۱۳۹۳ مرداد ۱۶, پنجشنبه

قاتل ستار بهشتی تنها به ۳ سال حبس محکوم شد


باز هم چاقو دسته خود را نبرید

 قاتل ستار بهشتی تنها به ۳ سال حبس محکوم شد (تصویر حکم)
اکبر تقی‌زاده، بازجو و قاتل ستار بهشتی و تنها متهم این پرونده جنجالی، به ۳ سال حبس تعزیری، ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان برازجان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. در همین حال، مادر ستار بهشتی گفته «من اصلا این حکم را قبول ندارم». به گفته خانواده ستار بهشتی آنها به زودی نامه‌ای خطاب به آقای خامنه‌ای خواهند نوشت.
محمد مصطفایی، در صفحه فیس‌بوک خود به نقل از گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، از تایید حکم دادگاه بدوی و محکومیت تنها متهم پرونده در دادگاه تجدید نظر خبر داده و نوشته است: 
«ستار بهشتی را می‌شناسید؟ فردی که عکسش همه جا همراه مادرش است. بر اثر شکنجه به قتل رسید. امروز به مادرش دادنامه‌ای داده‌اند که داغ دل قتل فرزند را تازه کرده است. قاتل ستار بهشتی تنها به ۳ سال حبس محکوم شده است. ۳ سال... ۳ سال حبس برای یک قاتل، عدالت نیست، بی‌عدالتی محض است. چرا باید در کشوری که مهد تمدن است، خبرنگاری به جرم گفتن حقایق به ۲۰ سال حبس محکوم شود و قاتلی برای قتل یک بی‌گناه به ۳ سال حبس محکوم گردد؟
بی‌عدالتی محض است...
مادرم غصه نخور! قاتلان فرزند شما در اذهان عمومی به حبس ابد محکوم شده‌اند و آنها همه در حبس هستند...
آرام باش که عدالت روزی خواهد رسید...».
گیتی پورفاضل، وکیل مدافع اولیای دم ستار بهشتی نیز در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن نامتناسب دانستن مجازات مذکور برای قاتل ستار بهشتی، اظهار کرد: «در حالی که در این کشور برای روزنامه‌نگاران مجازات ۶ سال حبس در نظر گرفته می‌شود، صدور حکم ۳ سال حبس برای یک قاتل جای تعجب دارد.»
ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس ۳۵ ساله، در تاریخ ۹ آبان‌ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک» بازداشت گردید و ۳ روز بعد، به علت شکنجه شدید زیر بازجویی به قتل رسید. به دنبال واکنش گسترده مردم، رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری، جمهوری اسلامی مجبور گردید برخی عاملان رده پایین را دستگیر کند و در نهایت عامل مستقیم را به اتهام «قتل شبه عمد» مورد محاکمه قرار داد. خانواده ستار بهشتی، در اعتراض به این امر و عدم محاکمه آمران قتل، از ادامه پیگیری روند قضایی انصراف دادند. 
گزارش تکمیلی 
به گزارش سحام‌نیوز، طی ابلاغی که روز گذشته به دست خانواده ستار بهشتی رسیده است، «اکبر تقی‌زاده» بازجو و قاتل ستار بهشتی به ۳ سال حبس تعزیری، ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان برازجان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. خانواده ستار بهشتی به عنوان ولی دم، رسیدگی دادگاه با عنوان اتهامی «قتل شبه عمد» را قبول ندارند و می‌گویند که «قاتل ستار نزد بازپرس پرونده - شهریاری-، ما و وکیل قانونی‌مان، اقرار کرده است که ستار را شکنجه می‌کرده، در حالی که ستار به بازجو می‌خندید و وی را تمسخر می‌کرد. آن‌گاه بازجو از شدت عصبانیت چنان ضرباتی را بر پیکر او وارد کرده که ستار زیر شکنجه او از بین رفته است.»
خانواده ستار بهشتی اعتقاد دارند با توجه به اقرار صریح متهم (بازجو) نزد بازپرس پرونده، گزارش صریح پزشکی قانونی مبنی بر شکنجه و وجود آثار خون‌ریزی داخلی در چندین نقطه بدن ستار بهشتی و همچنین حضور خانواده در آن دادگاه به همراه وکیل قانونی، رسیدگی به این پرونده با عنوان اتهامی «قتل شبه عمد» محلی از اعراب ندارد و بازجو باید با عنوان اتهامی «قتل عمد» محاکمه و به مجازات مصرح در قانون محکوم شود. علی‌رغم اینکه خانواده ستار به مجازات اعدام اعتقادی نداشته و ندارد و به دنبال اجرای چنین مجازات‌هایی هم نیستند؛ اما براین عقیده هستند که باید حکم دادگاه، کاملا عادلانه و بر اساس «اقرار متهم» و «شهادت شهود» صادر شود.
بر اساس این گزارش، چندی پیش گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، به دلیل بازگشت پرونده قتل فرزندش از دادگاه به دادسرا و «رد عنوان اتهامی قتل عمد»، نامه‌ای را برای سحام‌نیوز ارسال کرد و طی آن به صورت رسمی ازعدم پیگیری این پرونده سخن گفت.
در همین ارتباط، مادر ستار بهشتی در گفتگو با سحام‌نیوز، بیان داشته که «من این حکم را اصلا قبول ندارم.» گوهر عشقی در ادامه گفته است:
«من یک سوالی داشتم؛ چرا بچه‌هایی که در زندان اوین هستند، را برای شهادت نمی‌آورند که ستار را در زندان دیده‌اند که بدنش این قدر آزرده بوده؟ چرا این‌ها را نمی‌آوردند؟ من می‌خواهم بگویم رهبر ایران! شما که این قدر دم از علی و پیغمبر می‌زنید، کدام علی و کدام پیغمبر که یک مادری یک سال و ده ماه است که سر قبر پسرش می‌رود، با این حال و مریضی‌اش؟ تابستان و زمستان من آنجا هستم. چرا جوانان بی‌گناه را می‌کشند؟ گناه این‌ها چیست؟ چرا آنهایی که ستار را در آن یک شب در زندان اوین دیده‌اند را برای ادای شهادت نمی‌آورند؟ این دادگاهی را که این‌ها تشکیل داده‌اند من اصلا قبول ندارم، بچه من زیر شکنجه بی‌گناه کشته شده است.»
سحر بهشتی، خواهر ستار بهشتی نیز بیان داشته مادرش به زودی نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای خواهد نوشت: 
«می‌خواستم از تمام افرادی که در این بیست ماه ما را همراهی کردند تشکر کنم و متاسفم از اینکه بعد از مدتی خانواده‌های داغدار از یاد فعالین می‌روند و کمتر کسی پیدا می‌شود که برای تسلای دل این خانواده‌ها احوالپرسی کند و به یادشان باشد.‌‌ همان طور که مادر ندا، مادر سهراب، مادر مصطفی و همه آن خانواده‌های داغدار راه آزادی، تمامشان تنها مانده‌اند و این غم واقعا بزرگ، غم از دست دادن عزیز را تنهایی به دوش می‌کشند. مادر ستار هم باید این عذاب را بکشد، مادر ستار هم باید تا ابد داغ از دست دادن ستار را به دوش بکشد. مادرم ان‌شاءالله به زودی زود نامه‌ای را خطاب به رهبری خواهد داد و مطالب زیادی را در آن نامه خواهند گفت. به امید و آرزوی آن روزی که «ستارکشی‌ها» تمام شود.»
تصویر حکم دادگاه تجدیدنظر
-----------------------

هیچ نظری موجود نیست: