۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

روبرت پاری قول دو همکار نقاشیان در باره انجام معامله محرمانه با آدمهای ریگان و بوش، بر سرگروگانها را این سان نقل کرده است:


م کتاب حیله یا خیانت، روبرت پاری دو قول یکی از ویلیام هرمن و دیگری از اتورشاگن را آورده است:
•  ویلیام هرمن، امریکائی که همکار نقاشیان در خرید اسلحه بوده است، به روبرت پاری گفته است: « در ۲۱ ژانویه ۱۹۸۱، یک روز پیش از آنکه از تهران به اروپا بروم، نقاشیان در هتل به دیدار من آمد و با هم براى صرف شام رفتیم. در باره آزادى گروگانها بحث مى‏کردیم. از گفتگوها که اشخاص مختلف انجام داده بودند و به آزادى گروگانها راه بردند. نقاشیان به من گفت: در اکتبر ۱۹۸۰، پیش از انتخابات، معامله‏اى میان دستگاه ریگان با ما بعمل آمد نه براى اینکه گروگانها آزاد شوند بلکه براى آنکه تا بعد از انتخابات و تصدى ریاست جمهورى از سوى ریگان، آزاد نشوند. هرمن ادامه داد: من بر این باورم که آنچه نقاشیان به من گفت، حقیقت دارد. نقاشیان هیچ دلیلى براى دروغ گفتن نداشت. نه چیزى از دست مى‏داد و نه چیزى بدست مى‏آورد. »
آنچه هرمن مى‏گوید با اظهارات تاجر آلمانى اسلحه خوانائى دارد: یکى از همکاران مارتین کلیان Kilian، در اشپیگل، در سوئیس از کارل هاینس اوترشاگن Karl Heinz Ottershagen شنید که ایرانى خریدار اسلحه، حمید نقاشیان، با مقامات حزب جمهوریخواه، در ماه سپتامبر ۱۹۸۰، در زوریخ دیدار کرده‏است. موضوع گفتگوشان مبادله گروگانها با اسلحه بوده‏است.   
اوترشاگن افزود که نقاشیان در دیدارهاى بعدى در پاریس، براى ترتیب دادن فروشهاى اسلحه به ایران، شرکت کرده‏است. نقاشیان گفته بود براى اینکه به کارتر و کسانى که دور و بر او هستند و رئیس جمهورى ایران، بنى‏صدر - که رادیکالها او را به چیزى نمى‏گیرند - نشان بدهیم به چه کارى توانائیم، معامله گروگانها با اسلحه را با جمهوریخواه‏ها انجام دادیم.
انقلاب اسلامی: بدین قرار، کاری را که امروز خیانت می خواند و به عوامل نفوذی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در دولت نسبت می دهد، خود در انجامش شرکت داشته و طرف معامله هم ریگان و بوش بوده است. او با روبرت پاری، در تهران دیدار کرده است. در کتاب حیله یا خیانت، فصل ۱۹، صفحه های ۲۲۴ تا ۲۲۶، روبرت پاری دیدار خود و همکارش را با حمید نقاشیان شرح کرده است:
نقاشیان یک بپّا داشته که سخت مراقب بوده است که او بند را آب ندهد. در آخر، او روبرت پاری را تهدید می کند که این سئوال (سئوال در باره معاملات اسلحه ایران با امریکا) برای شما خطرناک است. با اینهمه، در خودرو نقاشیان، فرصتی پیش می آید و او این اعترافها را می کند:
۱ – من در باره معامله بر گروگانها سخنی به هرمن نگفته ام. اما جمشید هاشمی برادر سیروس هاشمی واسطه پرزیدنت کارتر با حسن کروبی (برادر مهدی کروبی) در سال ۱۹۸۰، دیدار کرده است. این دو در دوبی دیدار کرده اند. موضوع دیدار نیز فروش اسلحه به ایران بوده است. برخی از امریکائیها نیز پا در میان داشته اند. زرگر؟ Zarga(بپای نقاشیان) یکبار دیگر، مانع از آن شد که نقاشیان به سخن خود ادامه دهد.
۲ – ما به حمید نقاشیان اصرار کردیم در باره فعالیتهایش در ۱۹۸۰ سخن بگوید اما زرگر، گفتگو را به موضوعی دیگر می کشاند. پاری بر این نظر که نقاشیان می خواسته گفتنی را بگوید اما زرگر مانع می شده است. باوجود این، نقاشیان، در همان حال که نقش خود را در اکتبر سورپرایز انکار می کند، می گوید: در میان نزدیکان ردیف اول خمینی، در باره سودی که می توان از بازی کردن برگ جمهوریخواهان برضد دموکراتها برد، گفتگو بمیان بوده است. زرگر رسید و او دیگر نخواست سخنی بگوید.
انقلاب اسلامی: در۱۹۹۱ (۱۳۷۰) نقاشیان از وقوع «دستکاری که خیانت به ایران بود» سخنی نمی گوید. از بازی کردن برگ جمهوریخواه ها برضد، در نزدیکان ردیف اول خمینی صحبت می کند. امروز، می پذیرد که خیانت به تأخیر انداختن آزادی گروگان ها، از راه «دستکاری» انجام گرفته است و می گوید: این کار را عوامل نفوذی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی انجام داده اند. حال آنکه هم قول بهشتی و قول هاشمی رفسنجانی در آن تاریخ، ثبت تاریخ هستند: اولی که عضو مجلس نیز نبود، گفت: مسئله گروگانها، مسئله مهمی نیست و مجلس باید به مسائل مهمتری بپردازد و دومی، در روز انتخاب شدن ریگان، در مقام رئیس مجلس، گفت: تاریخ خواهد گفت که ما ریگان را رئیس جمهوری امریکا کردیم (نقل به مضمون).
سخنان امروز نقاشیان تمام اهمیت خود را دارد زیرا پیش از او، یک مقام واواک، مدعی شد اسناد و مدارک قطعی در اختیارند که ثابت می کنند طرح گروگانگیری، یک طرح امریکائی بوده و توسط موسوی خوئینی ها که عامل آنها است، در تهران پیاده شده است. بدین سان، دوران سکوت و انکار سپری شده و اینک نوبت به تصدیق خیانت و نسبت دادن آن با نامزدهای حذف شده (موسوی خوئینی ها و همانند های او و مجاهدین انقلاب اسلامی) رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست: