۱۳۸۸ دی ۲۷, یکشنبه

بيانيهي عفو بينالملل مبني بر لزوم توقف احکام اعدام زندانيان سياسي



شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۶ ژانويه ۲۰۱۰

amnesty.jpg
عفو بينالملل از مقامهاى رژيم ايران مىخواهد اعدام حداقل ۱۷عضو اقليت کرد ايران، از جمله يک زن به نام زينب جلاليان -که پس از محکوميتشان به جرائم سياسى در انتظار اعدام هستند را متوقف کند. اين سازمان بيم دارد که آنها ممکن است در هر لحظه اعدام شوند، بهخصوص پس از اعدام دو کرد ديگر در ايران در ماههاى اخير، که آخرين آنها فصيح ياسمنى بود که در ۶ژانويه ۲۰۱۰ در خوى اعدام شد.
همه آنها پس از محاکمات غير عادلانه بجرم محاربه اعدام محکوم شدند. برطبق برخى گزارشات تعدادى از آنها در بازداشت شکنجه شده بودند و از دسترسى به وکيل مدافع منع شده بودند.
در ادامه بيانيه عفو بينالملل آمده است: فرد اعدام شده، فصيح ياسمينى در روستاى هندوان نزديکى خوى در ماه فوريه ۲۰۰۸ يا حوالى آن دستگير شده بود. مشخص نيست که آيا فصيح ياسمينى در اين درگيريها شرکت داشه يا خير.
به قرار اطلاع وى جزو تعدادى از روستائيان دستگير شده، از جمله ۵ دختر و پدرش حسين ياسمينى و يک مرد ديگر به نام فهيم رضا زاده بود که گفته مىشود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات درخوى برده شدند، جايى که گفته مىشود فصيح ياسمينى مورد شکنجه قرار گرفته است. خانواده وى بهمدت دو ماه از او بىاطلاع بود.
حسين ياسمينى در حال حاضر محکوميت دو ساله خود را در زندان ميگذراند، در حاليکه فهيم رضا زاده به ۱۵سال زندان در تبعيد محکوم شده است. حکم اعدام فصيح ياسمينى که توسط دادگاه انقلاب خوى صادر شده بود ظاهرا در شعبه ۱۰ دادگاه استيناف استان آذربايجان غربى ودادگاه عالى مورد تاييد قرار گرفته است و وى بدون در جريان قرار گرفتن وکيلش – که امرى لازم بر طبق قوانين ايران است – در تاريخ ۶ژانويه اعدام شد. جسد وى احتمالا بدليل ممانعت از برگزارى تشيع جنازه و يا مراسم يادبود به خانوادهاش تحويل داده نشده است. عفو بينالملل اين اعدام را محکوم مىکند.
عفو بينالملل افزود:
على صارمى ۶۲ساله در تاريخ ۲۹دسامبر تحت عنوان محاربه به اتهام عضويت در سازمان مجاهدين خلق ايران يک گروه اپوزيسيون مستقر در عراق به مرگ محکوم شد. وى در تاريخ ۲۷سپتامبر ۲۰۰۷ بعد از سخنرانى در گورستان خاوران در مراسم يادبود قتلعام زندانيان سال ۱۹۸۸ دستگير و از آن زمان تاکنون زندانى بوده است. عفو بينالملل در نوامبر ۲۰۰۷ يک بيانه اقدام فورى در مورد وى و شش تن ديگر صادر کرده بود.
وى که بدون محاکمه ماههاست در زندان اوين در بازداشت بهسر مىبرد، آخرين دادگاهش در تاريخ ۱۶نوامبر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامى برگزار شد. دو روز بعد از آنکه تظاهرات عاشورا در ۲۷دسامبر ۲۰۰۹ بهطرز خشونت بارى توسط نيروهاى امنيتى سرکوب شد، به وى گفته شد که به مرگ محکوم شده است. على صارمى داراى يک فرزند پسر در سازمان مجاهدين خلق ايران است که در کمپ اشرف در عراق زندگى مىکند، جايى که وى او را ديدار کرد. على صارمى ۲۳سال از عمر خود را بهخاطر فعاليتهاى سياسى قبل از انقلاب اسلامى در ايران و بعد از آن در زندانبهسر برده است.
مقامهاى ايران تهديد کردهاند که تظاهرات کنندگان را به جرم محاربه مورد محاکمه قرار دهند. اين امر بنظر مىرسد با هدف باز داشتن مردم از شرکت در تظاهرات بر عليه دولت طراحى شده است.
۱۷نفر از اکرادى که بهخاطر جرائم سياسى در نوبت مرگ بهسر مىبرند گزارش مىشود که به‌شرح زير هستند:
۱٫ زينب جلاليان
۲٫ حبيب الله لطيفي
۳٫ شرکو معارفى
۴٫ فرهاد وکيلى
۵٫ فرزاد کمانگر
۶٫ على حيدريان
۷٫ حسين خضرى
۸٫ رشيد اخکندى
۹٫ محمد امين آگوشى
۱۰٫ احمد پولاد خانى
۱۱٫ سيد سامى حسينى
۱۲٫ سيد جمال محمدى
۱۳٫ رستم ارکيا
۱۴٫ مصطفى سليمى
۱۵٫ انور رستمى
۱۶٫ حسن طلايى
۱۷٫ ايرج محمدى

هیچ نظری موجود نیست: