۱۳۹۳ مرداد ۲۱, سه‌شنبه

سازمان ملل متحد همزمان با تداوم آتش بس موقت و گفتگوی هئیت های نمایندگی فلسطین و اسرائیل اعلام کرد که در مورد احتمال جنایت جنگی در غزه تحقیق می کند

سازمان ملل متحد همزمان با تداوم آتش بس موقت و گفتگوی هئیت های نمایندگی فلسطین و اسرائیل اعلام کرد که در مورد احتمال جنایت جنگی در غزه تحقیق می کند. از طرف سازمان ملل سه کارشناس تعیین شده اند که قرار است در مورد احتمال بروز جنایات جنگی طی درگیری های یک ماهه اخیر تحقیق کنند.این کارشناسان باید تا ماه مارس سال آتی نتیجه تحقیقات خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کنند. ویلیام شاباس پروفسور حقوق بین الملل از کانادا سرپرستی کمیسیون سازمان ملل را برعهده دارد. وظیفه مشخص کمیسیون این است که هر گونه اقدام نظامی نیروهای اسرائیل و گروه های مسلح حماس در غزه را از روز ۱۶ ژوئن بررسی و در مورد نقض قوانین بین المللی و جنایت جنگی تحقیق کند.
در نخستین واکنش به تصمیم سازمان ملل، اسرائیل این اقدام را "دادگاه در سایه" خواند و همکاری با آن را رد کرد. حماس ضمن استقبال از تشکیل کمیسیون تحقیق جنایت جنگی، بر شروع به کار و اقدام فوری آن تاکید کرد.
دو هفته پیش ناوی پیلاری کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده بود که اسرائیل ممکن است به جنایت جنگی متهم شود زیرا که حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی شده است. پیلاری همچنین اعلام کرد که اسرائیل اقدامات کافی برای محافظت جان غیر نظامیان فلسطینی در طول مدت درگیری انجام نداده است.
کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل همچنین با اشاره به حملات هوایی اسراییل به خانه‌ها، بیمارستان ها که منجر به کشته شدن کودکان فلسطینی شده است افزود که به احتمال قوی، قوانین بین المللی در این جنگ نقض شده است و به سمت جنایت جنگی پییش رفته است.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین می‌گوید از ۳۵ روز پیش که جنگ غزه آغاز شد تاکنون بیش از ۱۹۰۰ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به ده هزار نفر مجروح شده‌اند.
مطابق آمار رسمی در این مدت، در جریان حملات موشکی شبه‌نظامیان فلسطینی و در درگیری‌های غزه، ۶۴ نظامی و ۳ غیر نظامی اسرائیلی کشته و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

آغاز مذاکرات و امیدواری برای تداوم آتش بس
با بازگشت هیئت مذاکره کنندگان اسرائیل به مصر، مذاکرات قاهره درخصوص غزه از سر گرفته شد. با وجود اختلاف شدید بین طرفین هنوز چشم انداز توافق ناروشن است و معلوم نیست که دو طرف تا چه اندازه آمادگی دارند برای رسیدن به توافق از خواسته هایی که تا به حال برآن پافشاری کرده اند چشم بپوشند. برخی از رسانه های اسرائیل از نزدیکی محتاطانه طرفین خبرداده اند و موسی ابو مزروق عضو و سرپرست گروه حماس در هئیت مذاکره در فیس بوک خود نوشته است برخلاف گفتگوی پیشین که بی نتیجه خاتمه یافت این بار گفتگوی جدی در جریان است.

بنا به گزارش تلویزیون شبکه یک آلمان به نقل از منابع اسرائیلی، هیئت اسرائیلی اعلام کرده است که کنترل دو گذرگاه باریکه غزه به اسرائیل و همینطور غزه به مصر باید به جای حماس به نیروهای تحت نظارت محمود عباس رئیس جمهور فلسطین واگذار شود. در قبال این اقدام اسرائیل آمادگی دارد حقوق کارمندان منطقه غزه را از طریق یک واسطه به حماس بپردازد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت چاپ اسرائیل جزئیاتی از مذاکرات و خواسته های طرفین را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، آتش‌بس ۷۲ ساعته‌ای که اخیرا آغاز شد روز اول خود را بدون هیچ نقضی از سوی طرف‌های فلسطینی یا اسرائیلی به پایان رساند.

در همین حال،‌ آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: نباید پایان عملیات نظامی در غزه را تا قبل از پس گرفتن جسدهای سربازان اسرائیلی اعلام کرد.

وی تاکید کرد: اسرائیل با آزادی هیچ اسیری فلسطینی موافقت نمی‌کند و تا زمانی که حماس نوار غزه را تحت کنترل خود داشته باشد اسرائیل بررسی تشکیل اسکله دریایی در غزه را نمی‌پذیرد.

وی تاکید کرد که شرط اسرائیل برای بازسازی غزه این است که سامانه کارآمدی برای نظارت بر مصالح ساختمانی که وارد نوار غزه می‌شود، تشکیل شود و این اطمینان حاصل شود که از این مصالح برای بازسازی و نه برای ساخت تونل‌ها استفاده می‌شود.

روزنامه یدیعوت آحارونوت همچنین نوشت که اطلاعاتی بدست آورده است که نشان می‌دهد دولت اسرائیل با کاهش سطح محاصره نوار غزه موافقت خواهد کرد و این اقدام در چهارچوب مذاکرات در قاهره میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی با میانجی‌گری مصر صورت می‌گیرد.

عزام الاحمد، نماینده‌ی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاست هیئت فلسطینی در گفت‌وگوهای قاهره را به عهده دارد. نمایندگانی از حماس و گروه "جهاد اسلامی" نیز در مذاکرات شرکت دارند.
این روزنامه اعلام کرد: اسرائیل با پرداخت حقوق کارمندان دولت در نوار غزه از طریق یک طرف سومی موافقت خواهد کرد.

همچنین این توافق حاصل شده است که مساحت ماهی‌گیری در سواحل غزه گسترش یابد و با شش مایل این امر آغاز می‌شود. همچنین مصالح ساختمانی اما تحت نظارت شدید وارد نوار غزه خواهد شد.

یدیعوت آخارونوت نوشت: پیش‌بینی می شود که اسرائیل به صورت نهایی با دو برابر کردن تعداد کامیون‌هایی که از طریق گذرگاه کرم ابوسالم وارد نوار غزه می‌شوند موافقت کند تا تعداد این کامیون‌ها روزانه به ۶۰۰ برسد.

منابع اعلام کردند که اسرائیل تعداد مجوزهای ورود از طریق گذرگاه بیت حانون را بیشتر خواهد کرد و همچنین سطح ورود ساکنان نوار غزه به اراضی اشغالی و کرانه باختری بیشتر خواهد شد.

یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که هنوز توافقی در خصوص اسکله دریایی نشده است.

در همین حال، طرف‌هایی از جنبش حماس اعلام کردند که در صورتی که اسرائیل با سایر درخواست‌ها موافقت کند می‌توان بررسی مساله فرودگاه و اسکله را به تعویق انداخت اما در این حالت طرف‌هایی از حماس خواهان این امر خواهند شد که اسرائیل به صورت اولیه با ساخت فرودگاه و اسکله موافقت کند.

این روزنامه نوشت که اسرائیل تا به این لحظه با ساخت اسکله دریایی یا فرودگاه در نوار غزه مخالفت کرده است و این امر به دلیل نگرانی اسرائیل درباره استفاده گروه‌های فلسطینی از این امکانات برای انتقال سلاح است.

عاموس یدلین، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل و از اعضای هیات مذاکره کننده این کشور در قاهره چند روز قبل اعلام کرده بود که ممکن است این شرط برای ساخت اسکله گذاشته شود که این اسکله غیرنظامی و تحت نظارت باشد. وی تصریح کرد که ساخت این اسکله چهار سال به طول می‌انجامد.

یک منبع نزدیک به هیات فلسطینی نیز اعلام کرد که این مذاکرات میان هیات‌های فلسطینی با اسرائیلی با میانجی‌گری مصر بدون جدول زمانی مشخص ادامه دارد.

این منبع اعلام کرد که مذاکرات عمیق و دشوار بوده اما این وجه اشتراک وجود دارد که تمامی طرف‌ها تمایل دارند به توافق دست یافته و به تشدید حملات بازنگردند.

به گزارش ایلنا به نقل از جرزالم پست، رادیو اسرائیل گزارش داد که بنا بر پیش‌بینی مقام‌های اسرائیلی، علاوه بر آتش‌بس سه روزه‌ای که از بامداد دوشنبه آغاز شده است، نیاز به یک آتش‌بس ۷۲ ساعته دیگر خواهد بود.

اسرائیل مهم‌ترین شرط پایان دادن به محاصره غزه را از میان رفتن تهدیدهای موشکی علیه این کشور می‌خواند. شماری از مقام‌های ارشد اسرائیل نسبت به دست‌یافتن به توافقی که این خواسته را برآورده کند بدبین هستند.

هیچ نظری موجود نیست: