۱۳۸۸ آبان ۶, چهارشنبه

دولت، نگران تظاهرات 13 آبان؛

دستور العمل محرمانه برای سانسور اخبار

روز
دولت نهم با ارسال بخشنامه ای به مطبوعات، خبرگزاری و سایت های خبری، از آنان خواست تا از درج اخبار و مطالب مربوط به دعوت حضور حامیان جنبش سبز برای حضور در راهپیمایی 13 آبان خودداری کنند. این در حالی است که مهدی کروبی در آخرین پیام خود اعلام کرده که مصمم است از این پس در مراسم و اجتماعات عمومی حضور فعال داشته باشد.
در حالی که کمتر از 10 روز به 13 آبان سالروز اشغال سفارت آمریکا در سال 58 باقی مانده، حال و هوای برگزاری مراسم این روز با سالهای گذشته تفاوت یافته و تبدیل به ابزاری برای رودررویی مخالفان با حکومت شده است.

دستور سانسور اخبار 13 آبان از سوی دولت
دیروز یک منبع مطلع با ارسال متن دستورالعمل جدید دولت احمدی نژاد برای “روز”، افشا کرد که این دولت رسانه ها و خبرگزاری های کشور را از درج اخبار مربوط به دعوت مردم برای حضور در تجمع 13 آبان منع کرده است.

معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارسال این نامه که با مهر “خیلی محرمانه” و “فوری” برای مدیران رسانه ها ارسال شده تاکید کرده: “نظر به اینکه احتمال تحرک و گروه های مخالف نظام در آستانه روز 13 آبان سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و منحرف نمودن افکار عمومی از مراسم روز ملی مبارزه با استکبار جهانی وجود دارد و احتمالا برخی جریان های سیاسی داخلی نیز در ادامه مسائل پس از انتخابات ریاست جمهوری قصد بهره برداری سیاسی و برهم زدن آرامش جامعه را دارند، پیرو مکاتبات قبلی و با تاکید بر اینکه موضوع انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری با توجه به تایید مراجع رسمی و قانونی، خاتمه یافته است خواهشمند است از درج هرگونه خبر، عکس و مطلبی که موجب ایجاد تنش در جامعه و بر هم زننده نظم عمومی است جدا خودداری به عمل آید.”

این نامه، به امضای علیرضا ملیکان معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی وزیر ارشاد رسیده و تاریخ امضای آن، سی مهر ماه 88 است.

پیام “یوتیوبی” کروبی
دستورالعمل “خیلی محرمانه” اخیر دولت احمدی نژاد به رسانه ها، از سوی آگاهان تحولات پس از انتخابات نشانه ای از نگرانی این دولت نسبت به حضور فعال اصلاح طلبان در مناسبت های عمومی تلقی شده است.

در خبرسازترین موضع گیری در این ارتباط، دیروز مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی در پیامی که از طریق شبکه “یوتیوب” پخش شد از مردم دعوت کرد تا در مناسبت های عمومی و مجامع عمومی حاضر شوند و اظهار داشت: “مصمم هستیم از این پس همچنان در مجامع عمومی مانند راهپیمایی 22 بهمن، عزاداری محرم و گردهمایی هایی از این قبیل حضور یابیم و تنها نتیجه توسل به خشونت علیه من این است که اگر قبلا حضور خود را از پیش اعلام نمی کردیم، از این پس خواهیم گفت در کدام محل و مراسمی حضور خواهیم یافت.”

اشاره مهدی کروبی از “توسل به خشونت” علیه خود ظاهرا ناظر به وقایع روز جمعه گذشته و هنگام حضورش در نمایشگاه مطبوعات است که به حمله نیروهای لباس شخصی به وی و حامیانش انجامید. کروبی در پیام دیروز خود با اشاره به چنین رفتارهایی تاکید کرده: “هیچ وقت از میدان به در نمی رویم و در این راه محکم و قرص ایستاده ایم و از هیچ چیز باک نداریم.”

دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخش دیگری از این پیام با اشاره به برخی شخصیت های محافظه کار که از وی خواسته اند از راه خود توبه کند گفته است: “در اين شرايط كه يك جريان حاكم است و هرچه ميخواهد ميگويد و جريان ديگر هيچ ابزاري براي پاسخگوي در اختيار ندارد از توبه هم صحبت مي شود. آنهایی باید توبه کنند که به نظام خیانت می کنند و به انحراف می کشند و تلاش می کنند اسلامش را بی محتوی و پوچ کنند و جمهوریت آن را نیز از بین ببرند و جز نام چیز دیگری از آن نماند.”

تهدید سپاه به برخورد با راهپیمایان
در واکنشی جداگانه به امکان برگزاری تجمعات اعتراضی در 13 آبان، دیروز فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران از تمامی نیروهای بسیجی و امنیتی دعوت کرد تا برای مقابله با “فتنه و شیطنت در روز 13 آبان” آماده باشند.
سردار علي فضلي در يادواره كشوري شهيد فهميده و 36 هزار دانش‌آموز و 4 هزار شهيد فرهنگي كه در كرج برگزار شده بود گفت: “كانون فتنه اعلام كرد كه در روز 13 آبان شيطنت‌هايي را خواهد داشت در اين زمينه نيز بايد هوشيار باشيم و غفلت نكنيم.”

در واکنشی همزمان، روز گذشته استاندار تهران اعلام کرد که تاکنون هیچ مجوزی برای برگزاری راهپیمایی در روز 13 آبان صادر نشده است.

استاندار تهران در گفت وگو با ایلنا تصریح کرد: “هركس كه به دنبال برگزاري تجمع است، بايد مجوز اخذ كرده و اقدام وي مبتني و مستند به قانون باشد و تا به حال کسی تقاضای درخواست مجوز نکرده است”.
پیشتر احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی هم گفته بود که “برای هر تجمعی در روز سیزدهم آبان باید مجوز قانونی دریافت شود و هر تجمع قانونی قطعا چتر امنیتی پلیس را به دنبال خواهد داشت و از هر اقدام قانونی حمایت خواهد شد.” وی در عین حال هشدار داده بود که در مقابل از اقدامات غیرقانونی جلوگیری خواهد شد و با متخلفان برابر قانون برخورد می ‌شود .

ناظران یادآوری می کنند که سه دهه است در سالگرد 13 آبان راهپیمایی هایی در تهران و دیگر شهرهای کشور برگزار می شود و مساله درخواست مجوز برای چنین مراسمی اولین بار است که در سالهای پس از اشغال سفارت آمریکا مطرح می شود.

هیچ نظری موجود نیست: