۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

سازمان ملل متحد خواستار بررسی جنایات جنگی در غزه شد bbc

ریچارد گلدستون

در گزارش گلدستون خواسته شده اگر پیگیری اتهامهای مطرح شده طی شش ماه آینده به نتیجه ای نرسید، این پرونده به دادگاه بین المللی جنایات جنگی ارجاع داده شود

مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه ای خواستار انجام تحقیقات مستقل در زمینه اتهام جنایات جنگی توسط اسرائیل و فلسطینی ها شده است.

مجمع عمومی گزارش ماه سپتامبر گروه مستقل ریچارد گلدستون را که اسرائیل و فلسطین را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کرده تایید نموده است.

پس از دو روز بحث و بررسی این قطعنامه با 114 رای مثبت، 18 مخالف و 44 رای ممتنع به تصویب رسید.

گزارش گلدستون اقدامات دو طرف را در طی ماه های دسامبر و ژانویه و بدنبال حمله اسرائیل به غزه محکوم می کند.

فلسطینی ها از این گزارش حمایت کرده اند اما مقام های اسرائیلی گفته اند که کمکی به صلح نمی کند.

گزارش گلدستون چنین نتیجه گرفته که اسرائیل با اقدامات خود یعنی استفاده بی تناسب از زور، هدف قرار دادن عمدی شهروندان و تخریب زیرساختارهای غیرنظامی فلسطینیها مرتکب "جنایت جنگی و احتمالا جنایت علیه بشریت" شده است.

این گزارش افزوده گروه های شبه نظامی از جمله حماس که کنترل غزه را بر عهده دارند نیز با حملات موشکی خود به جنوب اسرائیل مرتکب جنایت جنگی و احتمالا جنایت علیه بشریت شده اند.

این گزارش خواستار این شده که اگر تحقیقات برای پیگیری این اتهام ها طی شش ماه آینده به نتیجه نرسید این پرونده به دادگاه جنایات جنگی ارجاع داده شود.

فلسطینی ها و گروه های حقوق بشر می گویند در اثر حمله اسرائیل 1400 نفر در غزه کشته شدند.

اما اسرائیل این رقم را 1166 تن ذکر کرده است.

سیزده نفر از جمله سه غیرنظامی نیز تلفات اسرائیلی ها بوده است.

پیش نویس این قطعنامه توسط کشورهای عرب و جنبش غیرمتعهدها که شامل 118 کشور می شود تنظیم شد.

این قطعنامه خواستار تحقیقات مستقلی طی سه ماه آینده در زمینه جنایات جنگی که بر اساس گزارش گلدستون طی جنگ غزه علیه فلسطینیها و اسرائیلی ها صورت گرفته می شود.

این قطعنامه همچنین از بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد می خواهد طی سه ماه آینده گزارشی درباره "گام های بعدی از جمله در صورت ضرورت ارجاع این پرونده به سایر موسسات سازمان ملل و نیز ارسال آن به شورای امنیت" ارائه کند.

قطعنامه های مجمع عمومی بر خلاف شورای امنیت لازم الاجرا نیستند.

اما به گفته خبرنگاران این بعید است که شورای امنیت حاضر به انجام اقدامی در این زمینه شود.

ریاض منصور نماینده ناظر فلسطینی ها در سازمان ملل متحد از این قطعنامه حمایت کرد اما گفت "جنایات" اسرائیلی ها نباید با "اقدامات" فلسطینی ها یکسان انگاشته شود.

او گفت فلسطینی ها مصمم هستند که این گزارش را تا اجرای همه توصیه ها از جمله ارجاع آن به شورای امنیت و دادگاه بین المللی جنایات جنگی و تا "اجرای عدالت" پیگیری کنند.

اما گابریلا شالو نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد هشدار داد این قطعنامه کمکی به پیشبرد صلح در منطقه نمی کند.

او گفت که گزارش گلدستون تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان را نادیده گرفته و گفته اسرائیل بطور عمدی غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

آمریکا متحد اصلی اسرائیل به این قطعنامه رای منفی داد.

استرالیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، پاناما و چند کشور دیگر اروپایی و چند جزیره اقیانوس آرام نیز رای منفی دادند.

سوئد به نمایندگی از اتحادیه اروپا از هر دو طرف فلسطینی و اسرائیل خواست تحقیقات مستقلی در زمینه خشونتهایی که در جریان جنگ غزه رخ داد انجام دهند.

هیچ نظری موجود نیست: