۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

معامله بزرگ مخابرات در ابهام


ايلنا:
در حالى كه نزديك به يك ماه است كه از مزايده بلوك مخابرات و تملك اين بلوك توسط كنسرسيوم اعتماد مبين مي‌گذرد همچنان سرانجام اين مزايده نامشخص است تا آنجا كه به گزارش يكى از خبرگزاري‌ها، سازمان بازرسى كل كشور طى نامه‌اى به شركت بورس، ‏سازمان خصوصي‌سازي،‏ وزارت امور اقتصاد و دارايى و مجلس شوراى اسلامى واگذارى شركت مخابرات به اين كنسرسيوم را غير قانونى اعلام كرد اين در حاليست كه به گزارش ايلنا به نقل از يك منبع آگاه اين كنسرسيوم براى تامين منابع مالى خود جهت قطعيت معامله بلوكى مخابرات سعى بر فروش بخشى از سهام مخابرات به بانك‌هايى كه اخيرا خصوصى شده‌اند كرده است. بنابراين گزارش بانك‌ها طبق ضوابط‏ بيش از حد سرمايه پايه خود را نمي‌توانند سرمايه‌گذارى كنند و در چنين شرايطى پنج درصد از بانك‌هاى خصوصى شده قادر به تامين مبلغ 800 ميليون تومانى مورد نياز اين كنسرسيوم نخواهند بود. لذا هر بانكى كه اقدام به خريد اين سهم كند از مقررات بانك مركزى عدول خواهد كرد.
به گزارش ايلنا در چنين شرايطى مقرر شده است كه سهام شركت هاى بالا دستى مخابرات وارد بانك‌ها شوند. همچنان كه كنسرسيوم اعتماد مبين به‌رغم پافشارى خود براى ورود به اين مزايده و اعلام امادگى كامل جهت قطعيت معامله در راس هرم بلوك مخابرات قرار گرفته است‏‏‏،‏ نتوانسته در طول اين مدت جهت سرمايه‌گذارى با خارجي‌ها شراكت كند تا آنجا كه فشار نقدينگى به خريداران اصلى منتقل شد و اعتماد مبين براى تامين نقدينگى خود به بانك‌ها رجوع كرد و از آنجا كه بانك‌ها بخش‌عمومى تلقى شده و ذات سرمايه‌گذار دارند و بر اساس عقود اسلامى جهت امر سرمايه‌گذاري‏ ارائه وام به راحتى ميسر نيست.
بنابراين گزارش به‌رغم فشار كنسرسيوم اعتمادمبين به بانك‌ها اين كنسرسيوم موفق به اخذ وام از بانك‌ها جهت تامين نقدينگى نشد. با تمام اين مسائل تامين حجم نقدينگى20 درصد كه رقمى معادل 8 هزار ميليارد تومان است كار دشوارى شده است تا آنجا كه اين رقم نسبت به دارايي‌هاى موجود خريداران رقم بالايى تلقى مي‌شود.
مدير عامل شركت بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با ايلنا لغو اين مزايده توسط سازمان بازرسى كل كشور را تكذيب كرد. همچنين رييس شوراى رقابت نيز در گفت‌و‌گو با ايلنا از لغو اين مزايده اظهار بي‌اطلاع كرد.

هیچ نظری موجود نیست: