۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

مديرعمليات نفت مارون:نشت20هزاربشكه نفت،100هكتارزمين را آلوده كرد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - محيط زيست

با گذشت حدود 12 روز از نشت چاه نفت مارون اين چاه همچنان مي‌سوزد و به گفته مسوولان شركت نفت و گاز مارون نشت20هزار بشكه نفت تا كنون حدود 100هكتار زمين را آلوده كرده است و تلاش‌ها براي مهار نشتي اين چاه و آتش‌سوزي آن به نتيجه نرسيده است. از سوي ديگر به گفته مسوولان شركت ملي نفت ايران لايروبي اوليه رودخانه جراحي براي پاكسازي نفت وارد شده به آن انجام شده و در صورت مساعد بودن وضعيت جوي عمليات پاكساز نفت از رودخانه جراحي تكميل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حادثه نشت نفت چاه مارون بر اثر رانش زمين و شكستگي كيسينگ چاه شماره 104 ميدان نفتي مارون رخ داد كه در نتيجه آن نفت و گاز به مجاري زمين راه پيدا كرد.

غلامحسين قريشي، مدير عمليات بهره‌برداري شركت بهره‌برداري نفت و گاز مارون گفت: از زمان آغاز حادثه فوران چاه شماره 104 مارون تاكنون حدود 18 تا 20 هزار بشكه نفت نشت كرده است.

وي با اشاره به اين كه هم‌اكنون فشار چاه مطرح نيست و موضوع اصلي مهار چاه است، افزود: به صفر رساندن فشار چاه به راحتي صورت مي‌گيرد اما موضوع مهار چاه، موضوعي است كه هنوز محقق نشده است.

قريشي تصريح‌كرد: مخزن مارون به دليل قدمت بالايي خود به صورت طبيعي همواره افت فشارهايي داشته است. از سال 1368 تاكنون تزريق گاز يكي از پروژه‌هايي بوده كه براي نگه‌داشت مخزن و توليد آن اجرا مي‌شده است. روزانه 900 ميليون فوت مكعب گاز به اين مخزن تزريق مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه چاه شماره 104 يك چاه توليدي بوده است، عنوان‌كرد: اين چاه روزانه 2000 بشكه نفت توليد مي‌كرد كه پس از وقوع اين حادثه كميته‌اي براي رسيدگي به امور فني، نحوه مهار چاه، ايمن‌سازي منطقه و بررسي ضايعات و صدمات به رودخانه جراحي تشكيل شد.

قريشي نصب پل شناور در پايين دست محل فوران توسط نيروهاي ارتش را يكي از كارهاي مهم انجام شده در جريان اين عمليات دانست، اظهاركرد: اين پل به طول 85 متر احداث شده است و به ما اين فرصت را مي‌دهد كه در صورت وارد شدن مواد نفتي به درون رودخانه، جلوي آن را سد كنيم.

وي گفت: در كنار پل شناور بوم‌هايي توسط پيمانكاران سازمان بنادر و دريانوردي كشور استفاده شده است كه اين بوم‌ها آب و مواد نفتي را از يكديگر تفكيك مي‌كند كه تاكنون حدود 80 تا 85 بشكه نفت جمع‌آوري شده است. محل حادثه در شعاع 200 تا 300 متري رودخانه قرار دارد اما شيب مخزن به گونه‌اي است كه مواد نفتي را به سمت مخالف رودخانه و دور شدن از آن مي‌رود.

قريشي خاطرنشان‌كرد: تمام گازهاي منطقه سوزانده شده و يا در حال سوختن هستند. بنابراين ميزان زيادي از مواد هيدروكربني نفتي به رودخانه وارد نشده است. اين گازها به دليل ايمن‌سازي منطقه سوزانده مي‌شوند. گازها با توجه به اين‌كه بدون بو هستند به صورت عادي قابل شناسايي نيست و به همين دليل اگر مشتعل نشوند، با كوچك‌ترين جرقه، حريق بزرگي را در منطقه ايجاد مي‌كردند.

وي افزود: به دليل اين‌كه گازهاي متصاعد شده گوگرد ندارد، با شعله‌ور كردن آن مشكل خاصي ايجاد نمي‌شود هم‌اكنون تمام گازها سوخته مي‌شوند و جمع‌آوري آنها هم‌اينك براي ما امكان‌پذير نيست.

قريشي افزود: از زمان آغاز فوران چاه شمار 104 مارون 30 تا 35 چشمه نفت و گاز بر روي سطح زمين ايجاد شده است. هم‌اكنون براي حفظ مسايل ايمني نزديك‌ترين چاه‌هايي گازي از جمله چاه‌هاي شماره 136، 152 و 193 بسته و به صورت موقت از مدار توليد خارج شده‌اند.

وي خاطرنشان‌كرد: هم‌اكنون گروه‌هاي مستقر در منطقه، به صورت 24 ساعته و با بالگرد از محل حادثه بازديد مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه هم‌اكنون بخش عظيمي از نفت منتشر شده بازيافت شده است، عنوان كرد: روزانه 4000 بشكه نفت از اين چاه فوران مي‌كند كه از اين ميزان 2000 تا 2500 هزار بشكه بازيافت و حدود 1500 بشكه سوزانده مي‌شود. با بررسي‌هاي انجام شده در اين منطقه نشان‌دهنده اجتناب ناپذير سوزاندن است. با وجود بارندگي شديد هفته گذشته و شكسته شدن سدها خوشبختانه ميزان اندكي از مواد وارد رودخانه شد. ميزان آلودگي اين چاه براي رودخانه جراحي، با آلودگي كه در حادثه نشت نفت به رودخانه كرخه به‌وجود آمد، به هيچ وجه قابل مقايسه نيست.

قريشي افزود: آبي كه هم‌اكنون و به صورت روزانه از لايحه‌هاي زمين وارد رودخانه حراجي مي‌شود نيز آزمايش مي‌شود و خوشبختانه با نتايج خوبي همراه بوده است و نشان دهنده درصد متعادل نمك در آن است.

وي گفت: كارهاي متعددي كه براي مهار چاه صورت گرفته، منحصر به فرد است. همچنين اين حادثه در طول تاريخ 100 ساله صنعت نفت بي‌سابقه و غير قابل پيش‌بيني بوده است.

قريشي خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر در كنار پل، بوم‌ها نصب و وسايل جمع‌آوري نفت در كنار رودخانه مستقر شده است. ظرف‌هاي نفت‌گيري شناور به صورت اتوماتيك مي‌توانند نفت و آب جدا كنند. اين پمپ‌ها و بوم‌ها در واقع ابزاري هستند كه در اقيانوس‌ها براي جمع‌آوري مقادير بسيار مواد نفتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

وي اظهاركرد: خوشبختانه چشمه‌هاي هيدروكربوري حاشيه رودخانه و در رودخانه از نوع چشمه‌هاي گازي بوده و آلودگي خاصي را براي رودخانه ايجاد نكرده است. لازم به ذكر است كه زمين‌هاي اطراف چاه 104مارون، كشاورزي نبوده و عموما باير هستند. اگر كل زمين‌هايي كه در به صورت پراكنده از مواد هيدروكربوري آلوده شده با هم جمع‌ببنديم به آلوده شدن كمتر از 100 هكتار از زمين‌ها به مواد هيدروكربوري دست مي‌يابيم.

دكتر نصيري، مدير HSE شركت ملي نفت ايران در اين خصوص به ايسنا گفت: به منظور جلوگيري از ورود آب همراه نفت به داخل رودخانه جراحي در مراحل اوليه نشتي، توسط مسوولان ستاد بحران استان تصميم بر آن شد كه نفت خروجي به آتش كشيده شود.

وي با اشاره به اين كه عمليات مهار و اطفا به دليل پيچيدگي‌هاي فني احتمالا زمان‌بر بوده و در حال حاضر مجرب‌ترين تيم‌هاي شركت ملي مناطق نفت‌خيز و شركت ملي حفاري ايران در محل حاضرند، افزود: به دليل اين كه نشت نفت و گاز از چند نقطه صورت مي‌گيرد مهار آن به راحتي امكان‌پذير نيست.

مدير HSE شركت ملي نفت ايران با اشاره به اين كه شكستگي كيسينگ طبق برآردهاي فني در عمق 600 تا 700 متري چاه صورت گرفته است، به ايسنا گفت: 2 راهكار كوتاه مدت و بلند مدت براي مهار اين نشتي در نظر گرفته شده است و تيم‌هاي عملياتي در تلاشند تا با كمك تمامي روش‌هاي امكان‌پذير از نشت بيشتر نفت جلوگيري كنند.

وي افزود: راهكار اول كوتاه مدت بوده و در صورتي كه جواب دهد ظرف يك هفته آينده نشتي نفت و گاز مهار مي‌شود.

مدير HSE شركت ملي نفت ايران در خصوص نشت نفت به رودخانه جراحي نيز گفت: در پي آغاز نشت نفت و گاز از چاه 104 مارون، مسوولان امر نسبت به ايجاد 2 سد خاكي براي جلوگيري از ورود نفت به رودخانه اقدام كردند كه متاسفانه با بارندگي شديدي كه انجام شد سدهاي خاكي ايجاد شده پاسخگو نبود و بخشي از نفت به رودخانه جراحي وارد شد كه با قطع بارندگي تلاش‌ها براي جمع‌آوري نفت ورودي آغاز شد و هم‌اكنون لايروبي اوليه روخانه جراحي انجام شده است.

وي افزود: به دنبال اين امر 2 سد خاكي عظيم در محل حادثه ايجاد شد كه ديگر به نظر نمي‌رسد با اين سدها نفت وارد رودخانه شود.

مدير HSE شركت ملي نفت ايران تاكيد كرد: در حال حاضر نشتي نفت به رودخانه جراحي كاملا مهار شده است و در صورت مساعد بودن شرايط جوي ظرف چند روز آينده لكه‌هاي باقيمانده نيز از رودخانه پاكسازي مي‌شود اما در حال حاضر نيز با تمهيدات انديشيده شده مشكلي براي آب شرب مردم منطقه وجود ندارد.

دكتر حسن اصيليان، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست نيز در اين خصوص به ايسنا گفت: اطلاعات دريافتي حاكيست هنوز نفتي وارد تالاب بين‌المللي شادگان نشده است.


هیچ نظری موجود نیست: