۱۳۸۸ آبان ۱۱, دوشنبه

شعارهای اعتراضی در دانشگاه خواجه نصیر با حضور صفار هرندی


حسین صفار هرندی

آقای هرندی در این سخنرانی با انتقاد از اصلاح طلبان به اعتراضات واکنش نشان داد

روز یکشنبه با حضور وزیر ارشاد دوره نخست ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تهران بار دیگر گروهی از دانشجویان به سردادن شعارهای جنبش اعتراضی پرداخته اند که باعث تشنج در جلسه سخنرانی شد.

همزمان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف روز یکشنبه در سالن نهارخوری پسرانه این دانشگاه، شعارهای جنبش اعتراضی ایران موسوم به "جنبش سبز" را سر داده اند.

محمد حسین صفار هرندی روز یکشنبه به مناسبت 13 آبان در دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر سخنرانی داشت و در ویدئوهایی که از این جلسه منتشر شده است شعارهای متعددی از جمله "ننگ ما، ننگ ما، وزیر فرهنگ ما" شنیده می شود و در مقابل آقای هرندی در مقام پاسخگویی بر می آید.

در مقطعی از این سخنرانی دانشجویان ظاهرا در اعتراض به فیلمبرداری از چهره معترضان توسط حراست دانشگاه به آقای هرندی پشت می کنند و شعارهای خود علیه نتیجه انتخابات را از سر می گیرند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای هرندی در این جلسه گفت "ما طرفدار روسیه نیستیم، از ایران دفاع می کنیم" که پاسخی به شعارهای "مرگ بر روسیه" معترضان به نتایج انتخابات بود.

به گزارش ایرنا او خطاب به دانشجویان معترض گفت: "شما از کسانی حمایت می کنید که ایران را تحریم می کنند و تلاش می کنند کشور ما را به نابودی بکشانند."

او همچنین در انتقاد از میرحسین موسوی گفت: "او به دلیل اینکه تغییر چهره داده است و عقایدش را عوض کرده از چشم مردم افتاده است و به همین دلیل است که مردم دیگر به او رای ندادند."

خبرگزاری ایرنا که از دولت حمایت می کند دانشجویان معترض در این جلسه را به "فحاشی" متهم کرد و به نقل از آقای هرندی نوشت: "همین صداها بود که در کربلا مقابل امام حسین ایستاد."

آقای هرندی که در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در مقام وزیر ارشاد و فرهنگ ابقا نشد، همچنین در واکنش به شعار "روحانی واقعی منتظری صانعی" گفت: "تکلیف منتظری معلوم است، کسی که امام او را خلع کند که بهتر از این نمی شود."

وبسایت "بامداد خبر" که به جنبش دانشجویی ایران نزدیک است در گزارشی در باره این جلسه نوشت که دانشجویان در استقبال از آقای هرند شعار "صل علی محمد، قاتل فرهنگ آمد" و "مرگ بر دیکتاتور" سردادند و این اعتراضات باعث شد آقای هرندی نتواند نطق خود را کامل کند و دانشگاه را ترک کرد.

بنابه این گزارش با شروع فیلمبرداری "حراست دانشگاه" از چهره های دانشجویان معترض، آنان برخاسته و پشت به تریبون کردند که تا پایان سخنرانی در همین حالت شعار می دادند.

سایر ویدئوهایی که از حوادث امروز دانشگاه خواجه نصیر در اینترنت منتشر شده، دانشجویان را نشان می دهد که پس از ترک جلسه به راهپیمایی در محوطه دانشگاه پرداخته و شعارهایشان را تکرار می کنند.

13 آبان و بیانیه آیت الله صانعی

روز یکشنبه همچنین تصاویری ویدئویی از سرداده شدن شعارهای "جنبش سبز" توسط دانشجویان در سالن نهارخوری دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.

"دولت کودتا، استعفا استعفا"، "ما همه با هم هستیم، ملت بی شکستیم"، "مرگ بر دیکتاتور" و "یا حسین، میرحسین" از شعارهایی است که در این ویدئوها که از جمله در وبسایت "موج آزادی" منتشر شد شنیده می شود. این ویدئوها با تلفن های دستی گرفته شده است.

در هفته های اخیر دانشجویان بارها با استفاده از جمعیت خود در سالن های غذاخوری دانشگاه های مختلف علیه دولت شعار داده اند.

این اعتراضات درحالی صورت می گیرد که بسیاری از مخالفان می گویند قصد دارند بار دیگر از فرصت مراسم دولتی 13 آبان برای تظاهرات علیه دولت استفاده کنند که واکنش های متعددی از سوی مقام ها را برانگیخته و باعث نگرانی آنها شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر در تازه ترین واکنش، احمد رضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی کشور گفته است که در روز 13 آبان با هرگونه "تجمع غیرقانونی" برخورد خواهد شد.

سرتیپ رادان که برخی از مخالفان او را به داشتن مسئولیت در آزار زندانیان بازداشتگاه کهریزک متهم کرده اند گفت: "وظیفه حفظ نظم عمومی در هر جامعه ای بر عهده پلیس است و براساس قوانین مدون ما موظفیم مانع هرگونه اخلال در نظم عمومی شویم."

همزمان آیت الله یوسف صانعی که در مناقشه پس از انتخابات ایران از معترضان حمایت کرده است بیانیه ای به مناسبت 13 آبان صادر کرده است.

اما او در این بیانیه علاوه بر ذکر ریشه های جنبش 13 آبان علیه "استعمار و استکبار" خارجی به جنبش اعتراضی اخیر ایران نیز اشاره می کند.

او در پایان این بیانیه می نویسد: "در جامعه‌ای که نخبگان آن مورد بی‌مهری، و دانشگاه‌ها و مردمش مورد حمله، هجمه و... قرار گرفته و گرفتار قید و بند شده و امکان ابراز نظر از آنها سلب می گردد و از سوی دیگر، مردمان آن جامعه نامحرم تلقی می گردند و جهل آنان در مسائل برآگاهیشان ترجیح داده می‌شود و رسانه‌های متملق و دروغ پرداز بر رسانه های مستقل ـ که چشمان بیدار جامعه‌اند ـ ترجیح داده شود، مطمئناً استکبار خارجی و استبداد داخلی در دستیابی به منافع خود کم هزینه ترین و پر منفعت‌ترین راه را به دست آورده است و هیچ گاه دولتها در رسیدن به منافع خود در پی افزایش هزینه های خود نیستند."

او می افزاید: "لکن قدرتهای استکباری و استبدادی بدانند این ملت با پایداری خود و گرامیداشت چنین روزهایی نقشه های شوم پشت پرده و آشکاری را که بر خلاف منافع و حقوق مردم ایران کشیده شده و می‌شود خنثی و عقیم نموده و به خودشان باز می گردانند که« وَمَكَرُوا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»."


هیچ نظری موجود نیست: