۱۳۸۸ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

.دستگيرشدگان روز عاشورا تحت شکنجه های قرون وسطايی قرار دارند


بنابه گزارشات رسيده به فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، تعداد زيادی از دستگير شدگان روز عاشورا در سلولهای انفرادی بند 5 زندان گوهردشت تحت بازجوئی و شکنجه های وحشيانه و غير انسانی بازجويان وزارت اطلاعات قرار دادرند.
بيش از 32 نفر از دستگير شدگان روز عاشورا در سلولهای انفرادی بند 5 زندان گوهردشت بسر می برند.تعداد زيادی از آنها در هفته بعد از اعتراضات گسترده مردم در روز عاشورا با يورش به منازل آنها دستگير شده اند. بعضی از دستگير شدگان که به دليل بوق زدن در خيابان و دريافت اس.ام .اس دستگير و در بازداشت بسر می برند. آنها از زندان اوين بدليل نبودن فضای کافی به زندان گوهردشت منتقل شده اند. بازداشت شدگان در سلولهای انفرادی بند5 و در 2 طبقه زندانی هستند.
دستگير شدگان روز عاشورا روزانه نزديک به 10 ساعت تحت بازجوئی قرار می گيرند.آنها را از ساعت 15:00 با دست بند ،پابند و چشم بند از سلولهای انفرادی خود خارج می کنند و به بند سپاه که در دست بازجويان وزارت اطلاعات است منتقل می کنند .بازجوئی ها که همراه با شکنجه های جسمی و رو حی می باشد تا نيمه های شب ادامه می يابد.اکثر دستگير شدگان را جوانان تشکيل می دهند. اسامی بعضی از دستگير شدگان به قرار زير می باشد،مهران روحاني،وحيد روحاني،زاوش و پدرش و بابک می باشند.
در کريدور اصلی که سلولهای انفرادی در 2 طرف آن قرار دارد. ديواری در وسط آن درست کرده اند تا مانع ارتباط زندانيان سياسی با يکديگر شوند.زندانيان سياسی در صورت برقراری تماس با سلولهای مجاور خود با يورش گارد زندان مواجه می شوند. گارد زندان ابتدا به زندانيان سياسی دستبند و پابند و چشم بند می زنند و سپس توسط 3 الی 4 نفر با باتون آنها را مورد ضرب جرح و شکنجه برای مدت طولانی قرار ميدهند. امير آقايی فرمانده گارد زندان حفاظت از سلولهای انفرادی را به عهده دارد و اين فرد در شکنجه زندانيان سياسی در فواصل زمانی که بازجوئی صورت نمی گيرد را به عهده دارد. بدن اکثر زندانيان سياسی در اثر صربات باتون و شکنجه کبود می باشد.
علاوه بر سلولهای انفرادی بند 5 سلولهای انفرادی بند سپاه که در دست بازجويان وزارت اطلاعات است مملو از دستگير شدگان روز عاشورا وروزهای بعد از آن می باشد.بدليل پر بودن بند سپاه زندانيان سياسی را به سلولهای انفرادی اين بند منتقل کرده اند.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، شکنجه های جسمی و روحی و در شرايط غير انسانی قرار دادن زندانيان سياسی را محکوم می کند و از کميسر عالی حقوق بشر و ساير مراجع بين المللی خواستار اقدامات عملی برای پايان دادن به جنايتهای رژيم ولی فقيه عليه مردم در زندانهای اين رژيم است.
فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران
13 بهمن 1388 برابر با 02 فوريه 2010
گزارش فوق را به سازمانهای زير ارسال گرديد:
کميساريای عالی حقوق بشر
کمسيون حقوق بشر اتحاديه اروپا
سازمان عفو بين الملل

سازمان ديدبان حقوق بشر

هیچ نظری موجود نیست: