرارداد خاص مراجعه کنيم يک چک 68 ميليون تومانی ضمانت گرفته‌اند، مي‌گويد: هر سال مجبور هستيم از هرگوشه ايران که زندگی مي‌کنيم به تهران بياييم و از همين شرکت خاصی کارت بيمه را بگيريم و معلوم نيست چه کسی در اين معامله صاحب نفع است و چه قدرتی دارد که هزاران راننده کاميون را از سراسر کشور به يک دفتر خاص مي‌کشاند.

يکی ديگر از رانندگان می گويد: سه سال است کاميون را تحويل گرفته‌ام و 7 بار موتور تعمير کرده‌ام که 5 بار شامل گارانتی شده و 2 بار هم آزاد تعمير کرده و هر بار حدود 2 ميليون و 800 هزار تومان خرج کرده‌ام چندين بار سيم‌کشی ماشين آتش گرفته است شيشه جلو مي‌شکند و تکه‌های آن به يک باره توی سر و صورت راننده پاشيده مي‌شود درحالی که اگر شيشه شکست بايد همانجا ثابت بماند اتاق کاميون زنگ زده زيرا بدون آستر و زير کار رنگ زده‌اند، گيربکس با موتور همخوانی ندارد و خلاصه کلام پول داده‌ايم و سرطان خريده‌ايم.

يکی ديگر از رانندگان که حاضر نيست نامش را بياوريم نامه کارشناسی دادگاه اسلام آباد غرب را نشان مي‌دهد و از روی اظهار نظر کارشناسی چنين مي‌خواند: کاميون وانگ دانگ چينی برای اولين بار در ايران عرضه شده ساخت چين و از طريق گمرک بندرعباس وارد ايران شده است از نظر بين‌المللی فاقد استاندارد جاده‌ای است و در سطح کشور جزو خودروهای حادثه خير شناخته مي‌شود.

کاربرد اين خودرو کشنده نيست موتور وانگ دانگ در سال‌های1965 تا 1975 ميلادی در آمريکا توليد به دليل کيفيت پايين از رده خارج شده است تا اينکه کشور چين آن را خريداری کرده و به جای ارتقای سطح کيفيت آن را کاهش داده است.

در ادامه گزارش دادسرای اسلام آباد آمده است: کشور چين به دليل کارآيی پايين اين موتور، آ‌ن‌را به روی اتاق جديد نصب و نام آن را وانگ دانگ 300 T گذاشته و برای اولين بار به ايران صادر کرده است.

در ادامه گزارش دادسرای اسلام آباد غرب آمده است: وارد کننده ايرانی ، وانگ دانگ را با نام و آرم جعل وارد کرده و فروخته که اين مصداق عوامفريبی و استفاده از آرم شرکت‌هاى معتبر است.

يکی ديگر ازمالکان خودرو که وی نيز مايل نيست نامش برده شود مي‌گويد: مصرف سوخت و انگ دانگ در جاده های معمولی و در اصطلاح کفی به ازای هر 100 کيلومتر 50 ليتر گازوئيل و در سربالايی ها 70 ليتر است درصورتی که کاميون‌های ديگر 27 تابعه ليتر سوخت مصرف می کنند.

راننده ديگری نيز مي‌گويد: وانگ دانگ در جاده تعادل ندارد وبه نظر مي‌رسد که لاستيک‌هايش پنجر شده و اين برای رانندگی بسيار خطرناک است.
وی با اعلام اين که هر چرخ وانگ دانگ 20 پيج دارد مي‌گويد: پيچ اين چرخ‌ها باز نمي‌شود و برای اولين بار که خواستم لاستيک را عوض کنم مجبور شدم به شهر بروم و دستگاه جوش بياورم تا پيچ را حرارت داده و بتوانيم باز کنيم.
مثل گوشت قربانی شده‌ام ده‌ها راننده که هر يک به انداز يک مثنوی درددل دارند هر لحطه مرا به طرف خود مي‌کشند تا از دردهايشان بگويند گاهی با يکديگر بر سر اينکه کدام اول صحبت کند يا اينکه در ميان حرف يکديگر وارد نشوند جر و بحث مي‌کنند ديگر حرف‌ها تکراری شده اما همه در يک معنا متفق‌القول هستند و آن اينکه کاميون وانگ دانگ بدبخت‌شان کرده است.

تصميم مي‌گيرم از جمع رانندگان بيرون بيايم که يکی از رانندگان مي‌گويد: وانگ دانگ بدبخت‌مان کرده است هر چه در مي‌آوريم خرج خودش مي‌کنيم مثل آدم‌های معتاد شده‌ايم که وسايل خانه را مي‌فروشيم و خرج کاميون صفر کيلومتر می کنيم، فقط همين مانده که زندگي‌مان را هم از دست بدهيم.
گزارش از کورش شرفشاهی

9 آذر 1388

هیچ نظری موجود نیست: