۱۳۹۳ مرداد ۱۶, پنجشنبه

مرگ ۴۰ کودک بر اثر تشنگی

مرگ ۴۰ کودک بر اثر تشنگی

اولین نشانه‌های فاجعه انسانی در شنگال

در پی حملات داعش به شهر شنگال ۴۰ کودک کرد که همراه خانواده‌های خود به کوه‌های اطراف شهر پناه برده بودند در اثر تشنگی جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس گزارش‌های رسمی یونیسف، در پی حملات داعش به شهر شنگال (سنجار) ۴۰ کودک کرد که همراه خانواده‌های خود به کوه‌های اطراف شهر پناه برده بودند در اثر تشنگی جان خود را از دست داده‌اند. طبق همین گزارش افرادی که به کوه‌ها پناهنده شده‌اند خصوصاً کودکان نیاز مبرم به امدادهای فوری از جمله آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی دارند.
ماموریت امداد سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) در گزارشی اعلام کرد ۲۰۰ هزار نفر از ساکنین مناطق مورد هجوم داعش در چند روز گذشته  بدون همراه داشتن آب آشامیدنی و غذا ناچار به ترک محل زندگی خود شده‌اند. در این میان بیش از ۲۵،۰۰۰ کودک نیز وجود دارد.
قریب به ۸۰ هزار نفر از این آوارگان به کوه‌های اطراف شنگال پناه برده و وضعیت آن‌ها بسیار وخیم گزارش شده است.
شهر شنگال در غرب شهر موصل و ۲۱۱ کیلومتری اربیل پایتخت اقلیم کردستان واقع شده است. در دوماه گذشته این شهر پناهگاه کسانی بوده که در پی حملات داعش به موصل آواره شده بودند.
 مناطق تصرف شده اکثرا محل سکونت اقلیت مذهبی کردهای ایزدی هستند. مذهب ایزدی یکی از مذاهب باستانی خاورمیانه است که همواره از جانب گروه‌های تندرو اسلامی به عنوان نمادی از کفر و شیطان پرستی شناخته می‌شود. برهمین اساس داعش بارها ایزدی‌ها را تهدید به قتل عام کرده است. همین موضوع احتمال بروز فاجعه انسانی دیگری بدست داعش را پررنگ‌تر می‌کند.
حکومت اقلیم کردستان با کمک سازمان‌های بین‌المللی توانسته‌ است از طریق هوا محموله‌هایی از غذا و آب آشامیدنی به پناهندگان برساند؛ با این وجود پناهندگان ساکن در کوه‌ها می‌گویند که کمک‌های رسیده کافی نیست و همچنان خطر کمبود غذا و آب نگران کننده است.
آخرین اخبار موجود از منطقه حکایت از ادامه درگیری‌ها در داخل و اطراف این شهرها میان نیروهای پیش‌مرگه با داعش دارد. گفته می‌شود نیروهای نظامی «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) وابسته به حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه هم به کمک نیروهای پیش‌مرگه  و مردم شنگال وارد منطقه شده است. همچنین گزارش‌هایی غیر رسمی از اعزام گریلاهای پ ک ک به منطقه شنگال منتشر شده است.
نوری المالکی، نخست وزیر عراق  به‌دنبال وخیم‌تر شدن وضعیت در مناطق جنگی، با کمک هوایی محدود به پیش‌مرگه‌ها موافقت نمود. به همین ترتیب نیروی هوایی ارتش توسط بالگرد با چند حمله هوایی مواضع داعش را مورد هدف قرار داد.     
علاوه بر کشتارهای دسته جمعی ایزدیان توسط داعش در چند روز گذشته، گفته می‌شود بیش از ۵۰۰ زن از اهالی شنگال توسط اعضای این گروه افراطی دزدیده شده‌اند. هنوز اطلاعی از سرنوشت افراد دزدیده شده در دست نیست. در همین خصوص هادی بابا شیخ، رهبر ایزدیان جهان با اعلام این‌که «داعشی‌ها مردها را می‌کشند، به زنان تجاوز کرده و آنان را با خود می‌برند»، از جامعه جهانی برای جلوگیری از تعمیق فاجعه انسانی پیش‌آمده تقاضای کمک کرد.
پیکارجویان افراطی «دولت اسلامی» (داعش) روز یکشنبه پس از درگیری با نیروهای پیش‌مرگه کردستان و عقب راندن آن‌ها توانستند تا کنترل سد موصل، بزرگترین سد عراق را به دست بگیرند.
یک روز بعد اما در جریان درگیری‌هایی که منجر به کشته شدن ۱۲۰ نفر از اعضای داعش شد، پیش‌مرگه‌های کرد توانستند تا آن را از نیروهای داعش پس بگیرند.
گفته می‌شود که این شبه نظامیان پس از ورود به شهرها و اشغال ساختمان‌های دولتی و ادارات  پرچم‌های سیاه رنگ خود را بر فراز آن‌ها  نصب کرده و در میادین شهر دست به کشتار دسته جمعی مردم زدند.

هیچ نظری موجود نیست: