۱۳۸۸ آبان ۱۹, سه‌شنبه

به مناسبت شهادت جانگداز "دکتر حسين فاطمي"

منبع : مقدمه کتاب "۲۳ سال علي دشتي" قسمت اول












































به مناسبت شهادت جانگداز "دکتر حسين فاطمي"و نقش سه آخوند مرتجع و خائن در کودتای ۲۸ مرداد و پيام آنها به شاه پس از کودتا: بروجردی، کاشانی و خميني !
**********************************************************************************

دكتر محمد مصدق به فرمان بركنارى خويش وقعى نگذاشت و شاه به رم رفت . كميته مركزى حزب
را خواهان شد . آن زمان دكتر » جمهورى دموكراتيك « توده طى اعلاميه اى سرنگونى سلطنت و ايجاد
حسين فاطمى پرشورترين مخالف شاه در راهپيمائيهايى كه جبهه ملى تشكيل ميداد شركت ميكرد و از جمهورى دفاع سرسختانه مينمود و در نطقهاى آتشين خود انقراض سلسله پهلوى را اعلام ميكرد .
بعقيده مورخين و محققين اين دوران كه بر مبناى سخنان دكتر حسين فاطمى در زندان استوار است ،
دكتر مصدق بر خلاف قسمى كه به قران خورده بود، موافقت پنهانى خود را با سخنان و اعمال دكتر


حسين فاطمى برسر سرنگونى سلطنت محمد رضا شاه اعلام كرده بود
. 57
رهبران مذهبى و جامعه ايران مشتاق بازگشت شاه بودند زيرا از بقدرت رسيدن حزب توده در ايران
حزب [ توده ] خلاف مذهب، حزب « : وحشت داشتند . ملايان و مردم مذهبى چنين فكر مى كردند كه
خلاف خدا، حزب بى دينى، حزب مصادره اموال [ است ] ... در ذهن آيت الله بروجردى رفته بود كه
دولت آقاى دكتر مصدق نسبت به مذهب لا بشرط است . من شنيده بودم كه مى گفت حكومت نسبت به
مذهب نبايد لابشرط، بى تفاوت باشد . بخصوص اينكه در آن زمان توده ايها پروبال گرفته بودند،
آيت الله » ايشان دلش مى خواست حكومت نسبت به مذهب لابشرط نباشد و مروج مذهب باشد . 58
حسينعلى منتظرى در خاطرات خود از نفرت آيت الله بروجردى و آيت الله كاشانى نسبت به حزب توده
و جامعه بهائيان ايران مطالب فراوانى نقل مى كند ...
آيت الله بروجردى و آيت الله كاشانى هر دو براى سلامت شاه و بازگشت سلطنت روضه خوانى و بر سر منابر مى » روضه دو طفلان مسلم « عزادارى بر پا كردند و به استناد تبليغات گروه هاى چپ خواندند . آيت الله بروجردى مرجع شيعيان جهان و همچنين روح الله خمينى، اولين كسى بود كه به شاه تلگراف فرستاد و شاه را به بازگشت به ايران فرا خواند . آيت الله بروجردى در جواب تلگراف حضور « : شاه كه هنوز در رم بسر ميبرد و زمينه بازگشت خود را فراهم ميكرد، چنين پاسخ نوشت مبارك اعليحضرت همايونى خلدالله مُلكه : تهران، تلگراف مبارك كه از رم مخابره فرموده بوديد و مبشر سلامت اعليحضرت همايونى بوده موجب مسرت گرديد . نظر به اينكه تصميم مراجعت فورى بوده جواب تأخير شد . اميد است ورود مسعود اعليحضرت به ايران مبارك و موجب اصلاح مفاسد فراموش نكنيم كه » دينيه و عظمت اسلام و آسايش مسلمين باشد . حسين طباطباىى بروجردى انتخاب آيت الله بروجردى به مرجعيت شيعه بعلت احتراماتى بود كه محمد رضا شاه قبل از رسيدن به مرجعيت شيعه به وى ميگذارد . آيت الله آقا حسين بروجردى اواسط سال ۱۳۲۳ در بيمارستان فيروز آبادى شهر رى بسترى شد و محمد رضا شاه به بيمارستان فيروزآبادى شتافت و پس از تفقد شاهانه همراه با عكس شاه بر بالين آيت الله بروجردى براى خبرگذاريهاى داخلى و خارجى، از وى عيادت كرد . اين ديدار سبب استحكام مرجعيت آيت الله بروجردى گرديد و در انظار عمومى سبب تأييد شاه و دولت از آيت الله بروجردى شد . اين بده بستانها بيشتر براى مقابله با حزب توده صورت ميگرفت و
به تفصيل در خاطرات محمد تقى فلسفى واعظ، مورد بحث قرار گرفته است . 59
آيت الله بروجردى بعدها به سبب رياست طلبى و پايدارى بر سنت عوام فريبىانه مذهبى مشكلات
فراوانى را براى شاه و دولت هاى وى ايجاد كرد و از عوامل اصلى توطئه عليه دكتر محمد مصدق
بود . ليست خواسته هاى وى روز بروز طولانى تر ميشد . مخالفت وى با ورزش زنان، حمام هاى نمره،
مدارس دخترانه، حق رأى براى زنان، تدريس تعليمات دينى و شرعيات در مدارس و دخالت هاى
نادرست وى در امور شهربانى و استانداريهاى كشور و مخالفت علنى وى عليه حزب توده و جامعه
بهائيان ايران در همه اسناد و مداركى كه اكنون منتشر شده اند آمده است .

اسناد و مدارك باقى مانده از ساواك نشان ميدهد كه اين مرجع قشرى شيعه در حقيقت از هيچ كارى
روى گردان نبود تا كارخانه ملا سازى قم را توسعه و افكار خرافى و ضد حكومت مشروطه را در
حافظ بيضه « سراسر ايران نشر و تبليغ نمايد . وى پس از وقايع ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سپهبد زاهدى را
ناميد و در سركوب دشمنان دين آرزوى موفقيت كرد . آيت الله بروجردى چند روز پس از ۲۸ » اسلام

بسم الله الرحمن الرحيم، جناب آقاى سپهبد فضل الله
« :

مرداد ۱۳۳۲ به سپهبد زاهدى مى نويسد

زادهدى نخست وزير دامت اجلاله به عرض مى رساند ... خداوند عز شأنه، جنابعالى را در انجام

وظايف دينيه كه در اين موقع خطير به عهده گرفته ايد اعانت فرموده و عامه مسلمين را از بركات عيد

سعيد بهره مند فرمايد . والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته . ۸ شهريور ۱۳۳۲ حسين الطباطباىى ال
»
بروجردى . 60


۱۹ اوت ۱۹٥۳ سقوط كرد و سپس بازداشت شد؛ و شاه دو / دكتر محمد مصدق در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲
باره به ايران بازگشت .
دكتر محمد مصدق رهبر جبهه ملى ايران، در همان دامى افتاده بود كه خود در ايجاد آن سهيم بود .
دكتر مصدق، غير مستقيم، وسيله دكتر بقائى و آيت الله كاشانى و شمس قنات آبادى با رهبر
سازمان تروريستى فدائيان اسلام تماس دائمى داشت و از آنان براى رسيدن به قدرت استمداد و
كمك خواسته بود . وى بيست و هشت تن از اعضاى فدائيان اسلام را كه در زندان بودند، از آن جمله
قاتل رزم آرا را آزاد كرد .
۲۸ مرداد، سركوب خونين مليون و به ويژه احزاب و سازمانهاى چپ را بدنبال داشت . فرماندار
نظامى تهران تيمسار تيمور بختيار كه بعدا اولين رئيس سازمان امنيت و اطلاعات كشور ( ساواك )
شد، با اعمال خشونت و ايجاد جو ترس و وحشت به واقع فرمانرواى بلا منازع ايران بود .
دكتر مصدق به سه سال زندان و سپس تحت نظر تا آخر عمر در احمد آباد زندگى كرد . حزب توده و
شبكه نظامى حزب قلع و قمع شد و عده اى از اعضاء نظامى و غير نظامى آن تيرباران شدند .
آيت الله بروجردى و روحانيونى چون آيت الله كاشانى، بهبهانى، ميلانى و ديگر آيات عظام، پس از ۲۸
مرداد نه تنها از محاكمات دادگاه نظامى و عمليات خشونت بار فرماندارى نظامى انتقادى نكردند،
بلكه عملا به تأييد آن پرداختند و سركوب خونين حزب توده را يك پيروزى براى دوام و استحكام مذهب
در ايران ميدانستند .
پس از ۲۸ مرداد فضاى اجتماعى ايران ظاهرى مذهبى گرفت و روحانيون بخش مهمى از قدرت
حكومتى ايران شدند . نفوذ آنان در روند محاكمات دادگاه نظامى چه در محاكمه دكتر محمد مصدق و
يا محاكمه رجال سياسى و اعضاء حزب توده به وضوح ديده ميشد .
ارتداد و « تيمسار آزموده با توافق روحانيون بارها سعى كرد در دادگاه نظامى، دكتر مصدق را به
زبان گوياى اسلام، حجةالاسلام « و » مرجعيت در عرصه اجتماع و سياست « 59 [ مراجعه كنيند به كتابهاى
[» خاطرات و مبارزات حجةالاسلام فلسفى « و » محمد تقى فلسفى در اسناد ساواك، كتاب نهم
[» 60 [ مراجعه كنيد به منابع زيرنويس قبلى

************************************************************************************
56 [ كودتا بر عليه مصدق، بقلم سيد محمود كاشانى پسر آيت الله كاشانى، نقل از روزنامه نيمروز چاپ لندن [ ٤۷ و ٥۹ ، شماره ۸۲۷ ، سال شانزدهم . صفحه ٤٦ 57 [ اسناد در تأييد اين مطلب فراوان موجود است، بويژه پس از انقلاب اسلامى كتابهاى مستندى نگارش يافته بكوشش بهرام افراسيابى ] » خاطرات و مبارزات دكتر حسين فاطمى « است . براى اطلاع بيشتر مراجعه كنيد به كتاب 58 [ خاطرات آيت الله منتظرى، چاپ اتحاد ناشران ايرانى در اروپا، صفحه ۸۲ ، سال انتشار ۱۳۷۹ . لا بشرط در اينجا اين معنى را ميدهد كه قدرت دولت ميان ملايان و دستگاه حكومت بصورت برابر تقسيم شده است . بمعنى دقيق تر حكومت مشروعه، يعنى اتحاد شاه و دستگاه روحانيت ]

هیچ نظری موجود نیست: