۱۳۸۸ آبان ۱۵, جمعه

تایید گزارش حمله اسرائیل به غزه توسط شورای حقوق بشر bbc

ریچارد گلدستون

گزارش کمیته حقیقت یاب تحت نظارت ریچارد گلدستون از حقوقدانان برجسته بین المللی تهیه شده

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با صدور یک قطعنامه، گزارشی را تایید کرده که در باره حملات اسرائیل به نوار غزه در سال جاری میلادی و متهم کردن اسرائیل و حماس به ارتکاب جنایات جنگی است.

در این گزارش که توسط یک کمیته حقیقت یاب به ریاست ریچارد گلدستون، از حقوقدانان پر سابقه بین المللی تهیه شده، از اسرائیل و حماس خواسته شده که تحقیقات قابل اطمینانی در باره این جنگ انجام دهند.

تهیه کنندگان گزارش پیشنهاد کرده اند که در صورت عدم انجام این تحقیقات، مسئله به دادگاه بین المللی رسیدگی به جرایم جنگی در لاهه ارجاع شود.

ایموژن فولکز، خبرنگار بی بی سی در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، می گوید بحث هایی که در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گرفته بود یک بار دیگر نشان دهنده اختلاف نظر شدید در باره مناقشه خاور میانه بود.

وی می گوید اگر چه این توافق نظر وجود داشت که خود گزارش ریچارد گلدستون، قابل اطمینان و جدی و نسبتا متوازن است، ولی به نظر بعضی از اعضای شورا، قطعنامه ای که در شورای حقوق بشر به رای گیری گذارده شده بود، بیش از حد یک جانبه بود.

به طور مثال در این قطعنامه به حملات موشکی حماس اشاره ای نشده است.

بیست و پنج نفر از اعضای شورای حقوق بشر، که بیشتر آنان نماینده کشورهای عرب و آفریقایی بودند به قطعنامه رای مثبت دادند.

شش کشور از جمله آمریکا علیه این قطعنامه رای دادند.

قطعنامه با رای ممتنع یازده کشور از جمله چندین کشور اروپایی روبرو شد.

پنج کشور از جمله بریتانیا و فرانسه نیز در رای گیری شرکت نکردند.

خبرنگار بی بی سی می گوید یک چنین اختلاف نظری نسبت به قطعنامه نشان دهنده نگرانی بسیاری از کشورها و موقعیت دشواری است که این کشورها در آن قرار گرفته اند. این کشورها نمی دانند آیا باید از یک چنین گزارش جدی علیه اسرائیل حمایت کنند یا با عدم حمایت از آن چنین به نظر برسد که آنان یک وضعیت بسیار جدی نقض حقوق بشر در غزه را نادیده می گیرند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بررسی این گزارش را "ضربه ای مهلک" به صلح خوانده بود.

فلسطینی ها و گروه های حقوق بشر می گویند در جریان این تهاجم بیش از ۱۴۰۰ نفر در غزه کشته شدند اما اسرائیل آمار کشته ها را ۱۱۶۶ نفر اعلام کرده است.

سه شهروند غیرنظامی اسرائیل و ۱۰ سرباز این کشور نیز در این جنگ کشته شدند.

هیچ نظری موجود نیست: