۱۳۸۸ آذر ۶, جمعه

شورای حکام آژانس بین المللی به محکومیت ایران رای داد



ژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه محکومیت ایران را تصویب کرده است. جمعه ۶ آذر ۱۳۸۸ - ۲۷ نوامبر ۲۰۰۹

بی بی سی: اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جلسه روز جمعه، 27 نوامبر (6 آذرماه)، قطعنامه پیشنهادی محکومیت ایران به خاطر فعالیت مخفیانه در ساخت یک مرکز غنی سازی اورانیوم را با اکثریت آرا تصویب کردند و از این کشور خواستند تا ساخت و ساز در این طرح را فورا متوقف کند.
پیش نویس این قطعنامه در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی در ساختن یک مرکز غنی سازی اورانیوم در فردو، نزدیک قم، ،هفته گذشته در جلسه نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از پنج عضو دایم شورای امنیت - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - و آلمان تهیه و به اجلاس شورای حکام ارائه شد.
براساس گزارش های اولیه، از سی و پنج کشور عضو شورای حکام، بیست و پنج کشور به این پیش نویس رای مثبت، سه کشور رای منفی و شش عضو دیگر رای ممتنع دادند.
این نخستین قطعنامه مصوب شورای حکام علیه ایران در خلال حدود چهار سال گذشته بوده است.
در جلسه روز جمعه، روسیه و چین، که ایران آنها را از حامیان مهم خود در صحنه بین المللی محسوب می کند نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند.
در عین حال، هنوز مشخص نیست که آیا تصویب این قطعنامه در شورای حکام باعث خواهد شد تا روسیه و چین از پیشنهاد احتمالی کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند.
کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی در پوشش برنامه های صلح آمیز هسته ای متهم می کنند و در واکنش به خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش درخواست شورای حکام و شورای امنیت برای توقف فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم، خواستار تشدید تحریم های بین المللی علیه این کشور بوده اند.
در ماه سپتامبر، ملاقاتی بین نمایندگان 1+5 و ایران در ژنو برای حل بحران اتمی ایران برگزار شد و در پی آن، مذاکراتی بین نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای آمریکا و روسیه و فرانسه در وین صورت گرفت.
در اجلاس وین، پیشنهادی از سوی آژانس بین المللی برای معاوضه اورانیوم غنی شده در ایران با سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی این کشور مورد بررسی قرار گرفت که از سوی سه عضو 1+5 پذیرفته شد اما ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

در انتظار پاسخ ایران
روز گذشته، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که با خودداری ایران از پدیرش پیشنهاد آژانس، تلاش برای حل این بحران عملا به بن بست رسیده است.
تاخیر ایران در پذیرش این پیشنهاد با ابراز ناخرسندی کشورهای غربی و حتی روسیه مواجه شده که از ایران خواسته اند با قبول این پیشنهاد، حسن نیت خود را نشان دهد و اعتماد جامعه بین المللی را کسب کند.
پس از انتشار خبر تصویب قطعنامه جدید شورای حکام، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت که این اقدام باعث خروج جمهوری اسلامی از پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای نمی شود.
آقای سلطانیه پیشتر هشدار داده بود که در صورت تصویب این قطعنامه، ایران همکاری های خود با آژانس را به حداقل کاهش خواهد داد اما در این مورد توضیح نداد.
در نخستین واکنش خارجی به مصوبه شورای حکام، گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که ایران باید پیشنهادهایی را که دریافت کرده بپذیرد و در غیر اینصورت، مرحله بعد تحریم های شدیدتر خواهد بود.
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، هم گفته است که قطعنامه اخیر شورای حکام "جدی ترین پیام ممکن" را در این مورد به دولت ایران می فرستد که اقدامات و اهداف این کشور همچنان منبعی برای نگرانی عمیق بین المللی است.
آقای میلیبند گفته است که ایران باید به تعهدات خود در قبال آژانس بین الملی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و در غیر اینصورت، جامعه بین المللی نمی تواند به نیات این کشور اعتماد کند.
وی خواستار پاسخ واقع بینانه ایران به پیشنهاد 1+5 شده و ازوده است که اگر مشخص شود که ایران تصمیم مثبت در این زمینه اتخاذ نمی کند، جامعه جهانی در راستای پیگیری سیاست رویکرد دوگانه، چاره ای جز اعمال فشار بیشتر بر ایران نخواهد داشت.
منظور وزیر امور خارجه بریتانیا از رویکرد دوگانه تلاش برای حل مساله هسته ای ایران از طریق مذاکره همراه با تشدید فشارهای بین المللی در صورت بی نتیجه بودن این تلاش هاست.
وزارت امور خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه ای از ایران خواسته است به طور کامل و به سرعت به قطعنامه مصوب شورای حکام عمل کند.

ایران: به قطعنامه شورای حکام عمل نخواهیم کرد
ایران درخواست های مطرح شده در قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را رد کرده است و می گوید فعالیت های غنی سازی خود را متوقف نخواهد کرد.
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس روز جمعه ۶ آذر (۲۷ نوامبر)، پس از تصویب قطعنامه شورای حکام در جمع خبرنگاران گفت: "ما حتی به یک کلمه از این قطعنامه عمل نخواهیم کرد، زیرا صدور این قطعنامه بر اساس انگیزه سیاسی علیه ملت ایران بوده است".
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ساعتی پیش از اظهارات آقای سلطانیه با تصویب قطعنامه ای فعالیت "مخفیانه" ایران در ساخت یک مرکز جدید غنی سازی در نزدیکی قم را محکوم کرده و خواهان توقف فوری فعالیت آن شده بود.
آقای سلطانیه هشدار داد که صدور این قطعنامه به "فضای موجود مثبت همکاری" میان ایران و آژانس آسیب خواهد زد.
او گفت: "حد اقل واکنش فوری ما این است که دیگر به طور داوطلبانه اقدامی فراتر از تعهدات قانونی خود انجام نخواهیم داد".
نمایده ایران در آژانس همچنین گفت که "سیاسی کردن" آژانس بین المللی انرژی اتمی برای آینده این آژانس خطرناک است.
آقای سلطانیه افزود: "قطعنامه شورای حکام یا شورای امنیت یا تحریم ها ایران را حتی برای یک ثانیه از فعالیت های غنی سازی خود باز نخواهد داشت".
او با تأکید بر اینکه "دانش میراث بشر است" و هیچ کس حق ندارد مردم ایران را از آن محروم کند، گفت: "بنابراین پاسخ ما به این قطعنامه، همانطور که در جلسه شورای حکام هم گفتم، منفی است".

هیچ نظری موجود نیست: